Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe pc

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nieuwe pc

Nog efkes een vraagske voor de experts :

Bij de pc die ik hierboven aangaf, stellen ze dat het geheugen maximaal 4GB is.
    Hoe moet ik dit interpreteren?
    Er zitten nu 2 DIMM 240 pins banken in met telkens 2Gig modules in.
    Detailspecs hier : http://www.beslist.nl/computers/d000...8-001_%29.html

Willen ze zeggen als ik meer geheugen wil hebben, dat ik er één of meerdere modules moet uitsmijten, wat natuurlijk niet wenselijk is. (Maar het kan dus wel in theorie).
    Of willen ze zeggen dat het gewoon onmogelijk is. Dat vb modules van 4Gig niet compatibel zijn met die sleuven.
    Last edited by PSG; 17 januari 2009, 12:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      Nog efkes een vraagske voor de experts :

Bij de pc die ik hierboven aangaf, stellen ze dat het geheugen maximaal 4GB is.
      Hoe moet ik dit interpreteren?
      Er zitten nu 2 banken in met telkens 2Gig modules in.
      Detailspecs hier : http://www.beslist.nl/computers/d000...8-001_%29.html

Willen ze zeggen als ik meer geheugen wil hebben, dat ik er één of meerdere modules moet uitsmijten, wat natuurlijk niet wenselijk is. (Maar het kan dus wel in theorie).
      Of willen ze zeggen dat het gewoon onmogelijk is. Dat vb modules van 4Gig niet compatibel zijn met die sleuven.
      waarschijnlijk worden deze toestellen geleverd met een 32bit versie van vista home premium. dan zit deze beperking in windows. Deze kan niet meer aanspreken.

met vista home premium 64bit zou je tot 16gb moeten kunnen gaan.
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

De PC zou vooral gebruikt worden voor Photoshop/Lightroom bewerkingen en daarnaast algemeen gebruik (surfen, office) en al eens een spelletje.
        Het is vooral belangrijk dat de PC goed werkt in Lightroom en Photoshop en dit nog voor verschillende jaren blijft doen.
        Dus een juiste keuze van grafische kaart en processor/geheugen is hier belangrijk.
        Ik zou in Photoshop willen gebruik maken van de grafische kaart, zoals voorzien in CS4.

Ik werk momenteel met 5D files van 12,8 megapixels die ik op 16 bit en heel wat lagen verwerk. Mogelijks zit ik binnen een paar jaar op een camera met ~24 megapixels en de PC zou daar nog mee moeten omkunnen. Ik zie me niet ooit nog groter gaan naar fotobestanden.
        dual Core is vandaag prijs qualiteit nog steeds best voor photoshop/lightroom. Naast de snelheid van de processor is nog belangrijker geheugen, veel!
        Dus als je met dergelijk grote files zit dan raad ik je aan 8gig geheugen te installeren, maar om daar van te kunnen profiteren moet je wel vista 64 gebruiken en de 64bit versie van photoshop...
        Je zal merken dat je dan in een oogwenk van lightroom naar photoshop en terug kan switchen, en dit terwijl je meerdere files als layers opent, terwijl je meerdere files hebt open staan...
        de grafische kaart is minder belangrijk, hij moet voldoende geheugen hebben, doch het moet geen top gaming kaart zijn
        wat wel nog belangrijk is, is de scrach disk. neem daar een apparte disk voor, liefst een kleine snelle disk (raptor, 7200tpm)

een goede configuratie is als volgt:

Processor E8500: 180€
        Motherboard: 100€
        Disk 750Gb: 100€
        1 disk 35gb raptor: 100€
        grafische kaart 9600GT met 512: 120€
        Geheugen 8Gb ram OCZ reaper: 160€
        kast... vanaf 50€

is.... 770€...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

een goede configuratie is als volgt:

Processor E8500: 180€
          Motherboard: 100€
          Disk 750Gb: 100€
          1 disk 35gb raptor: 100€
          grafische kaart 9600GT met 512: 120€
          Geheugen 8Gb ram OCZ reaper: 160€
          kast... vanaf 50€

is.... 770€...
          Je vergeet hier:
          de voeding (75€ excl btw)
          een cpu koeler (40€ excl btw)
          operating system (Vista 64bit business edition vanaf 138€ excl btw)?

totaal: 1076euro.

35gb raptor als systemdisk? die staat dan direct 33% vol als je enkel maar vista installeerd ? dan kan je beter een snelle Spinpoint van 1Tb erin steken (de meest verkochte harde schijf op dit moment, met reden), anders als je toch voor performantie gaat een velociraptor van 300gb, maar die kosten 250€)
          Last edited by RikH; 17 januari 2009, 13:44.
          Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
            Je vergeet hier:
            de voeding (75€ excl btw)
            een cpu koeler (40€ excl btw)
            operating system (Vista 64bit business edition vanaf 138€ excl btw)?

totaal: 1076euro.

35gb raptor als systemdisk? die staat dan direct 33% vol als je enkel maar vista installeerd ? dan kan je beter een snelle Spinpoint van 1Tb erin steken (de meest verkochte harde schijf op dit moment, met reden), anders als je toch voor performantie gaat een velociraptor van 300gb, maar die kosten 250€)
            voeding komt met de case...
            raptor zoals vermeld als scratch disk en NIET als systeem disk... ENKEL scratch, dus maar klein diskje nodig, en je gebruikt het voor nieks anders!!! Nooit scratch met systeem disk combineren! Zeker niet op de zelfde disk zetten waar de system page file opstaat.
            Koeler komt met de CPU (boxed), werkt prima tenzij je wilt overklokken. Ik overklok trouwens m'n E8600 tot 4,2Ghz met de standaard boxed cooler.... en hij blijft onder de 50°C

en inderdaad eventuele software moet je hier nog bij tellen... maar vista 64 wil je zowiezo naartoe, om het even welk systeem als je performantie wilt... Zelfs met 4gb geheugen levert het aanziennelijk winst...
            Last edited by d_oracle; 17 januari 2009, 14:12.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Bedankt voor de analyses hoor.

Een paar vraagjes:

Ik zie dat jullie vaak verwijzen naar tones.be .
              Kan ik daar die custom pc in elkaar laten steken? Is een OS (Vista 64bit Home Premium) dan in de prijs inbegrepen.
              Mijn PC voor mijn huidige had ik custom samengesteld en daar zetten ze dan gratis een OS op.
              Edit: dat heb ik al gevonden; kan dus inderdaad.

Als ik dan toch ga voor een custom pc. Hetgeen me het meest gestoord heeft van mijn twee laatste pc's is het lawaai (ventilator(s) of harde schijf).
              (Wel technologie van respectievelijk 5 en 8 jaar geleden. Toen ging nog niet zoveel aandacht naar dergelijke aspecten.)
              Maar echt geen zin om nog eens jaren met lawaai te zitten.
              kunnen jullie advies geven voor een betaalbare oplossing daarvoor?
              Ik wil gerust wat schijfsnelheid opgeven, als het maar geen lawaaibak is.
              Last edited by PSG; 17 januari 2009, 14:37.

Comment

Bedankt voor de analyses hoor.

Een paar vraagjes:

Ik zie dat jullie vaak verwijzen naar tones.be .
                Kan ik daar die custom pc in elkaar laten steken? Is een OS (Vista 64bit Home Premium) dan in de prijs inbegrepen.
                Mijn PC voor mijn huidige had ik custom samengesteld en daar zetten ze dan gratis een OS op.
                Edit: dat heb ik al gevonden; kan dus inderdaad.

Als ik dan toch ga voor een custom pc. Hetgeen me het meest gestoord heeft van mijn twee laatste pc's is het lawaai (ventilator(s) of harde schijf).
                (Wel technologie van respectievelijk 5 en 8 jaar geleden. Toen ging nog niet zoveel aandacht naar dergelijke aspecten.)
                Maar echt geen zin om nog eens jaren met lawaai te zitten.
                kunnen jullie advies geven voor een betaalbare oplossing daarvoor?
                Ik wil gerust wat schijfsnelheid opgeven, als het maar geen lawaaibak is.
                gewoon in de winkel vragen.... lawaai komt normaal van de ventilators... sommige grafische kaarten maken veel lawaai, soms is het de ventilator van de kast. De harddisks vandaag zouden geen lawaai mogen maken...
                Geluidsarme ventilators bestaan...
                Je kan trouwens kasten kopen (antec) met extra dikke wand om ze geluid dicht te maken... maar daar betaal je wel voor...

alternate is dikwijls nog wat goedkoper dan tones...
                Last edited by d_oracle; 17 januari 2009, 14:48.

Comment

Voor het moment heb ik onderstaande samengesteld:
                  Als iemand nog advies of bemerkingen heeft : altijd welkom

Bij tones heb ik geen OCZ reaper gevonden.
                  Het enige met reaper was dit geheugen aan 219 euro voor 4 GB. Da's een beetje teveel .

Microsoft OEM NL Home Premium 64BIT Vista € 108,50
                  Samsung HD103UJ 1000GB (1TB) 32MB SATA300 7200RPM € 91,30
                  OCZ OCZ2P10664GK 4096MB KIT (2X2048MB) 1066MHZ Platinum 4GB Edition Du... 2X= 8GB € 139,80
                  MSI N9600GT-T2D512-OC 512MB PCI Express Nforce 9600GT € 134,90
                  Intel Core 2 DUO E8500 45NM 3.16 Socket 775 € 179,00
                  Asus P5Q DDR2 Socket 775 Intel® P45 € 109,00
                  Asus DRW-2014S1 Zwart ATA 20X DVD-RW Retail € 34,90
                  ANTEC Performance Case P182 Black € 125
                  Tones Werk - Montage EN Installatie Voor Antec P182 & 190 & Nine Hundr... € 85,00
                  Last edited by PSG; 17 januari 2009, 16:48.

Comment

PSG, als ik me niet vergis heb je een ATX moederbord en een behuizing voor je pc waar maximaal een microATX kaart in past. Met andere woorden, je kast is te klein.
                    En om nog even verder te gaan, je behuizing heeft ook geen voeding, dus je zou nog een aparte voeding moeten kopen.

Dus je zal een grotere kast moeten kopen en een aparte voeding, ofwel een kast die al een voeding heeft.
                    Als je een stille pc wilt, kan ik je alvast de Antec Sonata III aanbevelen (de naam zelf zegt al genoeg). Hij is 25 euro duurder, maar daarbij krijg je nog een goede 500W voeding, dus goedkoper dan als je nog een aparte voeding zou moeten kopen. Linkje naar Tones: http://www.tones.be/shop_product.php?idx=104053
                    Last edited by molotovke; 17 januari 2009, 16:47.
                    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      voeding komt met de case...
                      raptor zoals vermeld als scratch disk en NIET als systeem disk... ENKEL scratch, dus maar klein diskje nodig, en je gebruikt het voor nieks anders!!! Nooit scratch met systeem disk combineren! Zeker niet op de zelfde disk zetten waar de system page file opstaat.
                      Die case voeding is 350w, ik twijfel of dat voldoende zou zijn...

Die scratch disks hebben wel invloed, maar als je 4gb of 6gb ram hebt steken zul je deze amper gebruiken... om hier een specifieke disk voor te gaan kopen lijkt me wat extreem, als je er vanuit gaat dat je ze zoveel nodig gaat hebben, steek je beter voor dezelfde prijs 4Gb ram-geheugen extra.

op een andere disk zetten blijft wel nuttig natuurlijk.
                      Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
                        PSG, als ik me niet vergis heb je een ATX moederbord en een behuizing voor je pc waar maximaal een microATX kaart in past. Met andere woorden, je kast is te klein.
                        En om nog even verder te gaan, je behuizing heeft ook geen voeding, dus je zou nog een aparte voeding moeten kopen.

Dus je zal een grotere kast moeten kopen en een aparte voeding, ofwel een kast die al een voeding heeft.
                        Als je een stille pc wilt, kan ik je alvast de Antec Sonata III aanbevelen (de naam zelf zegt al genoeg). Hij is 25 euro duurder, maar daarbij krijg je nog een goede 500W voeding, dus goedkoper dan als je nog een aparte voeding zou moeten kopen. Linkje naar Tones: http://www.tones.be/shop_product.php?idx=104053
                        Goed gezien.
                        Ik had de verkeerde kast gezet. Ik heb die aangepast naar mijn keuze, maar da's dan ook weer één zonder voeding.
                        Mijn tweede keus was inderdaad die Sonata, alleen denk ik dat ik geen 500W nodig heb (of trekt dat spul dan alleen den elektriek dat hij nodig heeft).
                        Den elektriek wordt duurder, dus over een tijdspanne van 4 jaar is het interessant om te zien of ik daar niet wat kan uitsparen?

Comment

Eerst antwoord op je vraag: een pc trekt alleen de stroom die hij nodig heeft, dus een 500W voeding kan ook maar 100W verbruiken als hij niet meer nodig heeft. Het vermogen op voedingen gaat over het piekvermogen.

Ik zal ook eens eventjes een poging doen om een pc'tje samen te stellen.
                          Heb het al vaker gedaan, ook thuis, en gezien ik alles rond computers wel wat volg, heb ik ondertussen wel enig idee wat goed is en wat niet.

- Case: Antec Sonata III Black met 500W voeding (€ 126,9) [link]
                          - Moederbord: Asus P5Q Pro DDR2 Socket 775 (€ 119) [link]
                          - Processor: Intel socket 755 Dualcore E8400 (€ 159) [link] of Quadcore Q8200 (€ 189,9) [link]
                          - Geheugen: 2 x 0CZ 4096 MB kit (totaal € 139,8) [link] of 4 x Premium 2048MB als het goedkoper moet (totaal € 56) [link]
                          - Harde schijf: SAMSUNG 750GB 32MB SATA II (€ 76,9) [link]
                          - Grafische kaart: veel geheugen nodig, dus Gigabyte GV-R465OC-1GI Radeon R4650 1024MB (€ 79,9) [link]
                          - Card reader: Point of view 14 in 1 internal (€ 14,9) [link]
                          - DVD writer: Samsung Zwart Internal DUAL LAYER 22X +/- (€ 22) [link]
                          - Vista: OEM 64 bit home premium (€ 108,5) [link]

En het zit nog onder de 900 euro dacht ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
                            Eerst antwoord op je vraag: een pc trekt alleen de stroom die hij nodig heeft, dus een 500W voeding kan ook maar 100W verbruiken als hij niet meer nodig heeft. Het vermogen op voedingen gaat over het piekvermogen.

Ik zal ook eens eventjes een poging doen om een pc'tje samen te stellen.
                            Heb het al vaker gedaan, ook thuis, en gezien ik alles rond computers wel wat volg, heb ik ondertussen wel enig idee wat goed is en wat niet.

- Case: Antec Sonata III Black met 500W voeding (€ 126,9) [link]
                            - Moederbord: Asus P5Q Pro DDR2 Socket 775 (€ 119) [link]
                            - Processor: Intel socket 755 Dualcore E8400 (€ 159) [link] of Quadcore Q8200 (€ 189,9) [link]
                            - Geheugen: 2 x 0CZ 4096 MB kit (totaal € 139,8) [link] of 4 x Premium 2048MB als het goedkoper moet (totaal € 56) [link]
                            - Harde schijf: SAMSUNG 750GB 32MB SATA II (€ 76,9) [link]
                            - Grafische kaart: veel geheugen nodig, dus Gigabyte GV-R465OC-1GI Radeon R4650 1024MB (€ 79,9) [link]
                            - Card reader: Point of view 14 in 1 internal (€ 14,9) [link]
                            - DVD writer: Samsung Zwart Internal DUAL LAYER 22X +/- (€ 22) [link]
                            - Vista: OEM 64 bit home premium (€ 108,5) [link]

En het zit nog onder de 900 euro dacht ik.
                            Bedankt Molotovke !

Als ik nog een paar vraagjes mag stellen.

* Kwestie van processor zit ik voortdurend te schipperen tussen duo en quadcore. Kan gewoon niet beslissen. Wat zou jij voor lightroom en photoshop kiezen, los van de prijs?
                            * Kwestie van grafische kaart wil ik blijven binnen de lijst van kaarten die getest is voor photoshop CS4. Maar blijkbaar maakt de Geforce 9600GT wel veel lawaai.
                            * De harddisk die je aanraadt, lijkt mij gewoon een kleiner versie van diegene die ik had gekozen?
                            * kan je verschillende soorten geheugen mengen? Ik zou gaan voor het duurdere geheugen maar als ik voor een klein prijsje mijn geheugen nog kan boosten voorbij 8 GB .
                            Ik zit nu te vloeken op een ouden bak met 512MB geheugen en wil me deze keer niet te kort doen.
                            Last edited by PSG; 17 januari 2009, 18:46.

Comment

* Kwestie van processor zit ik voortdurend te schipperen tussen duo en quadcore. Kan gewoon niet beslissen. Wat zou jij voor lightroom en photoshop kiezen, los van de prijs?
                              Als je processoren van gelijke prijs gaat bekijken, dan gaat het tussen de E8500 dual core op 3,16GHz en de Q8200 quad core op 2,33GHz.
                              Photoshop CS4 en de laatste versie van Lightroom kunnen overweg met 4 cores, maar de dual core heeft dan weer een hogere kloksnelheid, dus het is wat afwegen. Uit benchmarks blijkt dat de dualcore door zijn hogere kloksnelheid in het algemeen taken sneller zal afwerken (mss 10% sneller, maar veel meer niet). Wanneer je echter meerdere dingen tegelijk doet, ben je beter af met een quad core.
                              Dus kortom: momenteel zal alles net iets sneller gaan met een dual core omdat deze op hogere kloksnelheid werken, maar bij meerdere taken en wanneer in de toekomst programma's geoptimaliseerd worden voor 4 cores, zal het sneller gaan met een quad core.

* Kwestie van grafische kaart wil ik blijven binnen de lijst van kaarten die getest is voor photoshop CS4. Maar blijkbaar maakt de Geforce 9600GT wel veel lawaai.
                              Die lijst van Adobe is maar zeer beperkt. Normaal moet dat werken op alle grafische kaarten. Bekijk die lijst ook als een soort reclame voor ATI en nVidia, want er zijn nog genoeg andere fabrikanten van grafische kaarten op de markt.
                              Het belangrijkste is dat je een grafische kaart nodig hebt met veel geheugen en die op een deftige frequentie draait. Voor 100 euro heb je er een die zeker aan je noden zal voldoen.
                              Maar als je toch voor een grafische kaart uit de lijst wilt gaan, dan kom je automatisch bij deze uit: Radeon R4850 512MB GDDR3 (€ 155). Er is ook een versie van met 1GB geheugen, maar die kost dan weer 200 euro. Je kan ook nog gaan voor de 9600 GT met een geheugen van 512MB of 1024MB, gelijkaardige prijzen aan de R4850. Het exacte verschil ken ik wel niet tussen beide kaarten, maar volgens algemene benchmarks zou de R4850 beter moeten presteren.

* De harddisk die je aanraadt, lijkt mij gewoon een kleiner versie van diegene die ik had gekozen?
                              De harddisk maakt niet zo uit, ik had er gewoon maar eentje gekozen. Die van jou was eigenlijk beter, gezien je voor maar iets meer geld al 250GB meer plaats hebt, dus pak die van 1TB maar.

* kan je verschillende soorten geheugen mengen? Ik zou gaan voor het duurdere geheugen maar als ik voor een klein prijsje mijn geheugen nog kan boosten voorbij 8 GB .
                              Vergeet niet dat je geheugen de snelheid zal hebben van het traagste latje dat er in steekt, dus goedkoop geheugen bijsteken is geen optie als je snel geheugen hebt. En ik denk niet dat je de komende 5 jaar meer zal nodig hebben dan 8GB.
                              Wat ik nog wel kwijt wil is dat je voor photoshop niet echt snel geheugen nodig hebt, maar vooral veel. Je bespaart dus beter op het geheugen en pakt gewoon 4 latjes van 2GB Value RAM. Het geld dat je hiermee bespaart kan je dan eventueel in een snellere processor steken.
                              Last edited by molotovke; 17 januari 2009, 20:23.

Comment

Bedankt voor uw hulp, Molotovke
                                Ben er stillekesaan uit.

De rest ook bedankt.

Comment

Working...
                                X