Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel Gb's heb jij?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoeveel Gb's heb jij?

Met de prijs van een externe schijf tegenwoordig is het niet meer nodig risico's te nemen vind ik.

Heb een PC met intern 500Gb en dan nog eens twee externe 500Gb schijven die eigenlijk een mirror van elkaar zijn (en nog enkele 160Gb en 320Gb externe HD's van vroeger, toen deze nog stukken van mensen kostten )

Ik vraag mij wel af hoe sommige mensen hier met 80gb rondkomen, als ik naar een event ga kom ik met een kleine 16Gb raw beelden thuis, daar worden er tussen de 2 en 4gb van weggegooid omdat ze niet voldoen of onscherp zijn, maar dan nog hou ik meestal minstens 10gb over, dan omzetting naar jpg voor de beste foto's ... reken maar uit, met tussen de 10 en 15 events per jaar lopen de 500Gb discs toch redelijk snel vol hoor.

Trouwens, een van de externe schijven zit in een brandveilige kluis opgeborgen, behalve als ik de backup maak (vlak na een event altijd), dus ik hoop dat als er iets ernstig voorvalt ik tenminste nog een van de drie kopietjes overhou

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Vermits het hier over schijven gaat gewoon effe melden dat je misschien best nog even wacht met kopen. Ik heb gehoord uit heel betrouwbare bron dat deze zomer de 99€ 1 TB schijf op komst is.

Als voor hoeveel ik er heb veel teveel jong. Eigenlijk zou een mens er zeker voor moeten zorgen enkel zijn goeie foto's bij te houden maar ik heb meestal de slechte ook nog Met zo 1 schijf van 99€ kom ik alvast niet toe

Comment

Pff,
        De vraag die bij me opkomt bij al die Giga- en Terrabytes is hoeveel tijd jullie daar eigenlijk aan besteden? Thuiskomen met 16Gb beelden. Die heb je niet in 20 min. bekeken en uitgekuist hé. Over verwerken spreek ik dan nog niet.
        Voor een prof. fotograaf is dit zijn job en perfect verstaanbaar, maar me dunkt zitten hier ook heel wat andere mensen die wellicht ook nog werken, misschien een gezin hebben, misschien zelfs ook andere bezigheden/hobbies hebben, aan sport doen, .... Om deze reden heb ik gewoonweg geen tijd (laat staan zin) om dagelijks uren met foto's bezig te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
          Pff,
          De vraag die bij me opkomt bij al die Giga- en Terrabytes is hoeveel tijd jullie daar eigenlijk aan besteden? Thuiskomen met 16Gb beelden. Die heb je niet in 20 min. bekeken en uitgekuist hé. Over verwerken spreek ik dan nog niet.
          Voor een prof. fotograaf is dit zijn job en perfect verstaanbaar, maar me dunkt zitten hier ook heel wat andere mensen die wellicht ook nog werken, misschien een gezin hebben, misschien zelfs ook andere bezigheden/hobbies hebben, aan sport doen, .... Om deze reden heb ik gewoonweg geen tijd (laat staan zin) om dagelijks uren met foto's bezig te zijn.

Bij mij is fotografie ook "maar" en hobby. Ik heb een vaste job en doe ook aan sport. Toch heb ik afgelopen weekend een 20 GB aan foto's gemaakt. Het bekijken en verwerken hiervan is uiteraard een veeleisend werkje. Het is ondertussen donderdag en ik heb nog lang niet alles verwerkt
          Maar ik denk dat je aan eender welke hobby veel tijd besteed, anders zou het geen hobby zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woolfie Bekijk bericht
            Bij mij is fotografie ook "maar" en hobby. Ik heb een vaste job en doe ook aan sport. Toch heb ik afgelopen weekend een 20 GB aan foto's gemaakt. Het bekijken en verwerken hiervan is uiteraard een veeleisend werkje. Het is ondertussen donderdag en ik heb nog lang niet alles verwerkt
            Maar ik denk dat je aan eender welke hobby veel tijd besteed, anders zou het geen hobby zijn
            't Ja,
            En als je zo 3-4 dingen hebt waar veel tijd in kruipt en die je niet wil/kan opgeven, dan heb je dus een tijdsprobleem hé. 20Gb op een WE. Ik mag er niet aan denken.

Comment

Een lollige vraag. Nog leuker is de vraag: hoeveel tijd hebben jullie om al die tienduizenden foto's te bekijken. Nog leuker: waar halen jullie de tijd vandaan om die lawine van beelden te bewerken.

Comment

ca 90 GB
                Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                  Voor de leken onder ons:

1bit (0 of 1)
                  1 Byte = 8 bit
                  1 KiloByte = 1024 Byte
                  1 GigaByte = 1024 KB
                  1 TerraByte = 1024 GB
                  Zelfs daar kan je over discussiëren... Sandisk vermeldt op z'n verpakkingen van geheugenkaartjes dat 1 megabyte gelijk is aan 1 miljoen bytes, en dat 1 gigabyte gelijk is aan 1 miljard bytes.
                  Blijkbaar kan je tegenwoordig beter het woord 'gibybyte' i.p.v. 'gigabyte' gebruiken als je wil verwijzen naar 1024 megabyte.
                  Niet dat iemand dat doet, maar kom
                  http://www.jvermeulen.be

Comment

24GB ongeveer op een schijf staan van 250GB met software en muziek er nog bij

Deze zomer toch een RAID 5 van 4TB insteken voor de veiligheid van films en vooral mijn foto's. Pas 1TB kwijtgeraakt door de externe schijf te laten vallen, nooit meer extern voor mij.

Intern en vooral RAID 5 is zowat veiligste wat je thuis kan doen, kost geld maar je foto's zijn toch onbetaalbaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vermeulen Bekijk bericht
                      Zelfs daar kan je over discussiëren... Sandisk vermeldt op z'n verpakkingen van geheugenkaartjes dat 1 megabyte gelijk is aan 1 miljoen bytes, en dat 1 gigabyte gelijk is aan 1 miljard bytes.
                      Blijkbaar kan je tegenwoordig beter het woord 'gibybyte' i.p.v. 'gigabyte' gebruiken als je wil verwijzen naar 1024 megabyte.
                      Niet dat iemand dat doet, maar kom
                      SanDisk doet dat omdat he simpelweg makkelijker is, maar het is fout.
                      Je kan er niet over discusieren...
                      Het is altijd maal 2:
                      1
                      2
                      4
                      8
                      16
                      32
                      64
                      128
                      256
                      512
                      1024

On-topic: Ondertussen zit ik aan 6.2Gb, alles raw, ca 680 fotos
                      Sony Alpha 200
                      18-70mm Kitlens
                      75-300mm Telelens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boebi Bekijk bericht
                        Je kan er niet over discusieren...
                        Het is altijd maal 2:
                        1
                        2
                        4
                        8
                        16
                        32
                        64
                        128
                        256
                        512
                        1024
                        Sandisk kiest voor de notatie die haar het beste uitkomt (1GB is voor hen 'slechts' 1000 MB), maar toch is dit niet echt fout:
                        http://www.jvermeulen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          Ik heb gehoord uit heel betrouwbare bron dat deze zomer de 99€ 1 TB schijf op komst is.
                          Gaat het dan om een interne of externe.
                          Enig idee van welk merk of zo (dat we het in de gaten kunnen houden).

Ik heb dringend extra ruimte nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boebi Bekijk bericht
                            SanDisk doet het, net zoals alle andere fabrikanten van flashkaartjes, omdat alle fabrikanten van opslagmedia het doen. Je gaat toch niet in je eigen voeten schieten als jou product meer opslagruimte heeft dan die van je concurrentie, maar geen kat dat het ziet.

Trouwens, die flash chips werken zoals alle chips nog altijd met draadjes, en dus met bits, en dus is hun capaciteit altijd een macht van 2. Maar het overschot (1024-1000=24) wordt gebruikt om slechte stukken te vervangen.

Dave
                            pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Gaat het dan om een interne of externe.
                              Enig idee van welk merk of zo (dat we het in de gaten kunnen houden).

Ik heb dringend extra ruimte nodig.
                              Externe harde schijven zijn op dit ogenblik goedkoper dan interne. Je krijgt er dus een behuizing, voeding en een USB-kabel bij, en toch zijn ze nog altijd goedkoper.

Ik heb zelf een externe harde schijf uit elkaar gehaald en die schijf in mijn pc gezet. Maar dat gaat niet met alle externe harde schijven, ik heb hier een Maxtor van 500GB liggen (79 euro in de Carrefour), en de schijf die erin zit heeft achteraan een vast printplaatje in plaats van de gewone stekkerverbinding (daarom moest ik een andere externe harde schijf slopen). De Maxtor wordt nu gebruikt als externe back-up, de schijf die uit de Iomega komt zit nu in mijn pc.

De Snelheid van die schijven is voor mij minder belangrijk, want die worden alleen maar gebruikt voor de foto's, en dat gaat tot hier toe nog altijd snel genoeg.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Heb mij en server gemaakt met 6 x 500Gb sata schijven in
                                Nu nog wat foto's gaan maken want ik denk dat ik die niet vol ga krijgen tegen dat ze versleten zullen zijn.
                                Elk de helft van schijven ik en mijn zoon
                                Heb in mijn werk pc zelfs ook nog 2 van die knapen zitten plus een raptorke van 40Gb.
                                Alles word met regelmaat van een klok gekopieerd op 2 schijven
                                Even een voorbeeld
                                Op mijn werk pc zit er 1 (de E schijf) in waar ik alles op plaats van foto's enz...
                                Die word op zijn beurt nog eens gekopieerd naar 2 schijven in de server elke vrijdag om 12.00uur.
                                Dus alles staat op aanraden van wat ik hier al gelezen heb op voldoende backup schijven plus dat ik ook nog eens en dvd brand met de laatste nieuwe foto's op als ik aan 4Gb nieuwe heb tenminste .
                                Mijn fotobestanden bedragen momenteel 34Gb dus ben nog wel een tijdje zoet

Comment

Working...
                                X