Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oproep aan BD'ers, kunnen we van elkaar wat leren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Misschien een tip voor de XP gebruikers.
    De exif informatie uit digitale foto’s kan gemakkelijk in XP bekeken worden zonder het gebruik van extra software zoals exif-reader.
    -Open de map mijn afbeeldingen of de map waar uw foto’s staan.
    -Geef een rechterklik op een foto en kies de optie eigenschappen.
    - In het dialoogvenster ‘eigenschappen’ kies je het tabblad ‘samenvatting’ en daar kies je de eerste keer de knop 'Geavanceerd'.
    Nu kun je de belangrijkste parameters uit de exif bekijken. Misschien niet zo volledig als exif-reader, maar het helpt toch.

Dirk C
    http://digitale-fotografie.2link.be

Comment

En wie geen XP heeft maar wel PS 7.0 , opent zijn foto in Adobe gaat naar bestand ---- bestandinfo ---- algemeen en klikt, en langs onder staat EXIF klikt nogmaals , en daar heb je de EXIF van uw foto.

Erik.D

Comment

Hee bedankt CDirk, dat wist ik niet !!

Comment

03/09/03
          effe uppen i.p.v. de vraag opnieuw te stellen

Comment

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zijn technieken wil posten, gedeeltelijk omdat het meer werk is, maar ook omdat het voor de poster dan snel off-topic kan gaan.
            Zelf overkomt het me ook wel eens dat ik dingen wil vragen, maar waardoor het doel van de posting verloren gaat.

Is een extra subforum met "the making of" of zoiets misschien een idee?

Comment

Hallo Phille,

Zoals je misschien gelezen hebt komt er een nieuw forum bij: tips&tricks.
              In dat forum is het de bedoeling dat we "echt" van elkaar gaan leren - door voorbeelden en de uitleg die erbij gegeven zal worden.

Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Is altijd interessant, enige probleem bij mij is dat ik nog steeds redelijk veel analoog trek en me de moeite niet meer getroost om elke keer op te schrijven welke settings ik gebruikte. Moest ik digitaal slr gaan (want dat wil ik ) dan zal dat al net iets makkelijker zijn denk ik.

Maar zal desondanks mijn best doen en diep in mijn geheugen graven om een aantal zaken erbij te zetten.
                Groetjes,
                Arvid

Reis- en fotowebsite

Comment

Heel goed idee, juist de exif files leren me heel veel.
                  Hoewel ze soms ook vragen oproepen, zoals waarom op dat moment iets meer of iets minder overbelichten / onderbelichten.

Comment

Beste Phille en ook voor de anderen,

Dit soort zaken leer je uit een boekje.

En dat boekje is de manual van je kamera en een boekje over de techniek van fotograferen.

Van de settings, die een ander gebruikt heeft bij een bepaalde opname, wel daar leer je niets, maar dan ook absoluut niets van, want jij was, bent en komt niet in die situatie, jouw opname moet gemaakt worden in een situatie, waar andere condities gelden. Hoe te belichten, hoe in te stellen in die andere condities wel dat leer je door eerst te begrijpen hoe de settings van je kamera daar op in spelen.

Overigens is de 'techniek' tamelijk eenvoudig, de samenhang van ISO-waarde, sluitertijd en diafragma en het aanwezige licht is in drie regels te vatten. De invloed van de diafragmawaarde bij een bepaald objectief in samenhang met de dieptescherpte ook. Snap echt niet wat je vraag behelst, daar de techniek, de secce techniek van het fotograferen recht toe recht aan is en op 1 A-viertje past.

Of wil je lezen op welke manier iemand panned, zijn invulflits (die IMHO alles verpest wat er te zien was) gebruikt, en denk je daar wat aan te hebben.

Ga gewoon eens kijken op

http://www.magnumphotos.com/c/htm/TreePfTop_MAG.aspx?E=A_29YL53DLU3P&V=Photographers

vele uren plezier, niet over de settings van de sluitertijd, maar over waar het werkelijk om gaat.

jacques.

Ga nou toch weer terug naar momenten vastleggen, gevoel, menselijke interactie.

Comment

Hallo jacques,

Het nieuwe tips&trics forum is er niet enkel voor technische "dingen" - maar ook voor al het andere. Je kan ook leren te "zien" als het ware ...

Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

@jacques: tja, ik snap wèl wat phille bedoelt. En ik begrijp zelfs ook nog wat jij bedoelt. Probleem is dat beide niet de volledige lading zullen kunnen dekken. Om het maar eens heel strikt uit te drukken: Met Philles' exif-getalletjes alléén zul je geen betere foto's leren maken (maar Phille doelt ook niet enkel op een exif-getalletje, maar vraagt ze aanvullend). En jouw genoemde enkele A4-tje waarop de geheimen der fotografie uit de doeken worden gedaan, zal ook geen opzienbare fotografische wonderen teweegbrengen (en ook jij doelt denk ik toch niet alleen op enkel de relatie tussen sluitertijd, iso-waarde en diafragma om goede foto's te maken)

Je doelt eerder op de gevoelsmatige aspecten van een foto. Maar jacques, wat zal een beginner denken die een prachtig moment heeft vastgelegd, gevoelsmatig perfect, shot van de eeuw, maar dan wel overbelicht, bewogen en met een blauwzweem? Denk je dat die beginner denkt 'kijk eens die emotie, wauw'? Ik denk het niet... die drukt op Erase... en de foto is pleite...

Het is dus prachtig om er allerlei luxe ideëen over creativiteit en expressie op na te houden, maar de meeste mensen (en zeker beginners) willen toch liever gewoon tips over hoe de basisprincipes het beste kunnen worden toegepast, en liefst in verschillende situaties. Ik denk dat het voor velen heel goed is om te zien hoe een bepaalde foto tot stand is gekomen. Het klinkt wel lekker om te zeggen dat je de fotografische principes op één A4-tje kunt uitschrijven, maar de praktijk is toch ietsje anders. Ik zou zeggen, zet ze eens op één A4-tje en zie wat mensen feitelijk daarvan leren. Je zou fotograferen misschien zelfs in één regel kunnen uitdrukken, laat ik het eens vertalen als 'volg je gevoel'. Maar iemand die net een camera heeft aangeschaft en dat leest die denkt dan toch waarschijnlijk 'Heu ?????? ....'

Dan toch liever een forum zoals hier op BD, waarin verschillende foto's worden gepost, goede (en ook minder goede) waarbij mensen zich gaan afvragen 'hoe heb je dat gedaan?'. En of dat nu een exif-getalletje is of niet, het is uiteindelijk véél meer dan een exif-getalletje en ook véél meer dan een A4-tje met de relatie tussen iso-diafragma-sluitertijd.

Comment

Sjaaaaaaaaakie,

man,man,man kunt gij e stukske zagen.

mij is het vooral in de exif te doen om de lens , de focallenght , het diafragma en de eventuele invulflits.
                          Ik moet en wil nog veel leren en daarbuiten vind ik het gewoon plezant om wat lectuur bij de foto's te hebben .
                          En niemand moet, vooral gij nie.

by the way: ik heb dit topic bovengehaald zoals ge hierboven in koeieletters kunt zien, ik weet niet of phille dit nog allemaal nodig vindt. Dus val mij maar aan

Comment

Phille, ik deel je standpunt helemaal (zoals je weet ). Of je oproep veel gaat veranderen, weet ik niet, maar ik blijf in elk geval de exif in mijn kadertjes zetten. Als de foto in bijzondere of moeilijke omstandigheden genomen is, dan lijkt een korte beschrijving mij zeker nuttig. Helaas moeten we dat bij heel wat geposte foto's missen.

En wat het emotionele aspect betreft, tja, je kan wel aanvoelen hoe je het best/liefst een beeld vastlegt, maar je zal de techniek, de cijfertjes, moeten beheersen om de foto te kunnen vastleggen zoals je het je ingebeeld hebt. Ik denk niet dat het ene het andere in de weg staat, dus posten die exif, zou ik zeggen.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Phille,
                              ik wil hier nog aan toevoegen dat buiten de EXIF-gegevens ook een omschrijving van de omstandigheden interessant kan zijn - ik doe veel aan studiofotografie en ben altijd benieuwd naar hoe anderen hun licht opstellen - verhouding tussen lichten - hoe/waar gemeten
                              buiten de studio kan je dit vertalen naar waarom heb je spot- of andere meting gekozen, waarom heb je -EV 2 gekozen e.d.

Philip

Comment

Maar is het eigenlijk niet zo,zit ik me net af te vragen, dat je dan wel over hetzelfde toestel moet beschikken als degene waar de exif van geplaast is? Zullen zeg jouw 10D en mijn S404 niet een heel ander resultaat geven zelfs als we exact dezelfde instellingen zouden gebruiken?

Originally posted by Pieter G.
                                Phille, ik deel je standpunt helemaal (zoals je weet ). Of je oproep veel gaat veranderen, weet ik niet, maar ik blijf in elk geval de exif in mijn kadertjes zetten. Als de foto in bijzondere of moeilijke omstandigheden genomen is, dan lijkt een korte beschrijving mij zeker nuttig. Helaas moeten we dat bij heel wat geposte foto's missen.

En wat het emotionele aspect betreft, tja, je kan wel aanvoelen hoe je het best/liefst een beeld vastlegt, maar je zal de techniek, de cijfertjes, moeten beheersen om de foto te kunnen vastleggen zoals je het je ingebeeld hebt. Ik denk niet dat het ene het andere in de weg staat, dus posten die exif, zou ik zeggen.
                                Groeten,
                                Ronald
                                http://fotografie.jouwweb.nl/

Comment

Working...
                                X