Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Structuur archiveren foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Structuur archiveren foto's

Ik heb ondertussen ook al vanalles uitgeprobeerd. Ik weet wel 1 ding : ik wil zeker niet meer verloren geraken in dergelijke complexe directory-structuren.
    Wat ik dus nu doe:
    directory structuur:
    - fotos2005
    .......141205_KORTEBESCHRIJVING
    .......261105_KORTEBESCHRIJVING
    - fotos2006

enz.

Verder gebruik ik iView om ze te catalogiseren.

Als ik een foto aanpas, dan hernoem ik deze als volgt:

- aangepaste versie = vb DSC1425_EN01 DSC1425_EN02 etc
    - zwartwit versie = vb DSC1425_BW01
    - webversie = vb DSC1425_W01

uiteraard gebruik ik ook keywords.
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Ik gebruik ook zo'n soortstruktuur en heb al mijn foto's gecatologiseerd in ACDSee 8 Pro.Hierbij gebruikt ik een beperkt aantal hoofd kenmerken,10, en dan hierna sub-kenmerken. Hiermee heb je een foto redelijk snel teruggevonden. Grootste probleem: je kijkt er overheen hij staat in de selectie, maarje ziet hem niet omdat hij er toch iets anders uit ziet als je dacht.

Tip even de database van ACDSee vanC nar een andere schijf zetten,wel o handig bij een windows crash.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Ik gebruik ook zo'n soortstruktuur en heb al mijn foto's gecatologiseerd in ACDSee 8 Pro.Hierbij gebruikt ik een beperkt aantal hoofd kenmerken,10, en dan hierna sub-kenmerken. Hiermee heb je een foto redelijk snel teruggevonden. Grootste probleem: je kijkt er overheen hij staat in de selectie, maarje ziet hem niet omdat hij er toch iets anders uit ziet als je dacht.

Tip even de database van ACDSee vanC nar een andere schijf zetten,wel o handig bij een windows crash.
        Ik gebruik zelf ook ACDSee 8 Pro en ben hier zeer tevreden over.
        IK heb dit bewust niet eerder genoemd omdat we dan weer verzanden in de discussie over welke software het beste is.
        Ik wil graag deze discussie houden bij de structuur van archiveren en niet bij de software keuze.
        Maar toch bedankt voor je advies.
        mvgr
        antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
          directory structuur:
          - fotos2005
          .......141205_KORTEBESCHRIJVING
          .......261105_KORTEBESCHRIJVING
          Ik zou de datum omdraaien want nu staan ze niet volgens alfabet. Het kan als je je folder natuurlijk op datum aangemaakt laat sorteren. Maar mij lijkt het toch veel eenvoudiger als je de data omdraaid.
          051126
          051214

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
          Als ik een foto aanpas, dan hernoem ik deze als volgt:
          - aangepaste versie = vb DSC1425_EN01 DSC1425_EN02 etc
          - zwartwit versie = vb DSC1425_BW01
          - webversie = vb DSC1425_W01
          Dit is wel heel goed. Tot nu toe gebruikte ik gewoon een letter a, b, c... om de opeenvolgende bewerkingen te noemen. Maar dan weet je uiteraard niet meer welke bewerking wat was. Dus hier wat structuur lijkt me zeer handig.
          Bedankt voor deze tip.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Toeval wil dat ik net een andere topic opgestart had met als tekst :

Weet er iemand of er een programma bestaat waarmee je je foto's automatisch kan hernoemen en waarbij er informatie in de bestandsnaam wordt opgenomen die uit de exif data wordt gehaald ? Het zou bijvoorbeeld handig kunnen zijn al die IMG's te laten hernoemen door bijv. de datum en het uur dat ze genomen zijn, zonder dat je dat één voor één moet doen ...

Stel dat je een fotoreeks maakt van een rondreis. Je maakt er een webpagina van en wil dat je aan de naam van het bestand wil zien wanneer je op die bepaalde plaats was, of wat de datum is van een bepaald evenement dat je gefotografeerd hebt. Dan zou het erg handig zijn als de fotonaam die gegevens weergeeft, ipv Italie01.jpg en dan Italie02.jpg enz ...

Of stel dat je wil experimenteren met een nieuwe lens. Je maakt een reeks foto's van hetzelfde onderwerp met verschillende sluitertijd, diafragma, ... Als je dat kon hernoemen met die gegevens in, dan kan je in een browser zoals ACDSee ineens in de naam de gegevens zien die je op dat moment interesseren ...
            Je ziet, toepassingen genoeg ! Maar ik vraag me af of er al iemand aan gedacht heeft zoiets te schrijven, wellicht wel, maar dan is het nog een kwestie van het te vinden

Blijkbaar zouden er nog zijn die daar baat bij hebben
            Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Comment

@fotodirk,

Correct...eigenlijk doe ik het ook zo (datum omgewisseld). Was gewoon een beetje snel en heb niet gekeken naar mijn directorystructuur alvorens te antwoorden.
              Dit is een voorbeeld van een "directorynaam" : 2006-09-16 Kerkhof Hasselt

... en inderdaad opzettelijk zo gedaan voor het sorteren

Om nog effe terug te komen op de gebruikte software...na veel testen heb ik uiteindelijk besloten om iView te gebruiken. Een belangrijke reden hiervoor is het feit dat iView slechts 1 file aanmaakt voor een catalogus. Zo heb ik voor elk jaar een catalogus en dit is zeeeeer gemakkelijk om te backuppen.
              Als je bijvoorbeeld naar Lightroom kijkt, dan maakt die daar een mega-directory aan...allé ...ik heb dan maar niet verder gekeken.

Kortom, ik heb nu een bevredigende manier om mijn foto's te stockeren...als je maar content hé

Grt,
              JanMetDePet
              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Ik ben ook nog aan het zoeken naar de beste methode op basis van directories. Voor invoer van metadata heb ik nog nooit de moed gevonden.
                Mijn manier van ordenen hangt eigenlijk wat af van het onderwerp en de affiniteit dat ik ermee heb. Maar voor lange termijn opslag is de datum niet het hoofdordeningsprincipe.

Voor korte termijn opslag gebruik ik meestal de datum als naam en soms met een beschrijving van de aard van de shoot. Deze foto's worden dan later op orde gezet en in de library gestoken. Maar tot zolang zijn ze meegenomen in de backup en heb ik een referentie.

Een half jaar geleden heb ik de boel opgekuist en dan heb ik voor de library toch gekozen voor een thematische indeling. Het blijft zowiezo zoeken en is zeker niet altijd consequent. In die zin : macro doe ik niet zoveel en dus heb ik maar één map met macro's. Landschappen doe ik wel graag en aldus heb ik hoofdmappen "zonsondergangen", "wolken", "infrarood" die dus subsets zijn van landschappen eigenlijk. Maar ze staan op het hoofdniveau omdat ik er zoveel foto's van heb.

Voor meer snapshotachtige foto's (reizen en familie snapshots) heb ik ook een aparte map.

Ik ga stilletjesaan beginnen met studiowerk en daar kan ik voorstellen dat de naam van het model maar zeker ook de datum wél een rol speelt.
                Maar van een mooie zonsondergang maakt het me eigenlijk niet uit wanneer ik de heb getrokken. Als ik het wil weten, kan ik altijd nog in de exif kijken.

Maw er is voor mij niet één alomvattend ordeningsprincipe.

Daarnaast kan je boven die directorystructuur ook nog een tool leggen (vb idimager) die op basis van exif uw foto's zo of zo of zo kan benaderen.

Comment

Allen bedankt voor jullie inbreng.
                  mvgr
                  antoine200

Comment

Bij mij start de indeling bij categoriën
                    - FAMILIE
                    - DUFFEL
                    - 20051208 OPA 80
                    - 20051225 KERSTFEEST
                    - 20060406 PASEN
                    - ALKEN
                    - 20051206 SINT
                    - 20051224 KERSTFEEST
                    - 20060406 40 JAAR HUWELIJK
                    - MACRO
                    - REIS
                    - PORTRET
                    - STADSFOTOGRAFIE

Verder gebruik ik per bereik een cataloog in iView, dat laat me toe te zoeken op datum, file type, en een aantal sets die ik zelf gedefinieerd heb (ik kan bijvoorbeeld in een wip alle foto's van de kinderen van mijn broer selecteren, of alle foto's die ik heb gemaakt van een Distelvlinder)

sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                      Bij mij start de indeling bij categoriën
                      - FAMILIE
                      - DUFFEL
                      - 20051208 OPA 80
                      - 20051225 KERSTFEEST
                      - 20060406 PASEN
                      - ALKEN
                      - 20051206 SINT
                      - 20051224 KERSTFEEST
                      - 20060406 40 JAAR HUWELIJK
                      - MACRO
                      - REIS
                      - PORTRET
                      - STADSFOTOGRAFIE

Verder gebruik ik per bereik een cataloog in iView, dat laat me toe te zoeken op datum, file type, en een aantal sets die ik zelf gedefinieerd heb (ik kan bijvoorbeeld in een wip alle foto's van de kinderen van mijn broer selecteren, of alle foto's die ik heb gemaakt van een Distelvlinder)

sugar
                      Lijkt mij een goede combinatie.
                      mvgr
                      antoine200

Comment

Ik ben redelijk makkelijk. Ik heb dit onderstaande en gebruik een applicatie om alles netjes te ordenen. (Photoshop Elements 5.0).

In PSE heb ik Collections en TAGs aangemaakt.
                        Fotoapparatuur
                        Portfolio

Comment

Als je Windows XP gebruikt, is extra software niet nodig. Je kan bij elke JPEG enkele trefwoorden alsook een titel, auteur e.d. toevoegen. Gewoon een of meerdere beeldjes selecteren, rechtsklikken en "eigenschappen" opvragen, dan heb je daar een laatste tabblad met de EXIF eigenschappen, onderaan kan je wat invullen.

Leuk is dat de zoekfunctie van Windows XP (rechts klikken op een folder en "zoeken..." selecteren) ook deze velden ondersteund.

Catalogiseren in mappen is een redelijk eenzijdig kijk op de foto's (bv. op datum?) en kan je toch niet gebruiken om achteraf een enkele foto terug te vinden tenzij alleen op datgene dat je gebruikt hebt om het in te delen. Als je je foto's op datum verspreid, kan je enkel op datum gaan terugzoeken. Kies je voor onderwerp, dan kun je alleen op onderwerp terugvinden.

Ik denk dat een folderstructuur echt alleen maar de bedoeling kan hebben om foto's die echt gerelateerd zijn (bv. zelfde shoot) bij mekaar te steken. In dat geval speel je je ook makkelijker af als slideshow.

Spijtig is wel dat die zoekfunctie van Windows XP niet de IPTC extras ondersteund die Photoshop bijvoorbeeld aanbied. Ik heb een paar klanten die daarmee sukkelen en al vanalles geprobeerd hebben.

Dave
                          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Als je Windows XP gebruikt, is extra software niet nodig. Je kan bij elke JPEG enkele trefwoorden alsook een titel, auteur e.d. toevoegen. Gewoon een of meerdere beeldjes selecteren, rechtsklikken en "eigenschappen" opvragen, dan heb je daar een laatste tabblad met de EXIF eigenschappen, onderaan kan je wat invullen.

Leuk is dat de zoekfunctie van Windows XP (rechts klikken op een folder en "zoeken..." selecteren) ook deze velden ondersteund.

Catalogiseren in mappen is een redelijk eenzijdig kijk op de foto's (bv. op datum?) en kan je toch niet gebruiken om achteraf een enkele foto terug te vinden tenzij alleen op datgene dat je gebruikt hebt om het in te delen. Als je je foto's op datum verspreid, kan je enkel op datum gaan terugzoeken. Kies je voor onderwerp, dan kun je alleen op onderwerp terugvinden.

Ik denk dat een folderstructuur echt alleen maar de bedoeling kan hebben om foto's die echt gerelateerd zijn (bv. zelfde shoot) bij mekaar te steken. In dat geval speel je je ook makkelijker af als slideshow.

Spijtig is wel dat die zoekfunctie van Windows XP niet de IPTC extras ondersteund die Photoshop bijvoorbeeld aanbied. Ik heb een paar klanten die daarmee sukkelen en al vanalles geprobeerd hebben.

Dave
                            Ik vind dit véél te omslachtig.
                            Die fotobeheersingsprogramma's maken alles zoveel sneller en makkelijker. Die programma's laten immers toe om op alle metadata te zoeken, op combinaties van metadata en bovendien over verschillende folders heen.
                            Verder kan ik bvb ook alle bestanden die ik wil afdrukken gewoon een overeenkomstige status geven en daarna direct selecteren en kopiëren op CD... Het helpt echt bij je workflow...

sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Als Mac-gebruiker (op 't werk) heb ik nog nooit kunnen wennen aan de lastige structuur op windows. 'k Gebruik de map 'mijn afbeeldingen' dus ook niet, omdat die eerst weer ergens anders in staat.
                              Maak gewoon 'n nieuwe map op 'n harde schijf aan met foto's. Daarin maak ik 'n map met jaar en mapjes met maanden en daarin gooi ik de foto's van die maand in hun originele mapjes die genummerd van de camera afkomen. Een map met reisfoto's kan los in de jaarmap.

Comment

ik gebruik een gelijkaardig model, maar met dit verschil :
                                - onder de map '2006' maak ik eerst submappen '2006-01' '2006-02' enz.
                                - ik vul deze submappen met maximum 700 Mb aan foto's : dit komt telkens overeen met de capaciteit van één CD-R
                                - wanneer ik een backup maak op cd-r heb ik het gemakkelijk : mijn submap , b.v. '2006-01' sleep ik in Nero naar één CD-R. Deze CD-R krijgt achteraf dezelfde naam als de submap : '2006-01'

groeten
                                Alfredo.

Comment

Working...
                                X