Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Natuurlijk mag je vragen hoe ik het probleem van de banding opgelost heb!
Hier wat uitleg...
Normaal gezien bewerk ik m'n RAW's altijd eerst in LR (lenscorrectie, contrast, verzadiging,...) en indien nodig doe ik nog wat aanpassingen in PS (klonen,...).
Ik verscherp m'n foto's ook altijd in LR, idem voor het ontruisen.
Ook voor een blend ging ik op deze manier te werk, maar aangezien ik na de blend nog een aantal aanpassingen gedaan heb qua contrast, verzadiging,... heeft dat een negatieve invloed gehad op de kwaliteit van de foto. In TIFF en PSD-formaat was er weliswaar niets te zien, maar wel bij de uiteindelijke omzetting naar jpg.
Ik ben dus helemaal opnieuw begonnen en ik heb de laag die ik nodig had voor de lucht niet verscherpt en niet ontruisd in LR, vooraleer ik de TIFF's ging blenden in PS. De foto's werden dus opnieuw geblend, en na de blend heb ik nog wat kleine aanpassingen gedaan (contrast, verzadiging van het geel verminderd). Dan heb ik de foto terug ingeladen in LR en pas daar verscherpt en definitief ontruisd... Het is iets langer werk, maar het resultaat in jpg ziet er wel stukken beter uit.
Mooie uitleg voor een mislukt shot dan? Of hoe zie ik het? Was het shot dan zo slecht dat je zoveel werk er moet instoppen om het tot een goed resultaatte krijgen?
Neem me niet kwalijk want het is geen verwijt naar je toe persoonlijk maar als ik zoveel tijd in een shot zou stoppen dan zou ik al meteen stoppen.
Ik ben gewoon nieuwsgierig hoeveel tijd mensen in een goede foto willen stoppen thats all.
Ik neem meestal niet zoveel tijd al was het bij de opname zelf waarik probeer al dadelijk een goed resultaatte rkijgen.
Het is trouwens een mooi plaatje geworden van deze avond opname.
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikkeBekijk bericht
Mooie uitleg voor een mislukt shot dan? Of hoe zie ik het? Was het shot dan zo slecht dat je zoveel werk er moet instoppen om het tot een goed resultaatte krijgen?
Neem me niet kwalijk want het is geen verwijt naar je toe persoonlijk maar als ik zoveel tijd in een shot zou stoppen dan zou ik al meteen stoppen.
Ik ben gewoon nieuwsgierig hoeveel tijd mensen in een goede foto willen stoppen thats all.
Ik neem meestal niet zoveel tijd al was het bij de opname zelf waarik probeer al dadelijk een goed resultaatte rkijgen.
Het is trouwens een mooi plaatje geworden van deze avond opname.
Geen probleem, Pascal. Ik ben helemaal niet vertrokken van een mislukt shot. Dan zou ik er ook niet aan beginnen hoor, wees gerust... Alleen was het dynamisch bereik van de camera onvoldoende, om het resultaat dat ik voor ogen had te bekomen.
Het was niet mogelijk om ter plaatse 1 foto te maken waarbij zowel lucht als voorgrond goed belicht waren (omwille van de te hoge contrasten). Daarom heb ik een blend gemaakt. Bij de eerste foto was de voorgrond goed belicht (en bijgevolg de lucht niet). Bij de tweede foto was de lucht goed belicht (en de voorgrond bijgevolg veel te donker). De combinatie van beide foto's leek me dus ideaal... Maar ja, daar kruipt idd wat werk in...
Ik ga niet ontkennen dat je een foto kunt maken van bovenstaand zicht op basis van 1 RAW, maar er zou zeker minder detail te zien zijn dan nu.
Los van de blend, als je in RAW schiet, heb je toch altijd wat werk aan je foto's? Contrast, verzadiging, verscherping en ruisreductie bvb? Ik kan me toch niet inbeelden dat je deze stappen overslaat?
Ik had trouwens heel wat bekijks op het moment dat ik deze foto maakte. Ik was er nl. de enige die met statief aan het fotograferen was en er werd à volonté geflitst... 'k Zou die resultaten wel eens willen zien...
Geen probleem, Pascal. Ik ben helemaal niet vertrokken van een mislukt shot. Dan zou ik er ook niet aan beginnen hoor, wees gerust... Alleen was het dynamisch bereik van de camera onvoldoende, om het resultaat dat ik voor ogen had te bekomen.
Het was niet mogelijk om ter plaatse 1 foto te maken waarbij zowel lucht als voorgrond goed belicht waren (omwille van de te hoge contrasten). Daarom heb ik een blend gemaakt. Bij de eerste foto was de voorgrond goed belicht (en bijgevolg de lucht niet). Bij de tweede foto was de lucht goed belicht (en de voorgrond bijgevolg veel te donker). De combinatie van beide foto's leek me dus ideaal... Maar ja, daar kruipt idd wat werk in...
Ik ga niet ontkennen dat je een foto kunt maken van bovenstaand zicht op basis van 1 RAW, maar er zou zeker minder detail te zien zijn dan nu.
Los van de blend, als je in RAW schiet, heb je toch altijd wat werk aan je foto's? Contrast, verzadiging, verscherping en ruisreductie bvb? Ik kan me toch niet inbeelden dat je deze stappen overslaat?
Ik had trouwens heel wat bekijks op het moment dat ik deze foto maakte. Ik was er nl. de enige die met statief aan het fotograferen was en er werd à volonté geflitst... 'k Zou die resultaten wel eens willen zien...
In deze uitzonderlijke situatie wanneer het donker was,is heb je uiteraard geen andere keuze dan een blend.
Ik zou hier met 1 shot ook geen kant opkunnen zonder een paar opnames te gaan blenden. Geloof me vrij. Dat is ook de reden waarom ik altijd de gemakkelijkste weg kies met zo weinig mogelijk licht verschillen en die net mijn beperkt dynamisch bereik niet overschrijden. Zoals fotos net voor valavond op smorgens net voor zonsopgang. Een hard schijnende zon of uitgesproken nachtverlichting zal ik zeker zoveel mogelijk ontwijken. En juist om me het vele werk te besparen. Mijn CS skills in vergelijk wat ik hier op BD soms zie verbleken daar gewoon mee.
Ik vind het super als je blendings mogelijkheden super uitgebreid zijn maar voorlopig niet aan mij besteed.
Mijn HDR periode van een paar jaar geleden heb ik bewust links laten liggen juist om de reden wat ik net aanhaal.
Dt was easy stuff. Knopje drukken en samen voegen en niets overhouden van de eigenlijke sfeer.
No thanks.
Maar als je kan blenden tot in de opmerkelijk zichtbaar natuurlijke beelden dan doe ik mijn petje af.
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Comment