Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nederlandse Klassiekers I: Kinderdijk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nederlandse Klassiekers I: Kinderdijk

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
    Daar sluit ik me volledig bij aan. Het wel of niet terecht gebruiken van een filter, de scherpte...het ontgaat me allemaal een beetje. Het resultaat mag er zijn en ik vind het een prachtige en tevens creatieve foto.
    Ik kan mij hier volledig bij aansluiten ! Ik heb hier al andere zaken gezien die dan voor mij weer niet door de beugel kunnen, deze vind ik heel mooi zoals hij is, en hoe men er toe gekomen is doet volgens mij weinig terzake.
    Dus, prachtige foto !!!

Comment

schoontje
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddboke Bekijk bericht
        Dat moet je mij toch eens uitleggen!
        Voor de mensen die de link in m'n vorige reactie niet gezien hebben, heb ik hem een beetje groter gemaakt.

... Maar de ND filter kan weldegelijk een invloed hebben op de scherptediepte. Stel, je zit in een heel heldere omgeving, en je wil je onderwerp met een wazige achtergrond hebben. Dan is het mogelijk dat je bij bv F2.8 iso100 je sluitertijd niet snel genoeg krijgt (limiet camera) zodat je beeld overbelicht is. Een ND filter kan hierbij de sluitertijd vertragen zodat het diafragma toch op z'n wijdst kan gebruikt worden. Dus bij een correct gebruik kan de ND filter wel invloed hebben op de scherptediepte. ...
        Begrijp jij je eigen logica? Ik niet.

De repliek (#35) van Dama op deze reactie van jou is wel juist. Niet het filter, maar het diafragma bepaald de dieptescherpte.

Ik kan me voorstellen dat de autofocus van mijn camera problemen heeft bij het scherpstellen op de eerste, donkere molen. Als ik met een grijsverloop filter de zaak ga verduisteren krijgt de AF het nóg moeilijker.
        Daarom zou ik eerst scherpstellen, de AF uitschakelen en daarna pas het filter plaatsen. Dát noem ik correct gebruik.

Terzijde: gebruik je een zoom met een intern focussysteem, dan kan de brandpuntsafstand niet wijzigen bij het plaatsen van het filter. Bij zooms die van lengte veranderen bij het zoomen, zal je voorzichtiger moeten zijn.

Volgens de TS is de scherpte verloren gegaan in de nabewerking. Hij mag van mij dus zijn werkwijze bij het verkleinen herzien.
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
          Denk dat hij verwart met GND
          Inderdaad. Ook ik zag het nut niet van een volledig grijsfilter.

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
          En wat als het riet beweegt gedurende de belichtingstijd ?
          Daar heb je een punt.

Het was windstil want het riet is scherp afgetekend.
          Zie jij die zwarte puntjes op het water, ter hoogte van de eerste en de tweede molen?
          Er was in die dertig seconden nauwelijks beweging in het water, anders zouden die drijvende puntjes veranderd zijn in streepjes. (Dat water mag trouwens niet te hard stromen. Het zou voor de Hollanders véél te lang duren eer het bevroren is voor een eventuele Elfstedentocht. )

Samengevat: de TS heeft geen "milky water" gecreëerd, maar melkachtige wolken met hun weerspiegeling op het water.

Voilà, nu heb ik wel genoeg geleuterd in dit topic.
          Last edited by Jos Vanhengel; 19 januari 2012, 01:37.
          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
            Voilà, nu heb ik wel genoeg geleuterd in dit topic.
            Groot gelijk !!!

Comment

Kijk Jos, ik ga het hier ook niet nog verder op ingaan. Ik gebruik het filter reeds jaar en dag dus mij de werking expliceren lijkt me zinloos.

Misschien juist nog even vermelden dat ik het bijzonder laag vind dat je jouw eerder geschreven reacties wijzigt. Voor mij genoeg jouw geloofwaardigheid serieus in vraag te stellen.
              Groeten!

500px / Facebook

Comment

... Misschien juist nog even vermelden dat ik het bijzonder laag vind dat je jouw eerder geschreven reacties wijzigt. Voor mij genoeg jouw geloofwaardigheid serieus in vraag te stellen.
                Ik heb alleen de "klik" een groter lettertype gegeven, zodat jij er niet meer overheen kon kijken. De rest van de reactie is ongewijzigd gebleven.

Misschien kan iemand mijn geloofwaardigheid redden door dat te bevestigen.
                Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Los van alle discussies hiervoor (waar ik mij niet ga mee moeien) wil ik alleen zeggen dat ik dit een heel creatieve en verfrissende versie vind van dit molenlandschap, die alleszins in mijn smaak valt, ongeacht hoe dat je dat nu gedaan hebt.
                  "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

...en dat allemaal door een reactie van mij..
                    Sorry TS. Was niet de bedoeling maar wat ik persoonlijk wou aangeven heeft blijkbaar een gevoelige snaar geraakt.:rolletjes:

Ik ben zelf een voorstander voor het gebruik van ND grad filter in uiterste gevallen om dynamiek te verbeteren in de lichtere gedeeltes van een foto en niet het lange sluitereffect te bekomen.
                    Lee heeft daar een paar uitstekende alternatieven voor waar je filters kan combineren zodat je achteraf wat minder blendings werk hebt ect.

Ikzelf heb al lang mijn ND filters verkocht omdat ik ze niet gebruikte of te weinig maar dat gaat binnenkort veranderen.

Als ik deze Lee filters ga gebruiken dan zal het puur zijn om de lucht te compenseren en de kleuren wat op te trekken.
                    Ik heb hier in Limburg geen zee of snel stromende beken genoeg om echt te kunnen profiteren van het lang sluiter effect met een ND9 of andere filter.

In gewone landschappen zie ik het nut ook niet van in om een "volle" ND filter te gaan gebruiken.
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    Als je schiet..schiet dan raak!
                    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                      ...en dat allemaal door een reactie van mij..
                      Sorry TS. Was niet de bedoeling maar wat ik persoonlijk wou aangeven heeft blijkbaar een gevoelige snaar geraakt.:rolletjes:

Als ik deze Lee filters ga gebruiken dan zal het puur zijn om de lucht te compenseren en de kleuren wat op te trekken.
                      ik denk niet dat jij je daar schuldig moet over voelen Pascal ,jij hebt je eerlijke mening gegeven ,maar is naderhand serieus uit zijn context getrokken

en die lee filters Pascal die zijn zeker zijn geld waard ,ik zou niet anders meer willen

Comment

Lieve mensen,

Vanaf NU enkel commentaren op de foto graag.
                        Indien U verder wenst te discusiëren over het gebruik van ND filters dan kan in ander forum daar omtrent een draadje gestart worden.

Alle verder commentaar omtrent het gebruik van filters zal in dit draadje verwijderd worden.

RF
                        Mod

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

idd was eventjes off topic van mij ,sorry daarvoor
                          de foto zelf vind ik gewoon schitterend ,prachtig effect

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                            idd was eventjes off topic van mij ,sorry daarvoor
                            Niets persoonlijk Patrick, ik doelde hier in het algemeen, het is de fotohoek nietwaar.
                            Indien gewenst kan ik een draadje in een ander forum starten en de commentaren naar dit draadje overplaatsen. Ik verneem dit dan graag per PM.

RF
                            Mod

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

knap gedaan
                              eos 600 d
                              lens 18-135 canon 10-22canon

Comment

Working...
                              X