Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
In mijn ogen zit er een blauwe zweem over de foto (witbalans)
Misschien hoort dit wel bij de valavond?
De struik links staat er zo net niet, net wel op. Anderzijds is het beter met dan zonder.
Persoonlijk verwacht ik ook iets meer kleur (sfeer) bij zo een laat-avond-foto.
Mooi is dat uit één opname overal nog voldoende detail is overgebleven.
Een mooi hollands plaatje, waar de koeien voor een beetje leven zorgen in een zeer rustig landschapje.
Qua licht / belichting vind ik deze wel wat minder. Denk dat er meer uit te halen is door lucht iets donkerder te maken, en de voorgrond iets helderder.
niet alles gelezen, maar dat bewijst dan wel weer dat deze foto ( voor mij alleszins) de verkeerde sfeer inhoud.
En wat die witbalans betreft: die mag dan wel manueel zijn, maar m ik vind dat de foto er blauwig uitziet.
... En wat die witbalans betreft: die mag dan wel manueel zijn, maar m ik vind dat de foto er blauwig uitziet.
Jouw opmerkingen over het blauwe in de foto hebben bij mij een lampje doen branden, want ik zie dat helemaal niet.
Dankzij de geweldige zoekfunctie van deze site weet ik dat jij, sinds december vorig jaar, elf (11) opmerkingen hebt geschreven over de witbalans; bij deze en andere foto's.
Als het over kalibratie gaat, vind ik alleen dit citaat van jou:
Hewel Jos, raar dat iemand anders het mij moet zeggen, maar dat klopt inderdaad wel.
Ik heb sinds November vorig jaar een andere laptop (ook al geen ideaal scherm).
Grondig werk van je trouwens
Ik heb nu niet direct een ander scherm ofzo waar ik dezelfde foto op kan zien,
maar dan moet ik echt wel eens naar een calibratietool uitkijken.
Wel raar dat ik bij de grootste hoop van de foto's het niet merk, maar ik geloof wel wat je zegt.
Laat die opmerking over de witbalans dan maar varen.
Merci
Edit: Nog een vraagje:
Waarom heeft dan niemand ooit opmerkingen over mijn witbalans?
En ik vind die berichten helaas niet terug.
Maar goed, niet gecalibreerd is altijd mis zeker.
Last edited by jumpforjoy; 6 juli 2011, 18:13.
Reden: Edit
Mooie, heel verzorgde foto die ik persoonlijk wat meer "punch" zou geven maar da's eigen smaak natuurlijk.
Eén ding is zeker, bouk heeft een mooie achtertuin
vriendelijke groeten, Kurt Mijn foto's Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes
Mooie, heel verzorgde foto die ik persoonlijk wat meer "punch" zou geven maar da's eigen smaak natuurlijk.
Eén ding is zeker, bouk heeft een mooie achtertuin
... Maar goed, niet gecalibreerd is altijd mis zeker.
Niet gekalibreerd is meestal mis.
Een laptop kan je ook kalibreren, maar z'n kleurenspectrum zal sowieso beperkter zijn dan het aantal kleuren dat een degelijke monitor kan weergeven.
Zullen we eens afspreken in Sint Truiden?
À propos, deze mag je blauw noemen. Die is namelijk gemaakt tijdens het avondlijke blauwe uur.
Dit is zo'n foto waarvan je zegt: eerlijke opname. Het is puur en het is genieten.
't akkoord met sommige reakties dat die foto wat punch zou kunnen krijgen, dat je de lucht wat zou kunnen verdonkeren en de voorgrond wat lichter kunt maken. Dat is ook een waarheid, maar van wie? Jos toont hier zijn waarheid die hij ziet.
Comment