Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,... "Casu Consulto - Modo Fac"
Mooie plaat Wel een beetje jammer van de deels uitgebrande wolken.
Dit heeft volgens mij geen enkele invloed op het kijkgenot. Ze trekken de aandacht niet en zonder photoshop valt er hier niets aan te doen. Zeker met de contrast verschillen in de foto. Volgens mij zitten de zones helemaal juist en mag een foto niet op elk technisch foutje afgerekend worden.
Dit heeft volgens mij geen enkele invloed op het kijkgenot. Ze trekken de aandacht niet en zonder photoshop valt er hier niets aan te doen. Zeker met de contrast verschillen in de foto. Volgens mij zitten de zones helemaal juist en mag een foto niet op elk technisch foutje afgerekend worden.
Groeten
Mipstoo
Daarin verschillen we dan van mening. De foto is meer dan interessant genoeg....de compositie spreekt me aan en de kleuren zijn natuursgetrouw. Als je de foto helemaal tot in de puntjes wil verzorgen moet je overbelichting(verlies van detail) proberen te voorkomen.Hier had TS waarschijnlijk enkel plaatselijk het contrast wat hoeven opkrikken en de lucht ongemoeid gelaten. Durf bijna wedden dat het originele bestand wel detail in de bleekste delen laat zien of terug te halen zijn.
Zonder photoshop of andere software lukt dit zoals je zegt waarschijnlijk niet....maar ook TS schuwd software helemaal niet. Kadertje toevoegen ,tekst bijplaatsen contrast en kleuren bijwerken zijn ook allemaal nabewerkingen om de foto wat mooier te maken. Indien hij nog een extra stapje had gedaan was de foto helemaal perfect geweest.
Wat ik niet zeg is dat de foto mislukt of lelijk of slecht is hé....hij is nu reeds veel beter dan de middenmaat op showcase landschappen.
Als je de foto helemaal tot in de puntjes wil verzorgen moet je overbelichting(verlies van detail) proberen te voorkomen.Hier had TS waarschijnlijk enkel plaatselijk het contrast wat hoeven opkrikken en de lucht ongemoeid gelaten.
Je hebt gelijk maar maar al te vaak wordt er hier eerst gekeken naar de technische punten, alsof er een checklist wordt afgelopen:
Horizon
Overbelichting
Onderbelichting
Saturatie
verscherping
Terwijl je hier van een perfecte compositie spreekt met een hoge realiteitsweergave, sprankelende kleuren en vooral, een gevoel dat de foto overbrengt.
Dat vind ik jammer
Dit is geen aanval op Dleemans, want hij heeft gelijk. Maar al te vaak worden deze punten opgenoemd terwijl ze niet altijd storend zijn en heel soms zelfs een meerwaarde hebben.
Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE
Wat ik niet zeg is dat de foto mislukt of lelijk of slecht is hé....hij is nu reeds veel beter dan de middenmaat op showcase landschappen.
Een mooie foto. zeer mooi van compo mooi van kleur. en voor mij zijn die wolken prachtig hier: ze trekken net niet te veel aandacht , maar maken het geheel af.
Inderdaad..Er is meer nodig dan dat als je echt meer wil..
Ik vind deze foto een zeer knappe foto met veel diepte..Ik had me op deze wel eens willen botvieren want ik denk zoals Peter al aangaf da uit het origineel nog veel meer te halen is.
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Comment