Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontmoeting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] Ontmoeting

Nog lange niet perfect. Maar ik wilde het experiment toch tonen.

Ze zijn super klein en rennen een berkenstam op en neer. Alleen bij een ontmoeting houden ze een seconde of zo stil.

Sterke vergroting, crop meegerekend schat ik op 4 a 5x

P1430276_ontmoeting_1024 by Guido Franssens, on Flickr
    Geyst

Altijd knap om deze snelle rakkers vast te leggen, om te beginnen zou ik mij op 1 mier richten want 2 mieren in hetzelfde shot scherp krijgen is niet makkelijk... De linker is het best qua scherpte... wellicht kun je een diffuser bouwen om te flitsen er is hierover genoeg op internet te vinden... in de topic tips en trucs heb ik iets over flitsverzachter geschreven (op pagina 2)

mocht je nog wat inspiratie zoeken, ik heb in de topic fotoreeksen op pagina 3 (bijna onderaan) twee topics van mierenfoto's...

Rob,

Comment

Ik was juist hetzelfde aan t schrijven zoals Rob maar die was mij te snel af. Redelijk goed gelukte foto. De linkse is de betere en het gebruik van een goede diffuser op je flits zou een verbetering moeten zijn. Je zou ook nog je iso kunnen verhogen zonder veel verlies door ruis want nu stond ie op 200.
      Volgens de website van Photons kun je makkelijk gaan tot 1600 iso zonder veel ruis en is de flitssterkte veel minder.
      Heb jij een stabilizer in je toestel en stond ie aan?
      Last edited by chrisvdv; 6 mei 2025, 08:15.

Comment

Bedankt Rob & Chris. Ga ik zeker bekijken. In dit geval het ik een polarizer gebruikt dat neemt al een deel reflectie weg. De bedoeling is om voor de flitser ook een lineair polarizer te plaatsen.
        Iets wat ook in dental fotografie toegepast word;
        Geyst

Comment

een gewoon stukje foam (zit vaak in dozen als verpakking) doet ook al wat, ik heb in het begin heel veel geëxperimenteerd​ met vormen en materialen.. niet alleen het materiaal maar ook de vorm is van belang..

succes

Comment

Die mieren zijn inderdaad zeer beweeglijk.Veel pogingen nodig om een goed resultaat te bekomen.Deze mag er wel al wezen.
            Als je geen twin-flitser hebt,kan dit een goede oplossing voor jou zijn: How to Make a Flash Diffuser (Cheap and Easy)

Makify1
            Ik heb deze gemaakt,met wat aanpassing materiaal,en geeft zeer goede resultaten (beste wat ik al gehaald heb met die DIY-diffusers).Mooie belichting met mijn 100 mm macro op 1:1 en zelfs de belichting is zeer goed met m'n 65 MPE op maximale uittrek 5x.Je moet dan wel de grote variant gebruiken.Dit omdat je over het einde van de lens moet komen.Flitser is dan op 90° geknikt.(Mijn 100 mm is 13 cm lang.)
            Met mijn twin MT 24- ex,zie ik nauwelijks verschil en deze diffuser is makkelijker te gebruiken buiten, omdat alles niet breder word dan de camerabody.Kan ook gebruikt worden als normale diffuser,flits is dan niet geknikt.
            Dat gebruik van die dubbele pola-flter is een interessant gegeven.Vluchtig geprobeerd met een filter op objectief,en één handmatig (was wel een circulair)voor de flits gehouden,en dat werkt.Nu practisch eens bekijken hoe een bruikbaar geheel ervan te maken.

Comment

Dank je voor de info. Ik heb nog een manfroto bracket. Voor mijn oude flitsers was die niet voldoende stabiel. Mijn klein godox 350 flitsje geeft geen problemen. Daarom bestel ik nog een tweede exemplaar.
              Geyst

Comment

Working...
              X