Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blij met bij

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Blij met bij

Macrofotografie fascineert me maar ik blijf ontevreden van mijn resultaten. Inmiddels kan ik me echter niet meer verstoppen achter mijn (gebrek aan) materiaal. Misschien dat het zou helpen als ik wat minder naar andermans werk kom kijken

Van dit bijtje van afgelopen zaterdag ben ik wel redelijk tevreden.

De onrust in de achtergrond is te wijten aan het gebruik van 800 ISO. En dan te bedenken dat ik inmiddels ook een SB-800 flits heb. Flitstips zijn dus welkom. Ik weet dat ik best de diffusor en het kapje opzet om een mooi diffuus licht te genereren maar daar houdt het ook bij op. Welke flitsmode? Meer of minder power? Witbalans? Andere tips? De SB-800 zou een D70 met Sigma 180 mm macro het licht moeten laten zien;
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Re: Blij met bij

Gewoon inflitsen zou ik zeggen , en de isowaarden naar beneden . Anders een goeie foto .
    http://www.dullaert.net

Comment

Als ik het mij goed herinner (de tamron 180mm is al een tijdje niet meer uit de rugzak geweest) :

Iso 200
      Manueel instellen op 1/250 en minstens f/11 (trager kan indien vanop statief)
      Zeker - 1 stop flits onderbelichten (te overheersend anders)

Meeste van de foto's in deze post zijn zo gemaakt.

Jo.
      Last edited by jwllms; 20 maart 2005, 20:52. Reden: url toegevoegd
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

Comment

Vanmiddag heb ik wat met de SB-800 geexperimenteerd op een paar vraatzuchtige hommels. Wat ik me achteraf afvroeg is waarom de D70 niet vooraf kan aangeven of er niet genoeg licht zal zijn. Ik stel bijvoorbeeld in manuele mode 1/200 sec en F16 in. Het display van de D70 zeg dat er massaal onderbelicht zal worden maar omdat dit méér dan 1.5 stop is, zie je niet exact wat je tekort komt. Stel je dan de flits in op bvb -1, dan kan je nergens zien of dit nu genoeg flitslicht gaat zijn of niet.

Of zie ik iets over het hoofd?

Die SB-800 heb ik weliswaar nog maar 2 weekjes maar ik vind flitsfotografie een behoorlijk obscure techniek. De handleiding lijkt eerder geschreven door een 'rocket scientist' dan door iemand die ook ooit als beginner zo een ding aan de praat heeft proberen krijgen.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

ik dacht dat je voor macrofotografie beter af bent met een ringflits
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Spijtig genoeg zijn mijn budget en mijn draagtaske beperkt, en 2 flitsen kopen en rondsleuren is wat teveel gevraagd.

Daarnaast kan ik me wel indenken dat een ringflits interessant is voor vlakke objecten zoals munten maar niet noodzakelijk voor insecten. Schaduw geeft aan een object diepte en volume. Een ringflits geeft misschien een wat te uniform, unidirectioneel licht voor sommige toepassingen (denk ik).

Comment

Meen mij te herinneren dat er overlaatst nog een item hierover ging maar dan met canon materiaal. Vindt het echter niet terug.
              Ik denk dat aangeven of er over/onder belicht gaat worden alleen kan middels een test flash. Op de D70 kan dit door de FV Lock functie te gebruiken , maar zelfs dan nog toont hij niet hoeveel er onder/overbelicht wordt (zonet uitgeprobeerd).

Jo.

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
              Vanmiddag heb ik wat met de SB-800 geexperimenteerd op een paar vraatzuchtige hommels. Wat ik me achteraf afvroeg is waarom de D70 niet vooraf kan aangeven of er niet genoeg licht zal zijn. Ik stel bijvoorbeeld in manuele mode 1/200 sec en F16 in. Het display van de D70 zeg dat er massaal onderbelicht zal worden maar omdat dit méér dan 1.5 stop is, zie je niet exact wat je tekort komt. Stel je dan de flits in op bvb -1, dan kan je nergens zien of dit nu genoeg flitslicht gaat zijn of niet.

Of zie ik iets over het hoofd?

Die SB-800 heb ik weliswaar nog maar 2 weekjes maar ik vind flitsfotografie een behoorlijk obscure techniek. De handleiding lijkt eerder geschreven door een 'rocket scientist' dan door iemand die ook ooit als beginner zo een ding aan de praat heeft proberen krijgen.
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

Comment

ik vind dit anders een héél knappe!!!
                grts; M

Comment

Toch een geslaagde compo en de belichting zit ook wel snor.
                  Beetje jammer van de ruis maar als je de achtergrond wat blurt dan krijg je het meeste wel weg denk ik.
                  Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Is een hele mooie. Knap gedaan.

Comment

Working...
                    X