Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Aan de contrasten te zien heb je deze poes gefotografeerd bij hard licht.
Op zich is daar niets mis mee, maar je krijgt wel heel donkere vlakken en heel lichte vlakken in je foto zo. Dus grote contrasten.
Daardoor dat het linker oogje van de poes meer op een zwart gat lijkt en detail mist.
400 Iso bij dergelijk zonlicht heb je mi zeker niet nodig. Probeer te onthouden dat hoe hoger de ISO wordt des te meer ruis je gaat krijgen.
Hoe lager de ISO betekent minder ruis Qua opbouw: vermoed ik dat het om een tamme poes gaat waar je misschien wel dichter bij kon komen. Nu heb je een heel drukke omgeving waar de poes zo
een beetje verloren in zit. Bovendien zit ze zeer centraal in het beeld wat de foto niet echt spannend maakt. Technisch: Alhoewel dit niet de ultieme scherpstelmethode is
kun je als je toestel op "one shot" staat met het centraal AF-punt scherpstellen en daarna het toestel al naargelang je onderwerp wat naar li of re draaien alvorens af te drukken.
Je kunt ook met je AF-punten spelen en in het geval van de foto hierboven er eentje kiezen dat wat meer aan de linker zijde staat. Wat de betere methode is (als er tijd voor is.)
Het is misschien nog wat vroeg om te "leuteren" over histogram...maar zou toch al eens googlen daarop. Als je daar één en ander over opgezocht/gelezen hebt
ga je in het histogram van de foto hierboven zien dat je rechts in het histogram nog wat ruimte over hebt (wat betekent dat de foto iets te donker afgewerkt is.) Je gaat dan
ook zien dat je histogram links (donkere tinten) piekt (tegen de linker rand op kruipt.) Dit zorgt er dan voor dat de zwarten in deze foto tamelijk "toelopen."
Maar...hier heb je al een hele kluif aan...dus sla maar eens aan het googlen
Groetjes
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
Bedankt voor de reactie Marc. Jouw uitleg is zeer leerrijk voor mij als beginneling, Lets google op de termen die ik nog niet zo goed snap :-)
Merci en groetjes, Monia
Comment