Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsopgang in de bergen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonsopgang in de bergen

Hi,

Ben nog maar vrij recent begonnen met avondschool fotografie. Zouden jullie even jullie commentaar kunnen geven op deze landschapsfoto's?

f/8; 1/500; ISO200; belichtingscompensatie -2; 50mm

f/8; 1/750; ISO200; belchtingscompensatie -2; 112 mm

Cheers,
    Den_Beire
    Last edited by Den_Beire; 18 april 2012, 11:14.
    Nikon Z7ii - NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S - NIKKOR Z 85mm f/1.8

Don't lead me into temptation, I can find the way myself.

Re: Zonsopgang in de bergen

Nogal donker he, belichtingscompensatie -2, dat was beter +1 of zelfs meer geweest.
    Krijg je dit niet meer bijgetrokken ? Zit anders een leuke compositie in, vooral de bovenste.

Comment

Aardige foto's qua compositie en met leuk strijklicht maar de kleurweergave heeft te lijden
      onder de mishandeling vooraf. Kan allemaal achteraf wat worden bijgesteld: kleurzweem
      verwijderen en het licht wat opvoeren (histogram). Indien dit nog onbegrijpelijke taal is
      maar eens naar vragen op de avondlessen (en deze foto's dan meenemen op een 'sticky').
      Van waardering geniet ik.
      Van kritiek leer ik.

Comment

- 2 EV? Ze zijn nu al te donker. Bekijk jij je histogram achteraf bij het beoordelen van een foto?
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

Comment

Ik stel me altijd de vraag waarom de fotograaf beslist van die -(?)EV te gaan gebruiken.

Zou TS even willen antwoorden op deze vraag? Het is niet slecht bedoeld hé..enkel uit interesse...waarom heb je beslist of wat dacht je dat die instelling nodig was.
          Bedankt op voorhand om te antwoorden.
          perman
          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Hi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Had deze enigszins wel verwacht. De foto's zijn idd wat donker. Anderzijds geven ze wel vrij goed de sfeer weer van die zeer vroege ochtendzon, die net over de bergen piepte en tussen de wolken doorbrak. Dit moment duurde geen 2 minuten...
            Voor een onervaren fotograaf niet direct gemakkelijk om de juiste keuzes te maken.
            De foto's zonder belichtingscompensatie waren overbelicht door de felle weerkaatsing op de sneeuw. Vandaar. Helaas heb ik deze gedelete...

Enig advies over wat ik beter zou gedaan hebben?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

mvg,
            Den_Beire

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den_Beire Bekijk bericht
              ....
              De foto's zonder belichtingscompensatie waren overbelicht door de felle weerkaatsing op de sneeuw....

Enig advies over wat ik beter zou gedaan hebben?
              tja..daarom moet je juist overbelichten en niet onder.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                tja..daarom moet je juist overbelichten en niet onder.
                grt,bouk.
                Idd, als hij met spotmetering of deelmeting gewerkt had gericht op de sneeuw.
                Hij heeft hier multizonaal (pattern) gewerkt en dan ben je nooit helemaal zeker wat die lichtmeter gaat beslissen. Zeker zonder ervaring kan je dan moeilijk gaan anticiperen.

Vermoedelijk heeft zijn lichtmeter (stond op pattern metering) bij zijn eerste overbelichte foto (waar hij over spreekt) teveel rekening gehouden met de donkere gedeelten, waardoor zijn sneeuw overbelicht was. Niet geheel onlogisch dat je dan denkt aan onderbelichten. Maar ofwel is er dan teveel onderbelicht (-2EV), ofwel is de compo iets veranderd (ik vermoed dat er uit de hand gewerkt is) en bij dit laatste maakt de lichtmeter een nieuwe berekening en is de lichtmeter teveel met de lichte delen rekening gaan houden. Of een combinatie van beide.

PS: niet dat een lichtmeter ergens "teveel" rekening mee kan houden, maar tijdens zijn berekeningen zal hij door de compo meer invloed van ofwel donkere ofwel lichtere gedeeltes gehad hebben. Enfin, ja, ik leg het misschien niet goed uit...lees vooral je handleiding van je camera na wat betreft de meetmethodes en probeer door oefening na te gaan wat voor invloed die hebben. En onthou dat je lichtmeter 18% grijswaarde probeert aan te houden. En check tussendoor steeds je histogram en anticipeer daarop.
                En dit alles staat los van "sfeer" of een creatieve inslag. Als jij vooral het donkere wil benadrukken, moet je er idd geen heldere foto van gaan maken (een histogram mag in bepaalde gevallen gerust enkel links of rechts gevuld zijn, maar als je daar controle over wilt hebben moet je natuurlijk eerst weten hoe het werkt).
                Last edited by Tink; 17 april 2012, 10:36.

Comment

compo heel mooi
                  vooral van de 2e
                  over het sneeuw belichten enzo, staat het hier al door mijn voorgangers

veel succes in de lessen
                  ik probeer...
                  mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Hi allemaal,

Bedankt voor de reacties.
                    Heb beide foto's wat bijgetrokken. Hoop dat ik het niet overdaan heb.
                    Heb de eerste foto ook wat bijgesneden.

mvg,
                    Den_Beire

Comment

Working...
                    X