Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste macro

Ik heb tijdje terug een macrolens aangeschaft en wil hier een van mijn resultaten tonen.
    Laat maar horen wat jullie vinden!

http://gijscollet.wix.com/photography

Re: Eerste macro

Een hele mooie van kleuren maar ik vermoed dat hij nog een tikkeltje scherper kan, Grtjes Francine
    Zo veel mensen, zoveel meningen
    Groetjes Francine

Comment

Ik vind hem heel goed. De beperkte scherptediepte geeft hier voor mij zeker meerwaarde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Francine Versluys Bekijk bericht
        Een hele mooie van kleuren maar ik vermoed dat hij nog een tikkeltje scherper kan, Grtjes Francine
        Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
        Ik vind hem heel goed. De beperkte scherptediepte geeft hier voor mij zeker meerwaarde.
        Bedankt voor de reacties,
        Francine, denk je dat het nog scherper kan door verscherpen of is de opname niet scherp genoeg?
        Gr, Gijs

Comment

Scherpte is goed hoor. Ligt ook op de juiste plaats
          f 2,8 geeft natuurlijk heel weinig scherptediepte. Ik vind het hier wel werken, alsook het standpunt en de kleuren. Ook het licht goed doorheen de vleugels gevangen. Mooie plaat voor mij.

De volgende in de macro afdeling?

Grtz,
          Kurt
          Last edited by Kurrrt; 15 april 2012, 15:45. Reden: Edit

Comment

mooi!! wat een geluk dat ze hun pelsen mutsje nog op hebben
            vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

wauw!
              echt héél mooi! Idd nog de scherpte wat verbeteren, maar de kleurencombinatie is nu al super!
              NIKON D5200
              Je ontdekt pas de schoonheid van de eenvoud,
              als je het door een lens ziet.

Comment

knap gedaan

Comment

Wat goed dat je het scherpstelpunt al correct weet op de juiste plaats te leggen, alleen geeft 2.8 veel te weinig scherptediepte. Sterker nog, je lens die waarschijnlijk een F2.8 is zal pas op zijn best presteren als je het diafragma wat dichtknijpt, pakweg F5.6 of meer zelfs in dit geval.
                  Wat ook zeer goed is dat je het dier netjes lateraal genomen hebt, mooi evenwijdig met het scherpstelvlak dus, zo moet het.

Comment

Wat goed dat je het scherpstelpunt al correct weet op de juiste plaats te leggen, alleen geeft 2.8 veel te weinig scherptediepte. Sterker nog, je lens die waarschijnlijk een F2.8 is zal pas op zijn best presteren als je het diafragma wat dichtknijpt, pakweg F5.6 of meer zelfs in dit geval.
                    Wat ook zeer goed is dat je het dier netjes lateraal genomen hebt, mooi evenwijdig met het scherpstelvlak dus, zo moet het.
                    Voor de rest zou ik in het macro onderdeel nog wat tips vragen, daar zitten vriendelijke mensen.

Comment

Bedankt voor de reacties!
                      Het is mijn eerste echte macro-opname. Dus het is logisch dat hij technisch misschien niet perfect is, maar ik vind hem zelf toch heel geslaagd.
                      Ik zal volgende keer proberen het diafragma meer toe te knijpen om de scherpte beter te krijgen!

Comment

Zeer goeie poging maar je diafragma mag gerust nr f11 en meer. ik werk meestal tussen f11 en f16.

mvg
                        If today was perfect, there would be no need for tomorrow.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KVM77 Bekijk bericht
                          Zeer goeie poging maar je diafragma mag gerust nr f11 en meer. ik werk meestal tussen f11 en f16.

mvg

Het vooropgestelde beeld bepaalt hoeveel scherptediepte je instelt. Er is dus geen echte regel.
                          Wel heeft een lens een bepaald gebied waarin hij het best presteert (bvb tss f5,6 en f9)
                          Indien je een groot gebied scherp wil laten zien gaat ook de BG duidelijker (en soms storend) weergegeven worden.
                          Ook de sensorgrootte, brandpuntsafstand en afstand tot onderwerp bepalen de scherptediepte bij een bepaald f-getal.
                          Experimenteren tot je tevreden bent over het effect dat je creëert met de scherptediepte. Met een macrolens heb je natuurlijk een vrij kleine DoF, maar dit betekent niet dat je dan altijd maar boven de f11 moet gaan werken
                          Persoonlijk kom ik haast nooit boven de f11. (tenzij met de MP-E65mm lens met flash)

Grtz,
                          Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
                            Het vooropgestelde beeld bepaalt hoeveel scherptediepte je instelt. Er is dus geen echte regel.
                            Wel heeft een lens een bepaald gebied waarin hij het best presteert (bvb tss f5,6 en f9)
                            Indien je een groot gebied scherp wil laten zien gaat ook de BG duidelijker (en soms storend) weergegeven worden.
                            Ook de sensorgrootte, brandpuntsafstand en afstand tot onderwerp bepalen de scherptediepte bij een bepaald f-getal.
                            Experimenteren tot je tevreden bent over het effect dat je creëert met de scherptediepte. Met een macrolens heb je natuurlijk een vrij kleine DoF, maar dit betekent niet dat je dan altijd maar boven de f11 moet gaan werken
                            Persoonlijk kom ik haast nooit boven de f11. (tenzij met de MP-E65mm lens met flash)

Grtz,
                            Kurt
                            ik volg je hierin compleet maar ervaring leert me dat als je een insect evenwijdig met je sensor fotografeert je met f5.6-9 niet
                            genoeg diepte hebt om het er volledig scherp op te krijgen.
                            If today was perfect, there would be no need for tomorrow.

Comment

Hoedje af hoor voor je eerste macro opname, de kleuren zijn gewoon prachtig. Persoonlijk ben ik niet zo goed thuis in de macrofotografie dus ga me niet over uitspreken meer of minder scherpte.

Mvg John
                              http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

Comment

Working...
                              X