Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweeling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tweeling

Mijn schoonzusje is 6 maanden zwanger van een tweeling en ik mag meter zijn van eentje.

Ze wou graag een foto van de buik dus hebben we het een keer geprobeerd met 1 lamp. Deze was, naar mijn mening, een van de beste maar ik vind dat omzetting nogal grijs... ze hebben me al gezegd dat ik moet opletten om niet te hard te gaan in mijn omzettingen... vandaar dat ik het even aan jullie wil vragen.

Wat denken jullie? Hoe kan het beter... we gaan volgende maand nog een keer proberen en de maand nadien hopelijk ook nog.

Alvast bedankt!

Ps: Heb een aantal keer geprobeerd maar de afbeelding blijft precies zo groot is toch 900 pix die ik aangeduid heb.

Re: Tweeling

De omzetting is idd nogal grijzig, maar misschien moet je nog een aantal andere omzettingen proberen en zien wat er het beste uitkomt of anders proberen met een andere achtergrond. Z/w is niet echt mij ding, dus tips kan ik je verder niet geven.
    Wel zou ik deze misschien eerder staand getrokken hebben, dus dat kan je misschien ook proberen een volgende keer.
    Ann
    Sony Nex6 - Powerzoom 16-50mm - SEL18-200mm

Comment

Bedankt voor je commentaar Ann!
      Ik wou hem aanpassen maar het lukt niet echt om het grijs eruit te krijgen... dus neem ik jouw tips mee voor volgende keer ;-)

Comment

Werk eerst aan de scherpte. Als de foto scherp is gaat de ZW omzetting altijd goed zijn.
        Aan u en de toekomstige moeder om dan te beslissen hoever je wilt gaan met de omzetting
        Kun je ook uw exif plaatsen en de afstand waarop je deze foto hebt genomen.
        Compo, probeer ook eens iets anders, want van dit soort foto's worden er 1000 in een dozijn van gemaakt. Laat je fantasie eens gaan
        Robby BB
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

Comment

Bedankt robbyrdorine!

De exif gegevens zijn:
          ISO 200
          F8
          1/125 sec
          48 mm

Afstand weet ik niet juist meer maar heel erg ver stond ik niet van haar af, daar was de ruimte niet voor. Idd zo vind je een dozijn foto's (alsook de andere foto's die ik genomen heb) maar mijn schoonzus wil haar hoofd er niet bij en voor mij is het ook allemaal zoeken.... is niet zo simpel belichting, camera en model aansturen... maar oefenen, oefenen, oefenen zeker?

Die scherpte daar sukkel ik toch altijd mee. Enige tips hoe ik dit beter kan? Weet al wel dat ik volgende keer een statief ga meenemen ;-)

Comment

als je sukkelt met de scherpte kijk hier dan eens naar,dit is een grote hulp http://www.dofmaster.com/dofjs.html. Wat de foto betreft, het is niet mis maar een beetje een andere benadering kan wonderen doen,ook een zwarte achtergrond kan in dit geval heel mooie beelden opleveren. Grtjes Francine
            Zo veel mensen, zoveel meningen
            Groetjes Francine

Comment

Als je op 1m stond dan heb je een scherptediepte van 13 cm ,Op 1,50m zou dat op 30cm komen. Volgens mij neemt de dame met haar buik meer dan 13 cm en 30 cm in beslag, waardoor een deel van de buik onscherp zal blijven. Het linkje van Francine geef ik ook aan de mensen, waar je goed alles kunt berekenen en er wat uitleg bijstaat.
              Robby BB

Comment

Bedankt, hier kan ik wat mee!

Misschien een stomme vraag maar die near limit & far limit, wat moet ik daar juist onder zien? Als ik bijvoorbeeld 2 meter van onderwerp sta met zelfde instellingen is het near 1,76 en far 2,31m. Is het dan zo dat mijn scherpte start op 1,76m van me tot 2,31 m.

En hoe doen jullie dat dan? Berekenen ter plaatse of word dat een automatisme met de jaren?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Femme Bekijk bericht

Misschien een stomme vraag maar die near limit & far limit, wat moet ik daar juist onder zien? Als ik bijvoorbeeld 2 meter van onderwerp sta met zelfde instellingen is het near 1,76 en far 2,31m. Is het dan zo dat mijn scherpte start op 1,76m van me tot 2,31 m.

En hoe doen jullie dat dan? Berekenen ter plaatse of word dat een automatisme met de jaren?
                  Het is feitelijk simpel. Er is 1 punt waar het scherp is en dat is de focus.
                  Voor de rest is alles onscherp. Maar door de beperking van onse ogen is er een gebied de DOF scherptediepte die onse ogen het gevoel geven dat het scherp is, ook al is dat ,niet zo.
                  Dit gebied Dof ligt voor en achter (near en far limit) het focus punt.
                  Als men zegt dat de DOF 10 cm is dan ligt er voor de focus ongeveer 5cm scherpte en 5 cm scherpte achter het focus punt.
                  Nemen we nu de buik, die van u af gezien 25 cm diep zichtbaar is.
                  Je hebt een DOF van 10 cm 5+5 cm. Waar je op de buik ook scherp stelt er zal altijd 15 cm gebied van de buik onscherp zijn. w We nemen nu een DOF van 25 cm. Daarme kun je gans de buik scherp krijgen. Maar dat is afhankelijk waar je scherp stelt.
                  Als je vooraan het scherpstelt dan ligt het focuspunt voledig vooraan. voor het focuspunt (dus niet op de buik heb je 12,5 cm scherpte en 12,5 cm achter het focus punt.
                  Met andere woorden is er 12,5 cm van de buik scherp en 12,5 cm onscherp. De 12,5cm voor het focuspunt heb je niets aan en is verloren. Om nu de buik voledig scherp te krijgen
                  moet je ergens halverwege de buik scherpstellen waardoor de 12,5 cm voor en 12,5 cm achter het focuspunt verdeeld worden over de ganse buik.
                  De near en far limit kun je afmeten vanaf uw sensor. Maar je kunt niet bij uw sensor bij.
                  Daarom hebben ze op uw toestel bovenaan een teken geplaatst om aan te geven waar de sensor is geplaatst. Bij mij is dat een cirkeel met een streep door.
                  Zo is het mogelijk om met de DOFMASTER uit hde link en een meter tot op de mm uw dof te berekenen.
                  Er is ook nog de hyperfocale scherpte maar dat kun je ook in het linkje lezen.
                  Ik hoop dat het niet te moeilijk is anders vraag je maar.
                  Robby BB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Femme Bekijk bericht

In het analoge tijdperk kon je dat soort zaken nog aflezen op een ring rond de lens.
                    Overigens, ervoor is altijd korter dan er achter.
                    Van waardering geniet ik.
                    Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                      In het analoge tijdperk kon je dat soort zaken nog aflezen op een ring rond de lens.
                      Overigens, ervoor is altijd korter dan er achter.
                      Maar dat is afhankelijk de verschillende factoren.
                      Robby BB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                        Maar dat is afhankelijk de verschillende factoren.
                        Robby BB
                        Ter verlichting van onze geest: Noem dan eens die factoren zodat wij ons allen kunnen
                        laven aan de fonteinen van uw wetenschap.
                        Van kritiek leer ik.

Comment

Ter verlichting van onze geest: Noem dan eens die factoren zodat wij ons allen kunnen
                          laven aan de fonteinen van uw wetenschap.
                          Als ik uwe geest kan verlichten, bij de andere is dat al gebeurt,

Reeds 3 maal vernoemt
                          Dofmaster link
                          Licht genoeg nu of moet ik uwe dimmer wat hoger zetten
                          Robby BB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                            Als ik uwe geest kan verlichten, bij de andere is dat al gebeurt,

Reeds 3 maal vernoemt
                            Dofmaster link
                            Licht genoeg nu of moet ik uwe dimmer wat hoger zetten
                            Robby BB
                            Meneer,
                            Ik had het over het analoge tijdperk. Goed kunnen lezen kan tot voordeel strekken.
                            Van kritiek leer ik.

Comment

Meneer,
                              Ik had het over het analoge tijdperk. Goed kunnen lezen kan tot voordeel strekken.
                              Mijn factoren gingen over het digitale tijdperk. je hebt achter de factoren gevraagd en je hebt ze gekregen, mijnheer
                              Robby BB

Comment

Working...
                              X