Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mooie zondagnamiddag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mooie zondagnamiddag

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    Hoewel ik liever zie dat landschappen in landscapeformaat gemaakt worden, vind ik hier de tweede foto het meest geslaagd.
    De tweede daarentegen heeft een mooie kronkel, de wolkenpartijen spelen mee, en hij heeft alles mee om diepte te geven. Het onderste deel in 2/3 formaat in landscape, is m.i. ook niet mis als foto op zich.

Beste FestinaLente;

Zo?

mvg

Lena
    ---------------------------------------------------------------
    Don't blame the Canon, blame the canonnier!!!
    www.lenafotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lena shoot Bekijk bericht
      Beste FestinaLente;

Zo?
      Nee, want je hebt er onderaan wat afgedaan . Eén van de sterke punten van de tweede foto is namelijk dat hij links vanuit de onderhoek vertrekt, en dat mis ik nu een beetje.

Comment

Nee, want je hebt er onderaan wat afgedaan . Eén van de sterke punten van de tweede foto is namelijk dat hij links vanuit de onderhoek vertrekt, en dat mis ik nu een beetje.

Beter?
        www.lenafotografie.be

Comment

Beter?
          Ik vind van wel... mooi plaatje toch ?

Comment

Ik vind van wel... mooi plaatje toch ?
            Mja,
            Ik vond m 'lichter/frisser' overkomen met een grotere wolkenpartij
            Nu komt het beeld nogal zwaar en log over voor mij
            Maar jij hebt er meer verstand van als ik dus ...
            het gaat hier trouwens over smaak en een gevoel en die verschillen nu eenmaal

Nog een educatief gericht vraagje, als ik mag:
            Weet jij soms wat Bouk bedoelde met dat groot diafragma? Ik dacht net dat het groot moest om meer diepte te krijgen?

Groetjes,

Lena
            www.lenafotografie.be

Comment

Weet jij soms wat Bouk bedoelde met dat groot diafragma? Ik dacht net dat het groot moest om meer diepte te krijgen?

Groetjes,

Lena[/FONT]
              Ik heb het bijgeschreven in DIT TOPIC bij mijn openingspost.
              Lenzen, zeker zoomlenzen, en zeker kitlenzen, gebruik je best niet volledig open of volledig dicht. Meestal gaat het dan over een diafragma, volopen tussen de 3,5 en 5,6 en volledig dicht tussen de 22 en 36, afhankelijk van de brandpuntsafstand.
              In het middenbereik zijn lenzen namelijk scherper, krijg je ook meer detail en vaak ook meer (betere) kleur in je foto.
              Ideaal voor landschappen is tussen F8 en F16. In groothoek krijg je op F8 al een enorme scherptediepte en meer is dus vaak niet nodig. Bovendien wordt scherptediepte mee bepaald door waar je scherpstelt. Als je hier in jou foto, scherpstelt op de achterste oever, dan ga je nagenoeg heel het plaatje scherp hebben. Kies je voor de grassprietjes hier vooraan, dan ga je toch wat scherpte missen op de achtergrond.
              Zo zullen de meeste foto's van mij, gemaakt met de 18-200VR, gemaakt worden tussen F8 en F16. F5,6 uitzonderlijk in groothoek, om meer licht te halen, omdat daar de maximum opening F3,5 is.

Mvg

Chris
              Last edited by FestinaLente; 13 juli 2009, 14:16.

Comment

Mja,
                Maar jij hebt er meer verstand van als ik dus ...
                het gaat hier trouwens over smaak en een gevoel en die verschillen nu eenmaal

Groetjes,

Lena
                Ik vind beide versies mooi van foto 2, maar je hebt wel twee verschillende foto's van concept. Het gaat dan wel over de zelfde foto maar je hebt toch twee verschillende uitgangspunten. In de eerste het dramatische van de dag met de wolken en het gevoel dat het ieder moment kan gebeuren en dat zonder regenjassen.
                En de verbeterde versie, het formaat wat aanpassen een tekst op en je hebt een mooie postkaart

Wat je verbetering aan de eerste foto betreft, de voor mij storende rechterkant is nu wel weg wat een verbetering is maar de foto blijft eigenlijk onintressant. Dit is nu voor mij een foto van een oever en meer niet, maar jou bedoeling om ons laten meegenieten van de omgeving blijft wel geslaagd.
                Robby
                Minder tijd achter de computer
                Is meer tijd achter de camera

Comment

In het middenbereik zijn lenzen namelijk scherper, krijg je ook meer detail en vaak ook meer (betere) kleur in je foto.
                  Ideaal voor landschappen is tussen F8 en F16. In groothoek krijg je op F8 al een enorme scherptediepte en meer is dus vaak niet nodig.
                  klopt, maar hoor je denken; waarom zit dan die mogelijkheid om hoger (bv F22) er dan op.
                  die kan je bijvoorbeeld je gebruiken om betere tegenlichtjes te maken, zodat je scherpere contouren krijgt, waar echt detail niet zo belangrijk is.
                  gebruik je een hoger(dan F14) gaat er vaak veel detail verloren, bv in bomen/struiken/bergen of bebouwing in de achtergrond.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    klopt, maar hoor je denken; waarom zit dan die mogelijkheid om hoger (bv F22) er dan op.
                    die kan je bijvoorbeeld je gebruiken om betere tegenlichtjes te maken, zodat je scherpere contouren krijgt, waar echt detail niet zo belangrijk is.
                    gebruik je een hoger(dan F14) gaat er vaak veel detail verloren, bv in bomen/struiken/bergen of bebouwing in de achtergrond.
                    grt,bouk.
                    Bouk, kun je hiervan een voorbeeldje geven?
                    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      Bouk, kun je hiervan een voorbeeldje geven?
                      kijk eens in Challenge en dan die opname van die molen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        kijk eens in Challenge en dan die opname van die molen.
                        grt,bouk.
                        Bedankt, weer iets bijgeleerd. Zal ik eens uittesten binnenkort.

@Lena: ik heb nog niet geantwoord op je foto's. Ik vind 'gewone' landschapjes soms zo saai Maar ik ga dan toch voor de 2de omdat je de ietwat kronkelende rivier hebt die mij door de foto leidt.
                        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Mja,
                          Voor wat betreft de compositie is de laatste crop een duidelijke verbetering. Het probleem waarvoor je nu komt te staan, haal je in feite zelf aan: "Ik vond m 'lichter/frisser' overkomen met een grotere wolkenpartij. Nu komt het beeld nogal zwaar en log over voor mij".
                          Er is belicht met een groot deel open heldere hemel. De voorgrond is door die belichting donker geworden. Met de crop is er nu een probleem ontstaan, want we worden nu geconfronteerd met die relatief donkere voorgrond. Het zou lichter en frisser moeten. Bij de belichting is daar echter geen rekening mee gehouden. Het kan echter wel gecorrigeerd worden in PS door de voorgrond te selecteren en met Niveaus die selectie 'lichter en frisser' te maken.

Comment

Working...
                          X