Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Nogal saaie foto, je saaie onderwerp knal in het midden. Je had mss beter beeldvullend gewerkt.
Je iso hou je best zo laag mogelijk, niet tegenstaande je camera betrekkelijk goed presteerd op deze gevoeligheid.
Tenzij je met een statief werkt kan je op 140mm nooit haarscherpe beelden krijgen met die sluitertijd, 1/250ste was hier beter geweest. Gebruik ook een draadontspanner of de zelfontspanner als je op statief werkt.
Knijp ook je diafragma wat dicht, volledig open is een lens zelden op z'n scherpst. Je krijgt ook meer scherptediepte naarmate je het diafragma verkleint. Je diafragma volledig dichtknijpen moet je nu ook niet doen, tenzij je een héle grote scherptediepte wil, je lens gaat dan weer mindere resultaten geven. En je ziet het kleinste sensorvuiltje op je foto verschijnen.
Hopelijk helpt dit je verder, en amuseer je vooral met je camera.
Nogal saaie foto, je saaie onderwerp knal in het midden. Je had mss beter beeldvullend gewerkt.
Je iso hou je best zo laag mogelijk, niet tegenstaande je camera betrekkelijk goed presteerd op deze gevoeligheid.
Tenzij je met een statief werkt kan je op 140mm nooit haarscherpe beelden krijgen met die sluitertijd, 1/250ste was hier beter geweest. Gebruik ook een draadontspanner of de zelfontspanner als je op statief werkt.
Knijp ook je diafragma wat dicht, volledig open is een lens zelden op z'n scherpst. Je krijgt ook meer scherptediepte naarmate je het diafragma verkleint. Je diafragma volledig dichtknijpen moet je nu ook niet doen, tenzij je een héle grote scherptediepte wil, je lens gaat dan weer mindere resultaten geven. En je ziet het kleinste sensorvuiltje op je foto verschijnen.
Hopelijk helpt dit je verder, en amuseer je vooral met je camera.
bedankt voor de tips, ik print het in mijn geheugen en ga morgen na school precies hetzelfde fotograferen maar dan hoe jij het zegt, en dan zie ik wat eruit rolt, dan post ik dit zeker hier ook!
ga morgen na school precies hetzelfde fotograferen
Stop! Niet doen!
Ik vind het altijd jammer hoe mensen zich vastklampen aan het technische aspect van de fotografie. Er is iets voor te zeggen, eerst de techniek onder de knie hebben en dan ermee gaan spelen. Maar niets belet om in een zo vroeg mogelijk stadium van je hobby ook esthetisch te gaan experimenteren.
Daarom zou ik morgen zeker niet hetzelfde gaan trekken met de overigens goede raad van toktok.
Ik zou gewoon mijn ogen eens goed open trekken, mijn geest openen en op zoek gaan naar een verrassend beeld. Niet een mager verdord blaadje.
Morgen na schooltijd begint het overigens al gauw te schemeren, misschien een goede gelegenheid om eens met de flits te werken?
Comment