Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Uitzonderlijk zijn de beelden niet nee, ik wil me eerst en vooral op de techiek toeleggen en de creativiteit volgt hopelijk nog wel.
akkoord, ik vergeet soms dat het de beginnershoek is.
Maar wat ik dikwijls zie is dat fotografen die geen beginners meer zijn, blijven steken op het technische niveau en blijkbaar een heilige schrik hebben van wat creativiteit. Daarom denk ik dat het goed is om zo snel mogelijk ook aan de creativiteit te denken. Ideaal zou zijn als de twee samen kunnen ontwikkelen denk ik: technisch inzicht en creativiteit.
Drie mooie plaatjes waar derde voor mij eruit springt. Ik ben ook maar een beginner die kan leren uit de reactie's van anderen.Maar ik weet wel dat het geen gemakkelijke foto zijn om te nemen.
d
juist maar daarom moet het geen volledige stop zijn en ook op die zonovergoten sneeuwwitte stranden kan je best overbelichten, hoeveel moet je zelf uittesten, daarvoor kan je best je histogram raadplegen....
Hopelijk was het wat leerzaam want commentaar van anderen is interessant voor iedereen.
Zoals linda zegt kan je de belichting van de foto ook controleren in het histogram. Dat doe ik echter zelden omdat ik niet goed weet hoe het in elkaar zit. Heb mij er al eens aan gewaagd het op te zoeken maar dat was geen succes...
Nu de luie vraag iemand een korte maar duidelijke uitleg? of een link naar een goede verklaring?
Wat een dag, alles in schoonheid
Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900
Hopelijk was het wat leerzaam want commentaar van anderen is interessant voor iedereen.
Zoals linda zegt kan je de belichting van de foto ook controleren in het histogram. Dat doe ik echter zelden omdat ik niet goed weet hoe het in elkaar zit. Heb mij er al eens aan gewaagd het op te zoeken maar dat was geen succes...
Nu de luie vraag iemand een korte maar duidelijke uitleg? of een link naar een goede verklaring?
Je kan idd controleren of je goed zit in het histogram - maar het is uiteraard nog beter als je weet waarmee je bezig bent...
En met jouw redenering zit je goed hoor: de lichtmeter in je toestel meet het gereflecteerde licht, en gaat daarbij uit van een 18% grijswaarde.
Er zijn natuurlijk verschillende lichtmeetmethodes, maar meestal wordt een berekening gemaakt over het hele beeld.
Maar wanneer je hele beeld bijna uitsluitend uit wit (of iets heel lichts) bestaat, zal de lichtmeter een belichting voorstellen die dat wit als 18% grijs weergeeft. Hij zal dus onderbelichten. (er zijn hier al heel wat foto's gepasseerd met grijze sneeuw..)
Je zou kunnen zeggen dat hij door dat wit denkt dat er meer licht is dan er eigenlijk is, dat hij sneller denkt 'ik krijg al genoeg licht binnen', en dus stelt hij een kortere belichting voor en/of kleiner diafragma dan nodig is.
Om dat te corrigeren, en het wit wit te maken moet je dus overbelichten. Een exacte regel qua hoeveelheid is er niet - dat hangt af van geval tot geval.
Omgekeerd, als het beeld hoofdzakelijk uit zwart bestaat, of iets heel donkers, zal de lichtmeter een belichting voorstellen die van het zwart grijs maakt. Hij zal dus overbelichten. Dus zal je moeten onderbelichten om het juist te krijgen.
Om dit te vermijden kan je ook je licht meten op een grijskaart. Of, wanneer je die niet bij de hand hebt, op iets wat dat grijs zou kunnen benaderen. Zo kan je bv perfect op een betonnen ondergrond meten (stel dat je een witte auto in de zon wilt fotograferen - dan meet je gewoon op de grond als daarop hetzelfde licht valt).
Spotmeting kan daarbij ook handig zijn.
Let wel: dit geldt bij gereflecteerd licht, dus bij de lichtmeter in je camera. Een losse lichtmeter meet het invallend licht, en daar moet je dus niks aan veranderen.
Als je nog verder wilt gaan kan je ook het zonesysteem eens uitspitten.
Bedankt voor de reacties, Ik ben weer iets wijzer geworden (alle dat denk ik he). Veel wit overbelicten!! Vandaag ben ik in dezelfde omstandigheden iets gaan fotograferen (voorbereiding carnaval Aalst volledig met niet geschilderde isomoblokken). Spijtig genoeg kan ik daar nog geen voorbeelden van geven, de onderwerpen mogen nog niet vrij gegeven worden, das normaal. (slechte belichting, TLlampen, alles wit, ladders in de weg, mensen die rondlopen, geen goei omstandigheden).
Het heeft ook zijn charmes maar toch....
perman
canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk
Het zou kunnen dat ik bij de 3e teveel overbelicht heb. Het is inderdaad erg wit daar maar ik denk niet dat t uitgebrand is, ik kreeg ook geen "hoge lichten" melding. Ik ben er dus niet heel zeker van X-off
Eigenlijk heb ik bij deze foto's best wel wat nagedacht. Als je gaat overbelichten om de sneeuw wit te krijgen ga je ook de lucht minder blauw maken. Ik heb daarom een polarisatie filter gebruikt. Die beïnvloed de kleuren niet maar wel de belichting heb ik het gevoel. Vandaar dat ik ook een volledige stop heb overbelicht. Verder werkt een polarisatie filter optimaal wanneer je een hoek van 90° maakt met de invallende zon. Wanneer je evenwijdig staat haalt het niet zoveel uit voor een blauwere lucht.
Je moet ook zien dat je omgeving zoals bomen nog aanvaard belicht zijn waarbij je dan ook nog hebt dat de sneeuw licht naar boven reflecteert.
Dit is zo'n beetje wat in mijn gedachten speelde toen ik de foto's maakte.
Wat een dag, alles in schoonheid
Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900
De foto's hebben weinig contrast. Je hebt een polarisatiefilter gebruikt, maar de lucht is nochal licht van kleur. Iets meer saturatie van het blauw zou ik mooier vinden.
Comment