Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1ste stapjes, graag wat tips...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1ste stapjes, graag wat tips...

Ik heb sinds gisteren mijn sony alpha 300 en besloot nog laat de straat op te gaan.
    Dit is mijn eerste foto die ik trok met men nieuwe camera.
    (nog nooit een camera gehad hiervoor, dus sorry als deze foto vol "fouten" zou zitten)
    Tips en hints zijn welkom, ik zou graag verder gaan in "nacht fotografie".

Groetjes

Nog Eentje van diezelfde avond, hier heb ik wel wat "ruisgevoel" in de lucht boven het huis, natuurlijk geen id hoe dat komt :-)

Last edited by Thedailyleaf; 3 januari 2009, 15:43.

Re: 1ste stapjes, graag wat tips...

Welkom in de digitale fotowereld!
    Graag wat tips? Van een foto-amateur met een klein beetje ervaring (want ik zag al een paar beginners die hier tevergeefs naar feedback visten en dat is toch wel spijtig):
    • Leer je toestel en de techniek die er achter schuilt grondig kennen. Zorg dat je weet wat het resultaat is van prutsen met diafragma, sluitertijd, gevoeligheid. Je zal dat absoluut nodig hebben voor (nacht)fotografie.
    • Zoek een "spannend" onderwerp. Dat hoeft niet noodzakelijk iets uitzonderlijk te zijn; de gewoonste dingen kunnen ook spannend zijn als ze op de juiste manier vastgelegd worden. Maar een foto moet "iets" bijbrengen. Anders blijft men kiekjes maken.
    • Iets wat ik mooi vind, is niet noodzakelijk mooi voor jou... en natuurlijk omgekeerd.
    • Begin met... dagfotografie. Dat is al moeilijk genoeg.
    • Leer wat een goeie compositie is. Daar zijn zo veel meningen over als er foto's bestaan maar er zijn enkele basisregels. Neus rond op dit forum en elders. Een spannend onderwerp met een foute compositie is al evenzeer een kiekje als het omgekeerde.
    • Neem 10000 foto's en kijk naar je fouten.
    • En nog 1001 zaken die je nog wel stap per stap zal ontdekken.
    Je foto:
    Ik denk dat je scherp stelde op oneindig want hoe verder je weg kijkt van de camera, hoe scherper het wordt. Dat het einde van de afsluiting links nog niet scherp is, is te ver. Ofwel is er toch een tikje bewegingsonscherpte. Ik kan het moeilijk uitmaken met zo weinig licht.
    Je zocht en vond toch al een sprekend camerastandpunt maar het onderwerp kan me niet echt boeien.
    Voor een allereerste foto ben je alvast goed van start gegaan hoor! Want wat je deed is niet vanzelfsprekend: je zit met zo goed als geen gitzwarte partijen en het inbranden is beperkt tot de straatlampen zelf.
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Ik vind hem wel iets hebben, zeker de kleur
      Je hebt een statief gebruikt allicht?
      Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

bedankt voor de feedback.
        Ik heb idd nog veel te leren, en misschien is het wel beter dat ik eerst met "dagfotografie" begin. Verder kan je mij misschien meteen uitleggen wat "gitzwarte partijen" zijn?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
          Ik vind hem wel iets hebben, zeker de kleur
          Je hebt een statief gebruikt allicht?
          Ja statief geplaatst voor een soort betonnen muurtje, dat je ook nog kan zien onderaan op de foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
            Ik denk dat je scherp stelde op oneindig want hoe verder je weg kijkt van de camera, hoe scherper het wordt. Dat het einde van de afsluiting links nog niet scherp is, is te ver. Ofwel is er toch een tikje bewegingsonscherpte. Ik kan het moeilijk uitmaken met zo weinig licht.
            Hoe kan je dat dan oplossen? kleiner diafragma => meer scherptediepte?
            (ik probeer ook bij te leren ;-))
            Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Direct al 2 vragen!
              1. Met "gitzwarte partijen" bedoel ik delen van een foto waarin niks, nul detail meer te zien is. Meestal geen goed idee... tenzij het expliciet de bedoeling is!
              2. Inderdaad: meer scherptediepte door kleiner diafragma en... scherpstellen op het juiste onderwerp. In de donkerte loopt de autofocus van je toestel wel eens verloren. Misschien dus best handmatig scherpstellen en de scherptediepte eens proberen. Ik zie bij de technische specs van je camera dat er geen knopje op zit om de scherptediepte eens te bekijken op voorhand. Spijtig; je zal het dus moeten doen met testopnames.

Voor je 2de foto: alweer niet mis om mee te beginnen hoor!
              Doe die auto er af en zorg dat de straatlamp verscholen zit achter de boomstam er vlak naast en je zit al goed. Ik zou hem ook nog een stukje draaien in klokwijzerzin want nu geeft het een beetje de indruk dat het huis scheef staat: als de onderkant van het huis (je foto is ongeveer van die hoogte genomen) horizontaal staat moet het goed zijn. Ik doe het liever niet voor om je toe te laten zelf iets te leren.
              Ik vind de bomen wat te weinig contrasteren met de donkere lucht.
              De lampjes in de kerstboom hadden moeten scherper zijn.

Ruis ontstaat meestal door te werken met een hoge gevoeligheid (een beetje afhankelijk van het toestel maar meestal al merkbaar vanaf 400 ISO) en ook wel door een groot diafragma. Maar ik zie in je EXIF dat je de foto nam met 100 ISO en een diafragma van 10.0 dus daar zal het wel niet aan liggen. De sluitertijd is wel 13sec en dus vrij lang. Die kan ook wat ruis veroorzaken en/of je hebt wat helderheid toegevoegd in je bewerkingsprogramma? Nu somde ik alle redenen op die ik maar kan bedenken. Er is allicht wel iemand die nog andere oorzaken kan aanreiken?

Bij lange sluitertijden: zorg er voor dat je spiegel reeds opgeklapt staat vooraleer je afdrukt (mirror lock). Want het klappen van de zweep... sorry van de spiegel... kan al voor bewegingsonscherpte zorgen!

Ik hoop dat ik niet de enige ben die reageert op je topic want er loopt hier nogal wat (foto)verstandig volk rond op dit forum die je nog meer en beter achtergrond informatie kunnen geven.
              Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
              Oók wandelen met GPS?

Comment

Kijk ne keer hier; toevallig een actief topic met een hoop tips van "Black B@ndit".
                Als je nachtfotografie wil doen: afdrukken, inkaderen en mee gaan slapen zou ik zeggen.
                Oók wandelen met GPS?

Comment

Echt tof dat je zoveel moeite in feeedback steekt!
                  Heb de auto en de lamp er eens afgedaan, heb ook het huis wat horizontaler gezet.
                  Idd, ik had zitten prutsen met de levels in PS, hierdoor zal er ook wel mee ruis ontstaan zijn. Niet meteen bij stil gestaan... En natuurlijk boven origineel zitten saven... Goed bezig van me Hoe bekijk je de efix van foto's misschien? wel nog een handig iets lijkt me...

Dit is het resultaat:

Die regeltjes van "Black B@ndit" zal ik zeker boven mijn bed hangen!

Comment

Graag gedaan!
                    Je crop is niet echt geslaagd want er blijft nu te veel van de rechter kant van het huis staan. Door de auto weg te knippen raakt de foto uit balans.
                    Pas op: elke mening die ik geef is een persoonlijke mening en anderen kunnen daar heel anders over denken. Daarom vind ik het altijd nuttig als er meer volk reageert op topics (ook die van mij).

EXIF zie je in PS bij "File info".

Je hebt ongetwijfeld de originele nog op je geheugenkaartje staan? Dus niks verloren.
                    Om verlies van originelen te vermijden werk ik als volgt:
                    1. Kopiëren van originele foto's van camerageheugen naar externe harde schijf X in een map met als naam de datum van de opname (mijn uitleesprogramma doet dat automatisch). Omdat ik in RAW werk noem ik die schijf "Digitale negatieven". Nooit meer wijzigen.
                    2. Alle bewerkingen opslaan op externe harde schijf Y in mappen per onderwerp.
                    3. Regelmatige backup van X en Y op Z.
                    4. Telkens ik voldoende "negatieven" heb om een DVD te vullen brand ik die mapjes van schijf X naar DVD.
                    Ik hou dus uiteindelijk altijd 3 originelen (op X, als backup op Y en nog eens op DVD).
                    Laat het dan maar stormen!
                    Last edited by VIM; 3 januari 2009, 17:53.
                    Oók wandelen met GPS?

Comment

Ok je hebt wel gelijk over dat croppen je ziet dat ik nog veel moet leren...
                      gewoon verder oefenen en als ik binnen kort nog eens een andere foto post zie je het wel.
                      Eerst nog wat oefenen voor ik mij hier nog eens voor de leeuwen gooi hihi
                      Hartelijk bedankt voor alle tips en hints Ik heb hier op 1 dag al enorm veel bijgeleerd!

Tot de volgende post!

Comment

Working...
                      X