Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in kerk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotograferen in kerk

Hi Allen,

Mijn volgende 'projectje' is het fotograferen van het kersttoneelstuk in onze kerk, waarin ook mijn dochter meespeelt. Ouders hebben dit aan mij gevraagd.

Ik beschik over een flitser: 420EX met Omnibounce. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik van flitsen niet veel kaas heb gegeten. Is het verstandig om in dit soort situaties het fototoestel op de automaat te gooien?

De dag voor de uitvoering ben ik ook bij de generale repetitie aanwezig, dan wil ik mn. portretjes van de kinderen schieten, en mooie detailfoto's maken (BD-ers die mij inmiddels een beetje 'kennen' weten dat ik hier gek op ben ).

Ik heb 3 lenzen:
    - de kit-lens van de 300D
    - Canon EF 50/1.8 II ø 52 mm
    -Canon EF 24-85/3.5-4.5 USM 67mm

Welke van de 3 te gebruiken.
    Allerlei soorten tips zijn welkom.

Groetjes, Ebbie
    Groetjes, Ebbie
    mijn foto-log

Re: Fotograferen in kerk

Kit lens en automaat zou ik voor kiezen.

Het zijn van die gelegenheden waar je je het niet kunt veroorloven om uitgebreid te experimenteren. Als je dan niet zeker van je zaak bent kun je het beste voor de automaat kiezen IMHO.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik zou voor de 50mm gaan zonder flash en met een hoge iso van pakweg 800.

Comment

Kerken en andere "duistere" gebouwen waar één en ander te fotograferen valt... da's iets wat mij de laatste tijd ook steeds meer te beurt valt: concerten en filmopnames vooral (als setfotograaf). Een paar tips:

Je hebt een enorme luxe wanneer je aanwezig kan zijn op een generale repetitie; zo kan je alvast een goede inschatting maken van de lichtomstandigheden. Je kan dan ook experimenteren met belichtingstijden / diafragmasettings. En, doordat je het allemaal al eens hebt gezien, weet je meteen ook waar je op moet concentreren op de "grote dag".

Flitsen zou ik zeker niet doen! Het ruïneert de atmosfeer in je foto's én het stoort de toeschouwers natuurlijk enorm (veel mensen zijn daar behoorlijk asociaal in; tijdens concerten heb ik er al menig zien buitenzetten om die reden). Je zal het dus moeten doen met afregelen van ISO, diafragma en zorvuldig uitmeten van het licht...

Persoonlijk gaat mijn voorkeur altijd uit naar lenzen met een vaste brandpuntafstand en een groot diafragma: de 50 mm f1.8 is prima: scherp en lichtgevoelig, maar wel nogal traag in het scherpstellen. Zoek meteen tijdens de generale repetitie een aantal plaatsen uit van waaruit je interessante composities kan maken en waar je de toeschouwers zo weinig mogelijk stoort (desondanks kan het klikken van de camera toch storend werken hoor; soms krijg ik ook wel eens één van die blikken wanneer m'n 10D lustig aan het ratelen is; m'n D30 blijft voor zo'n werk steevast in de tas zitten wegens te luidruchtig).

Ik werk zelf altijd in Av -modus op de 10D; probeer een goed evenwicht te vinden tussen diafragmasetting (zo hoog mogelijk; idealiter rond de 5.6 met die 50mm lens... maar noodgedwongen vaak een flink pak lager; zo rond de 2.8 --> veel kleinere scheptediepte) en isowaarde (niet over panikeren, bij een goede lichtmeting/scherpstelling kan je ongestraft naar ISO 1600 doortrekken, hoewel ik uiteraard steeds lager probeer). Als het even kan, dan zet ik op één van m'n "schietposities" ook een statief klaar om me te helpen om ook bij langere belichtingstijden tenminste de camera stabiel te kunnen houden (bewegingsonscherpte). En dat levert dan wel een zeer merkbaar verschil op in het resultaat! Foto's maak ik met "bursts" per 3 of 5 afhankelijk van de actie; het overkomt me vrij vaak dat de eerste en de laatste iets minder scherp zijn dan de middelste in elke reeks. Dat komt ook omdat ik de neiging heb om een tikkeltje te vroeg af te drukken, zodat de tweede, derde, vierde... foto dan wél samenvalt met een leuk actiemoment. (enfin, da's iets om zelf eens uit te proberen) Sluitertijden zijn uiteraard zeer afhankelijk van de omstandigheden, maar alles sneller dan 1/60 sec. mag je al als een succes beschouwen; let op: je hebt dan nog geen grote foutenmarge hoor...!

Het allerbelangrijkste is echter het goed uitmeten van het beschikbare (schaarse en vaak -voor fotografie- gruwelijk slecht opgestelde) licht... Ik weet dat de mogelijkheden van de 10D anders zijn dan die van de 300D, dus veel concrete tips kan ik hier niet geven. Meestal werk ik met spotmeting en soms schakel ik zelfs over op manueel (M-modus) nadat ik de scène eerst in Av-mode heb uitgemeten met de camera en een goede combinatie heb gevonden. Alles hangt af van de lichtmeting: ambiance, scherpte, ruis, ... dus blijf vooral proberen totdat het lukt. (en lukken doet het met dit materiaal quasi altijd)

Materiaal in mijn tas op zo'n avond:

* 50 mm f 1.8
        * 85 mm f 1.8 (mijn favoriet, want geeft me een leuke werkafstand in de meeste oude kerken en grote gebouwen; is m.i. ook dé ideale portretlens in dit gamma)
        * 28 - 135 IS USM vanwege de beeldstabilisator (voor ongeveer 1/4 van de foto's)

Aan extreme breedhoeklenzen of superzooms heb ik in dit soort settings nog niet veel behoefte gehad. (tenzij je vast zou zitten tussen het publiek en niet de mogelijkheid zou hebben om zelf je stekjes te kiezen)

Voor het maken van de portretten van de acteurtjes gelden dan weer heel andere tips...
        Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Op zich eens met de vorige reply, maar ik ben van mening dat je flits wél moet gebruiken, zij het in zo min mogelijke mate. Je beperkt jezelf teveel door per se geen flits te willen gebruiken. Je móet dan een groot diafragma gebruiken (waardoor je aan scherptediepte verliest) en je moet een hoge ISO-waarde gebruiken (dus meer ruis). Als je per individuele foto een zo lang mogelijke sluitertijd en een zo groot mogelijk diafragma kiest bij een acceptabele ISO (voor mij is dat ISO 400) en je zet de flitser aan, dan bepaalt de flitser zelf hoeveel flitslicht nodig is om een goed belichte foto te krijgen, en omdat je zoveel mogelijk van het bestaande licht hebt gebruikt, heb je het flitslicht tot een minimum beperkt (afhankelijk van de lichtomstandgheden hoef je de flitser misschien helemaal niet te gebruiken). Dit geeft je veel meer mogelijkheden. Je moet uiteraard wel de handmatige instellingen gebruiken om sluitertijd en diafragma in te stellen.

Comment

Hi,

Bedankt voor de tips. Morgen is dus de dag en ik ben zeker blij dat ik morgenochtend bij de generale repetitie mag zijn.

Vraagje voor DenHagie:
            Wat jij schreef over het flitsen: kan dat ook met de Canon420 EX? Dan bedoel ik het feit dat je maar een 'beetje' flits. Ik was altijd in de veronderstelling dat dat met deze flitser niet kon.

Als de foto's een beetje toonbaar zijn, dan laat ik ze hier wel zien

groetjes, Ebbie
            Groetjes, Ebbie
            mijn foto-log

Comment

Ik zie je bericht nu pas, dus eigenlijk te laat, da's pech.
              Antwoord op je vraag: Wat ik omschreef, kan met elke flitser, zelfs met de interne flitser, dus ook met de 420EX (die heb ik zelf ook). De camera en flitser bepalen samen op basis van het aanwezige licht dat valt op het onderwerp waarop je scherp stelt, waarbij zij rekening houden met de door jou ingestelde ISO, sluitertijd en scherptediepte. Bij een hoge ISO, lange sluitertijd en grote sluiteropening ("laag getal voor de scherptediepte") valt er meer aanwezig licht op het onderwerp, zodat je camera en flitser zullen besluiten dat er minder flitslicht nodig is. Dat gaat dus automatisch.
              Als je op de automatische stand fotografeert (het groene vierkantje of de "P"-stand), dan kiest de camera alles voor je uit. Het resultaat kan best goed zijn; het is een kwestie van ervaring en persoonlijke voorkeur of je de controle uit handen geeft (aan je camera) of dat je zelf de ISO, sluitertijd en scherptediepte wilt bepalen.

Comment

Als ik je overigens nog een tip mag geven: download en installeer de "gehackte" firmware van de 300D (c.q. Digital Rebel). Als je dit hebt gedaan, kun je d.m.v. de JUMP-knop de Flash Exposure Compensation (FEC) van de flitser instellen. Bij de 550EX-flitser kan dit op de flitser zelf, maar bij de 420EX niet. M.b.v. de JUMP-knop kun je dat dus ook met de 420EX doen. FEC houdt in dat als de hoeveelheid flitslicht die de camera+flitser hebben bepaald, je niet bevalt (gewoon kijken op het LCD-schermpje nadat je de foto hebt gemaakt of de foto en het histogram je bevallen), je dit kunt aanpassen. Onmisbaar, als je het mij vraagt. Deze functie is wel aanwezig op de duurdere Canon-modellen zoals de 10D en 20D, maar is door Canon opzettelijk uitgeschakeld op de 300D (als je met de 300D hetzelfde zou kunnen als met de 10D, zou niemand die meer kopen...). Met de "gehackte" firmware wordt die functie weer ingeschakeld. Je vindt je firmware door in Google te zoeken op "canon digital rebel hack". Veel mensen vinden het overigens "eng" om die firmware te installeren, maar ik heb er alleen maar (en veel) positieve ervaringen over gelezen en GEEN ENKELE negatieve ervaring.

Comment

Over die Firmware Hack:

Ik ben dus zo'n schijterd die dit niet durft te doen

gr. Ebbie
                  Groetjes, Ebbie
                  mijn foto-log

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ebbie1971
                    Over die Firmware Hack: Ik ben dus zo'n schijterd die dit niet durft te doen
                    Tja...
                    Hoe zijn de foto´s trouwens geworden? Slecht genoeg om te posten? Aan het posten van goede foto´s heb je immers niet zoveel, aan het posten van 'slechte' foto's wel, want dan krijg je tenminste tips hoe in het vervolg betere resultaten te verkrijgen.

Comment

Voor een slechte foto: zie topic in Beoordeel mijn foto.

Groetjes, Ebbie
                      Groetjes, Ebbie
                      mijn foto-log

Comment

Working...
                      X