Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuiven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fuiven

Ik moet vrijdag foto's trekken op een fuif.
    Ik heb dit al enkele keren gedaan, maar nooit tevreden over het resultaat.
    Ik probeer altijd eerst zonder flits maar deze foto's zijn steeds bewogen en onscherp, waarna ik moet overschakelen op de (interne) flits wat niet echt mooie foto's oplevert.
    Mijn camera is een Nikon D60.
    Welke instellingen vermijden het gebruik van deze flits?
    En hoe kan ik het resultaat verbeteren?
    Zou het helpen als ik eventueel een externe flits koop en zoja, welke dan?

Alvast bedankt
    Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

Re: Fuiven

Oorspronkelijk geplaatst door Mli Bekijk bericht
    Ik moet vrijdag foto's trekken op een fuif.
    Ik heb dit al enkele keren gedaan, maar nooit tevreden over het resultaat.
    Ik probeer altijd eerst zonder flits maar deze foto's zijn steeds bewogen en onscherp, waarna ik moet overschakelen op de (interne) flits wat niet echt mooie foto's oplevert.
    Mijn camera is een Nikon D60.
    Zou het helpen als ik eventueel een externe flits koop en zoja, welke dan?

Alvast bedankt
    1) je vraag in het juiste deel van het forum posten
    2) korte sluitertijd ,maar ook niet te snel (ze mogen niet te statisch worden want dat haalt veel sfeer weg)
    3) een lichtsterke lens
    4)open diafragma
    5) iso zo hoog als mogelijk, zo juist voor je storend ruis hebt

of
    een externe flits + softbox kopen met draad die je in de ene hand houd
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

verplaatst naar tips en tricks
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

er bestaat al een megagiga topic over partyfotografie, wie zoekt die vindt.

Comment

Idd als je zoekt vind je hier veel tips. Maar u iso op 800 of hoger als je niet teveel ruis krijgt dan. Diafragma zo open mogelijk dus u getal zo laag mogelijk zetten. En sluitertijd zoals je wil. Ik sta meestal tussen de 10 en de 60. EN goed oppassen voor bier.

Grtz
          Thomas

Comment

Probeer es volgende:
            - sluiter heel lang: 1/10 tot zelfs 1/2 sec
            - diafragma f8 - f10
            - iso 400 - 800
            - invulflits (zelfs interne flits) gecompenseerd -1,5 à -2,5

Door de lange sluitertijd ga je speciale effecten krijgen van spots of discobollen.
            Als het héél donker is ga je manueel moeten focussen (zet je autofocus-assist lamp maar uit) maar met een diafragma van f10 ga je genoeg DOF hebben om er nog iets naast te kunnen zitten.
            Je flitscompensatie bepaalt hoe ver je flits reikt, dus persoon dichter = meer compenseren, persoon verder = minder compenseren

Veel succes
            Hagar
            Nikon Df

Comment

foto in danscafé:

50mm interne flits (-0.7flashEV d8 ik)

Camera Maker: NIKON CORPORATION
              Camera Model: NIKON D700
              Image Date: 2009:12:06 14:31:53
              Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 50mm)
              Aperture: f/4.0
              Exposure Time: 0.050 s (1/20)
              ISO equiv: 2500
              Exposure Bias: none
              Metering Mode: Matrix
              Exposure: Manual
              Exposure Mode: Manual
              White Balance: Auto
              Flash Fired: Yes (Manual, return light detected)
              Photographer: Jimmy De Taeye
              Last edited by Dirtyharry71; 19 februari 2010, 12:41.
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Fotograferen is toch wat meer dan instellingen prutsen, hoor.

Als je manueel werkt (of half-automatisch) kan je het gebruik van je flits vermijden door je flits niet aan te zetten/uit te klappen. Al de rest doet er eigenlijk niet toe, dat is een kwestie van keuzes maken en compromissen stellen.

Bedenking 1: Een fuifzaal is een donkere zaal die volhangt met felle spots. Wat zie je als je rondkijkt? Wil je dit vastleggen? Of wil je liever allerlei trukken uit de kast halen om fot's te krijgen waarbij je portretten hebt van helder verlichtte mensen in een kleurrijk verlichtte ruimte? Zie je liever dansende schimmen of scherpe en stilstaande mensen? Wil je mensen die mooi lachen of wil je mensen die half in extase vooral met zichzelf bezig zijn?

Als ik foto's maak in een weinig verlichtte ruimte heb ik persoonlijk meestal geen moeite mee dat dat foto's zijn waarop je schimmen ziet die zich in een weinig verlichtte ruimte rondbewegen.

Bedenking 2: Géén flits. Je zit al met genoeg beperkingen. Geen ervaring (die lijdt tot een resultaat waar je tevreden mee bent), erg moeilijke lichtomstandigheden, een fototoestel waarmee je verdomd je best moet doen om binnen de limieten van het haalbare voor dat toestel te blijven, misschien ook geen erg lichtsterke lens. Nog een extra factor die het nog moeilijker maakt om goede foto's te maken lijkt me wat teveel van het goede.

Niet met een volopen diafragma trekken. Best een halve tot een hele stop dichtknijpen, en vaste diafragmakeuze.

Daarnaast... ik zou roeien met de riemen die ik heb. Aanvaard de limieten van het mogelijke (waar er geen licht is kan je er geen maken). Je gaat compromissen moeten sluiten. Wat vind je aanvaardbaar?
                ruis? -> dan mag je al wat hoger gaat in de ISO. (persoonlijk vind ik ruis tot op zekere hoogte perfect aanvaardbaar)
                bewegingsonscherpte? -> dan mag je sluitertijd wel wat langer. (persoonlijk heb ik een hekel aan bewegingsonscherpte. als er onscherpte inzit, dan mag die er zijn door beweging van mijn onderwerp, maar niet door beweging van mezelf. Dus ofwel kies ik voor een sluitertijd van minstens 1/60s, ofwel ga ik helemaal loos richting 1/2.
                onderbelichting? In dat geval hoef je niet te compenseren tot je foto helder belicht is. Op dit punt zit ook het probleem met je eerdere slechtere ervaring met flitsen. Jouw D60 gaat die flits als hoofdlicht gebruiken terwijl je eigenlijk in omstandigheden aan het werken bent waar het hoofdlicht van de sfeer komt en je flits enkel zodanig zou mogen invullen dat de sfeer blijft maar ook je onderwerp wat bijbelicht wordt. Een ingebouwde flits denkt van zichzelf dat het het enige licht op aarde is en dat er voor de rest niks meer telt. Dat is geen probleem wanneer je buiten in tegenlicht fotografeert, maar wel in een fuifzaal.
                Out of focus? Volopen werken is in zo'n donkere ruimte (toch als je nog niet erg ervaren bent) puur gokwerk wat betreft de plek van je focus. Hoe meer je je diafragma wil/kan dichtknijpen, hoe minder het een goktent wordt, maar ook hoe minder licht je kan vangen. Compromis, compromis Out of focus vind ik onaanvaardbaar. Ik zou je persoonlijk ten stelligste aanraden om dicht te knijpen zo veel als kan.

En dan kan je beginnen met meer en meer compromissen te sluiten.

1/40s f/1.4 ISO1600 35mm zou zo'n compromis kunnen zijn met een 5D.
                1/80s f/9.0 ISO1600 105mm of deze, ook eentje met de 5D.
                In beide gevallen ben ik voor een onderbelichtte foto gegaan met max. ISO + opblazen in postprod. van het aanwezige licht. In het tweede geval wilde ik met alle geweld een out-of-focus vermijden (op een redelijk grote afstand). In het eerste geval was het belangrijkste compromis dat ik met een flinterdunne focus zat, waardoor het scherpstellen veel tijd kostte met als gevaar dat er gewoon geen foto zou zijn.

Comment

Working...
                X