Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensor, pec pad, eclipse

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sensor, pec pad, eclipse

Heb vandaag wat zit lezen over het reinigen van sensors.....
    Blijkbaar bestaan er nogal wat verschillende meningen over dit onderwerp. Ik heb daarom nog wat extra vragen....
    Is de merknaam eclipse hetzelfde als de 100% pure methanol? Is die methanol te verkrijgen bij de apotheker?
    Ik lees op de website van Konijn over de pec pads: Het ideale doekje (10x10cm) voor het reinigen van gevoelige oppervlaktes als scanners, spiegels, lenzen, cd's, etc.
    PS. Niet geschikt voor het schoonmaken van de CCD.

Nu lees ik hier en daar dat die pec pads toch veel worden gebruikt om sensoren te reinigen, of zijn die enkel geschikt voor de smos sensoren? Indien die pads niet geschikt zijn om sensoren mee te reinigen, welke doekjes gebruiken jullie dan wel?
    Nog een vraagje over de "stofborstels": ook hier is nogal wat verschil in prijs te merken. De dust patrol kost zo'n 25 euro, de arctic butterfly daarentegen zo'n 75 euro..
    Ik veronderstel dat je een goedkoper model even goed statisch kunt laden door er perslucht uit een bus door te spuiten, of zie ik dat verkeerd?
    Is de breedte van zo'n borstel echt belangrijk, of kun je met een 1,3 model even goed een sensor van 1.6 reinigen?
    Kortom, alle goede raad is meer dan welkom want ik zie zo stilletjes aan door het bos de bomen niet meer

Re: sensor, pec pad, eclipse

Oorspronkelijk geplaatst door defender110 Bekijk bericht
    Heb vandaag wat zit lezen over het reinigen van sensors.....
    Blijkbaar bestaan er nogal wat verschillende meningen over dit onderwerp. Ik heb daarom nog wat extra vragen....
    Is de merknaam eclipse hetzelfde als de 100% pure methanol? Is die methanol te verkrijgen bij de apotheker?
    Ik lees op de website van Konijn over de pec pads: Het ideale doekje (10x10cm) voor het reinigen van gevoelige oppervlaktes als scanners, spiegels, lenzen, cd's, etc.
    PS. Niet geschikt voor het schoonmaken van de CCD.

Nu lees ik hier en daar dat die pec pads toch veel worden gebruikt om sensoren te reinigen, of zijn die enkel geschikt voor de smos sensoren? Indien die pads niet geschikt zijn om sensoren mee te reinigen, welke doekjes gebruiken jullie dan wel?
    Nog een vraagje over de "stofborstels": ook hier is nogal wat verschil in prijs te merken. De dust patrol kost zo'n 25 euro, de arctic butterfly daarentegen zo'n 75 euro..
    Ik veronderstel dat je een goedkoper model even goed statisch kunt laden door er perslucht uit een bus door te spuiten, of zie ik dat verkeerd?
    Is de breedte van zo'n borstel echt belangrijk, of kun je met een 1,3 model even goed een sensor van 1.6 reinigen?
    Kortom, alle goede raad is meer dan welkom want ik zie zo stilletjes aan door het bos de bomen niet meer
    Om te beginnen;
    De sensor is het belangrijkste deel van de camera, gebruik dan ook altijd goede spullen om te reinigen. De sensor zit achter een glaasje, ter bescherming, dus het glas wordt schoon gemaakt. De breedte is niet echt belangrijk, wel handig als de pad even breed is als de sensor.
    Voor het reinigen gebruik ik altijd een blaasbalg van Hama. In 99% van de gevallen is het stof verdwenen.
    Het kan echter voorkomen dat dit niet afdoende werkt. In dat geval gebruik is Eclipse E Wipe sensor swab doekjes type 2 op een handige houder (ook Pec Pad genaamd) met 2 druppels eclypse Optic Cleaning System. Dat doe ik een een goed afgesloten badkamer met de douche aan om alle stof uit de ruimte te krijgen. Camera op statief en dan is het binnen 5 seconden gebeurd.
    Dit laatste is ongeveer eens in het jaar jaar nodig, dus met een normale verpakking van 59 ml doe een vele jaren.
    De breedte van de pad is belangrijk omdat bij juiste breedte de sensor in een streek schoon is. In de praktijk valt dit echter mee, omdat ik meestal 4 x over de sensor strijk, 2 x van rechts naar links en terug en 2x van boven naar onder en vv.
    Er zijn mensen die spullen van de drogist of apotheek (zoals methaan) gebruiken. Zoals al eerder gezegd, waarom zo'n risico nemen op het belangrijkste onderdeel van de camera?
    Lijkt een beetje op een hele dure Rolls kopen en daar goedkope banden onder zetten, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
    Wat er precies in eclypse zit staat natuurlijk niet op het doosje, dat houden ze geheim.
    Gezien het verbruik zijn de kosten per reiniging echter te verwaarlozen.
    Succes.
    Last edited by Nico H; 12 januari 2009, 08:22.

Comment

Eén grote opmerking.
      Wat je ook gebruikt, kijk eerst even of het gebruikte product geen agressieve bestandsdelen bevat voor je sensor.
      Eclipse is een verzamelnaam. Zorg ook daar dat je over het juiste eclips-product beschikt.
      Persoonlijk gebruik ik nog altijd tot grote tevredenheid de kleefsbandtechniek en/of alcohol-gedestilleerd water-techniek, als ik het niet vergeet tenminste.
      Heb natuurlijk wel nagekeken of de sensorcomponenten zuivere alcohol verdragen.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Dit topic even oprakelen.
        Zijn die PhotoSol PEC-PAD 10x10cm zoals je hierboven vermeld nu geschikt voor sensor reinigning of niet?
        op de site van konijn staat van niet?

mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Dit topic even oprakelen.
          Zijn die PhotoSol PEC-PAD 10x10cm zoals je hierboven vermeld nu geschikt voor sensor reinigning of niet?
          op de site van konijn staat van niet?

mir
          Ik heb daar onlangs nog mijn sensor mee gekuist en heb daar toch geen problemen mee hoor. Denk dat het allemaal wat commercie is die verschillende doekjes etc. Met die Pec-Pads gaat het goed!
          Nikon D50

Comment

Op de website van eclipse staat een lijst die zegt welk type voor welke sensor (body) moet gebruikt worden. Eerst raadplegen dus.

DPaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen_Christiaens Bekijk bericht
              Ik heb daar onlangs nog mijn sensor mee gekuist en heb daar toch geen problemen mee hoor. Denk dat het allemaal wat commercie is die verschillende doekjes etc. Met die Pec-Pads gaat het goed!
              Ik heb vandaag zo een pak met 100 wipes van 10x10 ontvangen.
              Maar hoe ga je deze eens geopend stofvrij bewaren?
              In een soort tupperware box of zo?

mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

mir
                Zoiets.... in mijn geval kocht ik een dust-wand kit en daar zit het allemaal mooi verpakt in een handige harde plastieken doos

Comment

mir
                  Ik doe rond het pakje eerst folie die je ook over kommetjes met eten kunt trekken. Zo van dat doorzichtig plastiek dat je kan aantrekken. Daarna steek ik ze in een box van citroenijs. Leeg uiteraard.
                  Nikon D50

Comment

Hier staat alles perfect uitgelegd.

Ik doe dit op dezelfde manier.
                    Zaak is om een goede [teflon]pannelikker te gebruiken.
                    Deze geef je de vorm die je wil hebben.

gr.ron.
                    http://exhi-fotografie.nl

Comment

Working...
                    X