Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart Wit omzetting in Photoshop Elements 5.0

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zwart Wit omzetting in Photoshop Elements 5.0

Ik zie hier op dit forum regelmatig prachtige zwart-wit foto's, onder meer van baby's.

Ik ben een leek in Photoshop en kijk altijd met een beetje spijt naar deze prachtige ZW-foto's omdat ik het gevoel heb in Elements niet die nuances te bekomen van een mooie zwart-wit foto. Mijn vrouw zal in augustus opnieuw bevallen en ik heb me voorgenomen wel degelijk zwart-wit omzettingen van onze nieuwkomer te maken.

Is dit mogelijk in Elements of is het toch beter voor de CS2 versie te gaan en een cursus te volgen ergens?

Hartelijk dank voor iedere tip!!

Re: Zwart Wit omzetting in Photoshop Elements 5.0

Oorspronkelijk geplaatst door Poncho Bekijk bericht
    Ik zie hier op dit forum regelmatig prachtige zwart-wit foto's, onder meer van baby's.

Ik ben een leek in Photoshop en kijk altijd met een beetje spijt naar deze prachtige ZW-foto's omdat ik het gevoel heb in Elements niet die nuances te bekomen van een mooie zwart-wit foto. Mijn vrouw zal in augustus opnieuw bevallen en ik heb me voorgenomen wel degelijk zwart-wit omzettingen van onze nieuwkomer te maken.

Is dit mogelijk in Elements of is het toch beter voor de CS2 versie te gaan en een cursus te volgen ergens?

Hartelijk dank voor iedere tip!!
    CS2/3 heeft channels waarbij je specifiek BW omzetingen kan doen.

Of je de nuances waarvan je spreekt (verschil met elements) kan zien op je computerscherm, betwijfel ik. Zal meer te maken hebben met de vaardigheid van de operator.

Afdrukken heeft er al helemaal niets mee te maken maar wel met de afdruksoftware en de printer.

Koop een degelijk boek over elements waar een van de vele methoden voor BW omzetting in beschreven staat en je moet geen 1000 euro spenderen aan CS3.

DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Mag ik misschien vragen met welke Nikon je werkt ?
      (D80, 200 en 300 zijn voor z/w hierbij in het voordeel)
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Hi,

Ik heb een 5D (met oa nikkor MF glas) maar het model speelt geen rol voor de ZW omzetting. Wel dat je van raw of nef vertrekt, dan heb je meer mogelijkheden.

Paul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Toch wel een voordeel vind ik: je kan RAW+JPG in z/w schieten (+ eventuele simulatie van filters)
          Op deze manier krijg je een idee of de foto goed bruikbaar is voor z/w, zonder dat je de kleurgegevens verliest
          (omzetting gebeurt het liefst vanaf kleurvariant)

Natuurlijk krijg je met genoemde modellen geen betere omzetting op zich
          Last edited by mexicano; 4 februari 2008, 11:49.
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Dank voor de reacties sso far.

Ik heb een D200 en fotografeer meestal in RAW de laatste tijd omdat het me verplicht wat meer met Photoshop te werken en omdat ik de aanpassingen in termen van belichting en witbalans erg handig vind.

Ik zie wel niet in hoe RAW je meer flexibiliteit geeft in Zwart-Wit? Doe je dan de omzetting in de Raw converter vooraleer de foto in JPAG te openen?

Wellicht een triviale vraag voor velen maar toch bedankt voor het antwoord voor deze leek !

Comment

Zelf ga ik als volgt te werk:

- ik neem de foto in RAW+JPG (zwart-wit optie op camera, eventueel een
              softwarematige filter toevoegen - geel in de meeste gevallen)
              - aan de hand van de JPG kan ik zien of de foto goed 'overkomt' in z/w
              - zo ja, RAW (kleur) converteren naar TIFF
              - deze TIFF omzetten naar z/w (in mijn geval met Capture NX, dat hiervoor
              heel geschikt is), channelmixer in PS geeft eveneens een goed resultaat
              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Bedankt voor deze heldere uitleg!

Biedt TIFF meer mogelijkheden dan JPEG voor Zwart-Wit?

En ook... nu je van filters spreekt, dat brengt me op een ander idee. Is het in Elements -door het gebrek aan kanaalmixers- dan misschien beter om de zwart-wit omzetting te nuanceren op de ouderwetse manier, namelijk door filters? Ik las namelijk ergens dat analoge fotografen dmv van filters hun zwart-wit omzettingen onder meer nuanceren.
                Ditmaal natuurlijk niet door de filters op de lens te schroeven maar door ze in Elements toe te passen. Of heeft dit niet hetzelfde effect als de filters van vroeger?

Txs!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poncho Bekijk bericht
                  Biedt TIFF meer mogelijkheden dan JPEG voor Zwart-Wit?
                  Geen verlies door compressie en een beter gestructureerde workflow zijn de redenen voor deze keuze, niet het zwart/wit
                  Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
                  X