Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw geeft te veel ruis. Hulp gevraagt.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raw geeft te veel ruis. Hulp gevraagt.

Hallo,

Ik heb enkele dagen geleden zo een 170 foto's in RAW gefotografeerd.
    Ik heb ze allemaal licht bewerkt en wil ze nu omzetten naar JPEG.
    Er zit nogal redelijk veel ruis op die RAW foto's, maar dat is normaal dacht ik, omdat ze nog moeten worden omgezet.
    Nu blijkt dat als ik ze omzet naar JPEG (met Lightroom), dat er nog steeds zeeer veel ruis op zit. Dit zou toch niet mogen? De JPEG's zijn op ISO 800 getrokken met een Eos 5D terwijl de JPEG's die gewoon uit mijn 350D komen op ISO 800 nog minder ruis hebben!

Kan iemand mij helpen?
    No Surprise.

Re: Raw geeft te veel ruis. Hulp gevraagt.

Een omgezette JPG van een RAW bestand zal niet automatisch minder ruis bevatten, tenzij je de compressieratio van je JPEG zo hoog zet dat je de ruis met jpg artefacten en detailverlies gaat bevechten. En dat kan ook de bedoeling niet zijn.

Het is niet normaal – toch zeker niet bij een 5D – dat je veel ruis bij 800 iso zou mogen zien. Aan de hand van bewerkingen kan je die ruis evenwel in de hand werken: foto's nemen in donkere omstandigheden en daarbij meer dan een stop onderbelichten met het idee om die later wel lichter te maken in de nabewerking is een klassieker om die ruis nadrukkelijk naar voor te brengen.

Welke bewerkingen heb je precies uitgevoerd?
    Kan je een voorbeeld posten of een linkje naar een RAW bestand geven?
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Ik heb in de meeste gevallen de WB aangepast, vignetting verminderd, en overbelichting weggewerkt.

Hier kan je een voorbeeld vinden:

Ik hoop dat je me kan helpen.
      Last edited by Albus; 2 september 2007, 17:33.
      No Surprise.

Comment

Oei, dat ziet er niet zo goed uit. Ik zou denken dat ik zoveel ruis zelfs van een belange niet op 1600 iso heb. Ik weet niet of er iets aan de rawconvertor ligt ofzo.

Zou je dat raw bestand even naar me kunnen doormailen? vicberger at telenet punt be Dan probeer ik 't hier even te vergelijken.

Comment

slecht belicht en teveel moeten aanpassen in je rawconverter?
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Als RAW converter gebruik ik Lightroom, die volgens mij toch goed zou moeten werken. De e-mail is verstuurd.

De belichting was bij de meeste foto's wel niet optimaal, maar bij het voorbeeld heb ik slechts wat gecropt, en een klein beetje aangepast, en toch zit er super veel ruis op.

Heeft er hier iemand ervaring met Nois Ninja?
            No Surprise.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Albus Bekijk bericht
              Heeft er hier iemand ervaring met Nois Ninja?
              Ja, net als met vele andere ruisonderdrukkers: als je uit die foto's de ruis (grotendeels) uit wil, zal je ook héél veel aan detail kwijtspelen.
              Als je RAW's ook zo ruizig zijn, vrees ik het ergste...

Comment

post anders eens een onbewerkte raw -> jpg?
                recht uit de cam

(zonder:
                post-nr
                post-verscherping
                post-eV correctie
                post-belichtingsveranderingen
                post-...)

Comment

Dit is een hi-res JPEG, onbewerkt.

Last edited by Albus; 2 september 2007, 17:49.
                  No Surprise.

Comment

De RAW die je gestuurd hebt, blijkt op 3200 iso genomen te zijn. Om met dergelijke gevoeligheid te fotograferen, moet je er absoluut voor zorgen dat de foto correct belicht is en je niet achteraf de levels moet optrekken. En daar wringt het een beetje.

Ik heb hier een onbewerkte omzetting raw -> jpg online gezet.

Hierin is geen contrast of opheldering toegevoegd, zodat het er erg vlak uitziet. Op zich vind ik die file van aanvaardbaar ruisniveau gelet op de iso 3200. Ik merk dat je een sluitertijd haalt van 1/100, dus had je op 50mm eigenlijk beter op iso1600 of zelfs op iso800 gefotografeerd. Maar bon, daar ben je nu niks mee.

Daarom heb ik de RAW file eens in DXO geopend en geprobeerd om zonder noemenswaardig detailverlies toch wat optimalisaties te doen.

Deze file vind je hier.

In die file heb ik:
                    - ruis lichtjes onderdrukt
                    - witbalans aangepast
                    - schaduwen opgelicht
                    - kleuren wat minder saturatie gegeven (want ook de ruis wordt erg kleurrijk en dat valt nog harder op)
                    - foto in de mate van het mogelijke wat rechter getrokken (ik was nu toch bezig)

Wanneer ik met zoveel ruis te kampen heb, ben ik snel geneigd om de hulp in te roepen van een zwart-wit omzetting en daar dan nog artificiële filmkorrel aan toe te voegen.

Daar heb ik hier een voorbeeld van staan.

Als je de foto's voldoende klein houdt, dan zal die ruis uiteindelijk nog wel meevallen. Bekijk je foto's even op 25% ofzo.

Ik hoop dat je er wat mee bent.

Comment

Bedankt.

Als ik gewoon in JPEG had geschoten, wat de ruis dan uiteindelijk minder geweest?
                      No Surprise.

Comment

op iso 3200 foto's nemen en denken dat je op iso 800 bezig bent (dat leid ik uit je eerste posting af) is een pijnlijke vergissing die je geen twee keer meemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Albus Bekijk bericht
                          Bedankt.

Als ik gewoon in JPEG had geschoten, wat de ruis dan uiteindelijk minder geweest?
                          Nee, integendeel zelfs. Afhankelijk van je instellingen wordt een jpg automatisch verscherpt, met als gevolg dat die ruis – wanneer erg aanwezig – mee verscherpt wordt.

Je hebt er alleszins goed aan gedaan om in RAW te fotograferen. Uit deze foto blijkt eigenlijk waarom men bij huwelijksfotografie:

- snelle lenzen verkiest: met een goedkope 50mm 1.8 had je hier veel meer mogelijkheden gehad;
                          - altijd een flits op de camera zet: hoewel ik dat flitsen zelf tot een minimum probeer te beperken is een invulflits in deze omstandigheden toch een redder in nood.

Zelfs bij een 5D ga ik niet tot 3200 iso maar ik kan me voorstellen dat jij op dat moment geen andere optie beschikbaar had (ik zie dat je lens een 28-200 is en je waarschijnlijk ook op 200mm wilde kunnen fotograferen).

Comment

Working...
                          X