Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HULP Belichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HULP Belichting

Graag jullie raad. Hierbij twee foto's.

Exif :
    Sluiter : 0.4 sec
    f2.7
    ISO 50
    Rechterfoto idem, maar 2sec.

Kan je het uitbranden van de verlichting voorkomen en toch redelijk belichten ? Dank voor elk nuttig advies.

Re: HULP Belichting

Je kan die twee foto's op afzonderlijke lagen plaatsen in een programma als photoshop en dan adhv lokale transparantie de schaduwen gaan doortekenen met de lichtere tonen van de andere laag of omgekeerd detail in de lichte delen brengen adhv de donkere laag.

Tone mapping kan je ook automatisch uitvoeren met software als http://www.hdrsoft.com/ of adhv een meegeleverde automatisatie in photoshop (omzetten naar HDR).

Als je via Google – maar ook op deze site – zoekt naar HDR, High Dynamic Range, dan zal je veel uitgebreide informatie kunnen vinden.

Het beste is wel dat je beide foto's vanop exact hetzelfde standpunt (dus op statief) genomen hebt.

Het is niet mogelijk om in één foto dit dynamisch bereik in zijn geheel op te nemen. Digitaal toont daar een beperking tav analoog, maar ook deze laatste zou met dit soort foto's in de problemen komen, denk ik.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Dank voor je reactie.

Maar ik bedoelde eigenlijk om het goed te krijgen bij het fotograferen zelf.
      Dat zou dus volgens jou niet echt mogelijk zijn ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
        Dank voor je reactie.

Maar ik bedoelde eigenlijk om het goed te krijgen bij het fotograferen zelf.
        Dat zou dus volgens jou niet echt mogelijk zijn ?
        Analoog pastten ze het zonesysteem toe. Digitaal is dat moeilijker door minder dynamisch bereik. Vandaar de hierbovengenoemde technieken in postprocessing

Comment

Het enige wat je kan doen is met spotmeting op het lichtste deel meten.
          Dit deel in de foto dan juist belichten en 1 a 1 1/2 stop overbelichten.
          Dat overbelichten is om de donkere partijen toch nog iets van detail te geven, terwijl de lichte lichtjes overbelicht ( toch nog aanvaarbaar ) zullen zijn...

Maar verwacht er niet te veel van ...
          Veel meer dan uw foto's zal er zeker niet in zitten
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Wat ik misschien wel nog zou kunnen voorstellen is om je diafragma verder dichter te draaien (f2.7 vind ik overigens een ongewone waarde). Eigenlijk weet ik er 't fijne niet van, maar ik dacht ergens begrepen te hebben dat je een betere doortekening krijgt bij een hoog diafragmagetal. Belichtingstijden gaan daarmee de hoogte in schieten, maar als je dan toch al op 4 seconden zit, dan kunnen er nog wel een aantal seconden bij veronderstel ik.

Bekwamere fotografen dan ik zullen die theorie wel kunnen bevestigen of ontkennen.

Over enkele jaren zullen er vast wel camera's zijn die het dynamisch bereik van een negatief evenaren of zelfs overstijgen, maar tot zolang zullen truukjes moeten gebruikt worden om hetzelfde te bereiken.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
              Wat ik misschien wel nog zou kunnen voorstellen is om je diafragma verder dichter te draaien (f2.7 vind ik overigens een ongewone waarde). Eigenlijk weet ik er 't fijne niet van, maar ik dacht ergens begrepen te hebben dat je een betere doortekening krijgt bij een hoog diafragmagetal. Belichtingstijden gaan daarmee de hoogte in schieten, maar als je dan toch al op 4 seconden zit, dan kunnen er nog wel een aantal seconden bij veronderstel ik.

Hup, dichtdraaien dat diafragma tot F8-F11. Je sluitertijd zal langer worden maar dat is niet erg, het gebouw loopt toch niet weg
              Natuurlijk wel gebruik maken van statief.

Bij dit soort onderwerpen moet je eerder je diafragma regelen dan een sluitertijd.

Eventueel bij een te groot contrast, 2 foto`s maken. (zie eerder gemaakte opmerking van Vicberger)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc Bekijk bericht
                Bij dit soort onderwerpen moet je eerder je diafragma regelen dan een sluitertijd.
                Ja, dat dacht ik ook : daarom zo wijd mogelijk opengezet om zoveel mogelijk licht binnen te halen en de sluitertijd "kort" te houden.

Maar ga het deze week op een avond nog eens proberen of f8 en dan wat spelen met de sluitertijd. Ben benieuwd !

Dank voor de tips !!

Comment

ik heb ooit ook zoiets gedaan alleen was de situatie iets anders zie hier mijn foto's

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=140251
                  Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
                    Ja, dat dacht ik ook : daarom zo wijd mogelijk opengezet om zoveel mogelijk licht binnen te halen en de sluitertijd "kort" te houden.

Maar ga het deze week op een avond nog eens proberen of f8 en dan wat spelen met de sluitertijd. Ben benieuwd !

Dank voor de tips !!
                    Zet de camera in de AV (A) mode (iso zo laag mogelijk), met het diafragma op f8-16 (verder dicht geeft meer stervorming rond kleine lichtpunten), maar hou dan wel in het oog dat de sluitertijd niet langer wordt dan de maximale sluitertijd in de AV-stand (=meestal 30 sec bij een DSLR), anders wordt de foto onderbelicht.
                    Speel wat met de belichtingscompensatie (+ of -), experimenteer met de lichtmeting (matrix, centrumgericht, spot...),, op die manier leer je wel hoe je het beste uit de camera kan halen bij nachtfotografie.

Probeer ook eens foto's te maken wanneer het bijna donker is, dan krijg je een mooie blauwe lucht, en omdat het contrast tegenover de lucht dan wat minder groot is zal de rest ook gemakkelijker juist te belichten zijn.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Working...
                    X