Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

La Réunion 2011

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• La Réunion 2011

Wij zijn volgend jaar midden de zomer zinnens om naar La Réunion te gaan. Heeft er iemand dit eiland reeds bezocht? Graag ook enkele tips ivm fotografie. O ja nog een vraagje : Wij willen vertrekken met Air Austral. Valt deze maatschappij mee ? En hoe zit het met de beenruimte bij deze maatschappij ? Alvast bedankt.

Re: La Réunion 2011

Met Air Austral heb ik nog niet gevlogen, wel met Air Mauritius.
    Dit is net als Air Austral een dochter maatschappij van Air France, ik vermoed dus ook dat ge gaat vertrekken vanuit Parijs, Charles De Gaulle? Klopt dit?
    Het gaat dus over een lijnvlucht.
    Dergelijke vluchten kan men niet vergelijken met een chartervlucht van bvb Jetair. Beenruimte is zeker ruim voldoende, net als de service aan boord, men maakt minder problemen van relatief grote en zware handbagage, want ik vermoed dat dat een van uw volgende vragen gaat zijn; "wat met al mijn fotomateriaal?"
    Net als Mauritius is Reunion dicht bevolkt maar zeer veilig, geen zorgen maken om (duur) fotomateriaal rond uw nek te hangen, zelfs s'nachts niet.
    Beide eilanden zijn echter verder niet met elkaar te vergelijken.
    Mauritius speelt toeristisch in op zijn witte stranden en bijgevolg relaxvakanties aan het strand. Reunion speelt in op zijn ongerepte natuur en is dus meer iets voor de rondtrekkers onder ons.

Comment

Alvast bedankt voor je antwoord Dirk. Wij vertrekken inderdaad via Cdg voor een 8 daagse reis naar La Réunion gevolgd door een verlenging van 7 dagen in Mauritius. Alle vluchten zijn met Air Austral. De schrik qua beenruimte zat er een beetje in wegens negatieve ervaring vorig jaar met XL. Met Air Austral mag je voor lange vluchten 10 kg meenemen als handbagage + 1 fototoestel en 5 kg voor regionale vluchten+ 1 fototoestel. Het is alvast een geruststelling dat beide landen beschouwd worden als zeer veilig.

Comment

De inter island vlucht tussen Reunion en Mauritius gebeurd met een kleinere "charter" waar zeker minder beenruimte zal zijn. Maar ja, we spreken dan over een vlucht van ik dacht 30 minuten of zo.
        Ik zelf had mijn fotorugzak mee met bijna alle materiaal wat neerkomt op een kleine valies van 60 bij 40cm en ongeveer 15kg. Ik heb niets moeten uitladen of bijbetalen of zo. Er werd geen probleem van gemaakt, het is 10 kg per persoon. Ikzelf had ongeveer 15kg bij maar mijn vrouw en kinderen maar een paar kilo.
        - - -
        Ik ben van plan om terug te keren in 2012. Ik ga zeker Mayotte aandoen in combinatie met Reunion of Mauritius, daar ben ik nog niet goed uit. Tussenvluchten zijn dan ook met Air Austral of Air Mauritius.
        Ik ga u niet vertellen wat ge zeker moet gezien hebben op de eilanden, dat maakt iedereen voor zichzelf uit vind ik.
        Gaat de voorkeur naar steden, gebouwen en mensen, of naar de stranden en de natuur, dat maakt ieder voor zich uit. Wat voor mij interessant is, is dit niet altijd voor een ander.
        PS; houdt er rekening mee dat het in juli-augustus op het zuidelijk halfrond winter is. We spreken dan ginder over 25 a 28 graden overdag, ideaal dus. Maar neem voor de avonden toch maar een truitje mee.
        Verder goede reis zou ik zeggen.

Comment

Nogmaals bedankt. Ik heb ook even op Mayotte gegoocheld en inderdaad het is ook een pracht van een eiland maar staat dit jaar niet op het programma. Misschien bezoeken we het ooit tesamen met Madagascar.

Comment

Hallo,

Wij zijn in september 2007 naar La Réunion geweest. En wij hhebben reeds besolten om dit binnen enkele jaren (2017) opnieuw te doen. Het is een pracht van een Eiland dat zeer authentiek gebleven is, vooral qua natuur. Verwacht wel geen veelvoud aan parelwitte stranden (er zijn er een paar in het westen tussen Boucan Canot en Filaos), maar dit eiland bezoek je voor de natuurpracht.

Air Austral is een zeer correcte maatschapij, van een naar CDG gaat het met 777-200 en 777-300 toestellen. Toen wij gingen waren er nog geen -300 varianten, deze zijn nog maar een jaartje oud. Qua beenruimte heb je ongeveer 32-inch, wat vergelijkbaar is met Brussels Airlines, British Airways, Lufthansa, ... Service was heel goed en je kreeg eten met een 'echt' bestek (geen plastieken rommel ).. Slapen lukt wel niet echt tijdens zo een nachtvlucht, maar dat vergeet je snel... In ieder geval onze ervaring was heel positief.

Als je rond het eiland rijdt zijn volgende plaatsen best leuk:

- Saint-Andre: Hief staan verschillende Hindoetempels, je kan her zonder problemen foto's nemen maar ik ben niet zeker dat je er in mag. In de buurt heb je ook de rietsuikerfabriek van Bois-Rouge met daaraanvast de Rumdistillerie van Savanna, je kan hier een geleid bezoek doen en fotos zijn toegelaten, behavle in één ruimte dacht ik voor de veiligheid. Vlakbij heb je ook enkele kleine watervallen (cascade de Niagara, niets in vergelijking met de echte, maar best een leuk pick-nick plaatsje).

- Sainte-Anne: De kerk heeft hier wel iets, de voorkant is in steen en al de rest is een houten constructie.

- Piton Sainte-Rose: Op weg hier naartoe passeer je langs le 'pont suspendu' een houten hangebrug, die nu nog enkel in gebruik is door voetgengers en fietsers. In Piton Sainte-Rose staat het kerjke van Notre Dame Des Laves, de lavastroom stopte hier ongeveer één meter voor de deur van het kerkje.

- Saint-Philippe: Hier kan je le Jardin des Parfums et des Epices bezoeken, je krijgt een geleid bezoek door een stuk tropisch regenwoud met uitleg over de verschillende plantensoorten. Foto's zijn geen probleem. Op weg tussen Saint-Philippe en Saint-Joseph staat langs de weg een klein hoten barakje waar je lekker creools kunt eten.

- Vanuit Saint-Joseph kan je La Maison du Curcuma bezoeken, een klein museum over curcuma in een creools huis, als het niet te bewolkt is heb je er ook mooie uitzichten.

- Aan de zuidkant van het eiland stuuit de zee op de rotsen, wat wel voor mooie beeldjes kan zorgen.

- In Saint-Leu is er eebn klein haventje en een Kathedraal uit lavasteen gebouwd.

-Saint-Gilles-Les-Bains is de badstad van het Eiland (op zondag kommen er een massa bewoners naar deze kant van het eiland afgezakt en is het er vrij druk). Hier heb je witte stranden (maar hou dat voor Mauritius) en een Aquarium dat wel een bezoek waard is. Ook de buurt tussen het strand en Chez Loulou is leuk, met gekleurde creoolse huisjes.

- Boucan Canot is een kleinere badplaats (wij logeerden hier) met enkele winkeltjes en eetgelegenheden.

- Saint Paul: De markt is hier best gezellig, voor de rest is het een gewone (doch typische) stad. Hier is het strand zwart. Vlak buiten de stad (richting Saint-Gilles) is er een zeevaarders kerkhof, doet een beetje griezelig aan maar een bezoekje waard (vallen ook wel leuke foto's te nemen).

- Saint-Denis: De hoofdstad, hier kan je zeker een dag doorbrengen, er staan enkele mooie koloniale gebouwen, en een kathedraal(-tje).

Maar je moet zeker en vast het centrum van het eiland verkennen. Je kan zonder problemen met de auto naar Cilaos of Mafate (de weg naar Mafate is indrukwekkend +/- 300 bochten)

Wel duur, maar een aanrader is ook om een helikoptevlucht over het eiland te maken. Vertrek liefst zo vroeg mogelijk ('s ochtends is de hemel helder, in de loop van de dag trekt het dicht). Je gaat dan over de 3 keteldalen (Mafate, Salazie en Cilaos), de vulkaan uiteraard, en de 'Trou de Fer' dit laatste is ook indrukwekkend (zoek maar eens op Youtube )

La route des plaines is ook leuk, deze weg gaat via talloze kleine creoolse dorpjes door la plaine des cafres en la plaine des palmistes, onderweg kom je veek mooie plekjes tegen, en 'la Maison du Volcan'. Je kan via hier ook naar de 'Piton de la Fournaise'.

Ik vergeet waarschijlijk nog een hoop dingen, maar je ziet, er valt daar genoeg te beleven. Wij zijn er twee weken geweest en hebben niet alles gezien (we hebben ook wat gerust natuurlijk).

Wij hebben ons gebaseerd op 'Le Guide du Routard". Ik zou je ook aanraden om een goede IGN wegenkaart meet te nemen en een autootje te huren. (Wij zijn overal geraakt met een 206-je).

Qua fotomateriaal, denk ik dat je vooral landschappen gaat tegenkomen, soms zal een goeie tele ook wel handig zijn. Hou er rekening mee dat het in het westen van het eiland meestal zonnig is, in het zuidoosten daarentegen is het vaak bewolkt. Ook in het tropisch regenwoud is het meestal wat donkerder door de plantengroei. Misschien wel een leuke plaats voor macrootjes...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt (wel een hele bloemlezing)

Groetjes
            Didier
            Last edited by zwark; 6 november 2010, 16:46.
            Canon EOS 5D Mark II - EF 24-105 f/4L IS USM - EF 70-200 f/2.8L IS II USM - Speedlite 580EXII

Comment

Hoi Zwark, waar moet je die helicoptervlucht reserveren ? Alvast bedankt voor de info.

Comment

Gevonden : http://www.helilagon.com/, http://www.corail-helicopteres.com/
                Blijkbaar zijn er dus genoeg helicopter maatschappijen.
                In ieder geval gaan ook wij daar met een auto dit eiland verkennen door middel van een 8 daagse rondreis.
                Last edited by Dannyvg; 10 november 2010, 21:11.

Comment

Mauritius veilig?
                  Ik heb er een jaar gewoond, en de gedachte dat Mauritius veilig is, komt door het feit dat criminaliteit tegen touristen gecensureerd wordt, en het eiland niet verlaat. Ik bespaar U de verhalen.
                  Het is natuurlijk niet de bedoeling om schrik aan te jagen, wees gewoon voorzichtig zoals je in elk ander land zou zijn.
                  [CENTER]http://www.underwaterimaging.be
                  [FONT="Comic Sans MS"]Canon 7d, 17-85 usm is, 10-22 mm ; 100 mm macro, 70-200 usm 2.8 L IS II + ikelite onderwaterbehuizing en DS160 flitser[CENTER]

Comment

Mauritius is gewoon voor ons strandvakantie met een paar daguitstappen op het eiland. Wij hebben wel niet de gewoonte om 's avonds of 's nachts op stap te gaan in de mindere buurten. Is het dan zo erg ?

Comment

In juli 2 weken op Mauritius verbleven. Super vakantie, zou onmiddellijk opnieuw gaan.
                      Geen enkel probleem gehad. Onze vakantiewoning had een alarm en de eigenaar wou dat het alarm bij afwezigheid en 's nachts geactiveerd werd. We hebben nooit problemen gehad noch overdag noch 's avonds of 's nachts. Er zijn waarschijnlijk wel plaatsen waar je 's nachts niet moet rondlopen met je fotomateriaal maar die zijn er in België ook.
                      Website: http://www.marnixvandegehuchte.be
                      Facebook: https://www.facebook.com/marnix.vandegehuchte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
                        Hoi Zwark, waar moet je die helicoptervlucht reserveren ? Alvast bedankt voor de info.

Wij hebben die gedaan met Corail Hélicoptères. Zij vliegen vanaf het vliegveld van Pierrefonds in het zuidwesten van het eiland. Ik denk dat hij ook vermeld staat in 'Le guide du Routard' en als je die meehebt krijg je 10 % korting, dat was toch zo in 2007.

Breng ook een bezoekje aan het dorp Hell-Bourg op weg naar Salazie, dit is het enioge dorp in TOM-DOM dat het label 'Plus beau village de France' draagt.
                        Canon EOS 5D Mark II - EF 24-105 f/4L IS USM - EF 70-200 f/2.8L IS II USM - Speedlite 580EXII

Comment

Thx, die helicoptervlucht staat zeker op het programma.

Comment

Blij te lezen dat jullie momenteel niet op La Reunion, want DIT is niet leuk om te lezen
                            "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                            500px

Comment

en vorige week dit in Mauritius:

Ik hoop dat deze verhalen nu eindelijk wel wat doorsijpelen...
                              Prachtig eiland maar helaas een ontwikkelingsland
                              [CENTER]http://www.underwaterimaging.be
                              [FONT="Comic Sans MS"]Canon 7d, 17-85 usm is, 10-22 mm ; 100 mm macro, 70-200 usm 2.8 L IS II + ikelite onderwaterbehuizing en DS160 flitser[CENTER]

Comment

Working...
                              X