Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1e keer op reis met DSLR ... en veel vragen!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1e keer op reis met DSLR ... en veel vragen!

Hey iedereen,

Ik ga binnenkort met joker op reis naar Egypte, en ik wil graag mijn camera ( een canon eos 450D) meenemen. Dat blijkt wat minder evident te zijn dan het op het eerste zicht leek, dus ik heb heel wat vraagjes voor jullie.

Omdat ik met al dat zand niet van lens durf te wisselen, zoek ik een goede allroundlens. Omdat ik zowel landschappen als portretten als dingen die wat verder weg zijn wil fotograferen, dacht ik aan een 18-200mm lens. Maar daar is nog veel verschil blijkbaar tussen de verschillende merken, en ik hoor ook veel negatieve dingen over zo’n lens, zoals dat ze niet lichtgevoelig genoeg zijn, niet scherp zijn, in een bepaald bereik niet goed presteren,…

Daarom zou ik willen weten wat jullie me aanraden. 18-200mm lens of niet? En zoja, dewelke dan? Ik ben student, dus het budget is beperkt, en ik zoek naar een goede prijs – kwaliteit verhouding. Boven de 400€ wil ik toch niet gaan.

Daarnaast zoek ik ook een goede manier om mijn foto’s op te slaan. Ik las hier op het forum al enkele dingen over imagetanks, maar vond niet meteen meer info. Is het een goed idee een imagetank te kopen? Waarop moet ik letten bij aankoop? En welke zouden jullie me aanraden?

Om alles op te bergen dacht ik aan de Tamrac adventure 6 model 5546, omdat ik een rugzak wou met nog wat plaats voor andere spullen, drinken, … Een goede keuze? En past de lens die jullie me zouden aanraden daarin?

Verder: hebben jullie nog goeie tips voor mij?

Heel veel vragen, ik weet het . Maar ik zag dan ook even door de bomen het bos niet meer En dan is er BD

Groetjes,

Leen

Re: 1e keer op reis met DSLR ... en veel vragen!

Om te antwoorden op 1 vraag

Ik heb ook nagedacht over een imagetank , maar ik zou toch gaan voor geheugenkaartjes.
    tegenwoordig redelijk goedkoop , nemen weinig plaats in en werken niet op een batterij.

Maar ik heb natuurlijk geen ervaring met image tanks.
    misschien als je in RAW fotografeert dat het wel de moeite is om er een aan te schaffen ?

met lenzen nog geen ervaring maar ik ben ook naar een reislens op zoek dus ik wacht in spanning af

groeten
    Last edited by wildsheep; 4 juni 2009, 20:08.

Comment

Hoi Leen,
      in het gedeelte van "objectieven" kun je jezelf helemaal lens lezen over dit onderwerp...
      Daaruit kun je lezen dat een "super"zoomlens altijd een compromis is.
      Met aparte lenzen kún je betere resultaten scoren, maar je vraag is begrijpelijk.
      Ook ik heb verscheidene jaren terug met veel fun veel gefotografeerd met een 28-200 lens.
      Mocht je besluiten voor een 18-200 lens, dan raad ik je de Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS aan. Volgens bron www.tweakers.net te koop vanaf €417,- .
      Hier: http://tweakers.net/pricewatch/22226...-35-56-is.html
      Kun je jezelf over je verwisselangst heenzetten en (neem ik aan) je hebt reeds de 18-55 (IS) op je 450D zitten, dan raad ik je de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS aan.
      Volgens bovenstaande bron voor €200 á 240,- te boek.
      Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.

Natuurlijk zijn er betere lenzen te koop, echter deze zullen je enkele "ribben uit je lijf" meer kosten...

Wat opslag betreft, zit ik ook te twijfelen.
      Maar ík denk dat ik voor geheugenkaartjes ga, daar zitten geen beweegbare delen in zoals in een harddisk van een Imagetank.(en werkt zónder batterijen!)
      Ik heb Kingston Elite Pro kaartjes in gedachte, 'n stuk of 4 van 8Gb groot per stuk. +/- €22,- per stuk. Wederom zelfde bron...

Ik versjouw mijn spul in een gewone rugzak.
      Mijn cam + 17-50 óf 24-105 lens heb ik een een kleine draagtas (Lowepro Rezo 140AW), die óók in mijn rugzak gaat.
      Mijn andere lenzen die ik meeneem, bescherm ik door ze in PVC kokers te stoppen.
      Gewoon grijze afvoerbuis voorzien van voor en einddop, en aan de binnenzijde bekleed met zacht materiaal.

Succes met je keuzes...
      en fotografeer met fun.
      Groet
      Adrie

PS die rugzak wél als handbagage meenemen in een vliegtuig. Nooit als bagage voor in het ruim van het vliegtuig.

Comment

Hey, dankje voor je reactie.

Wat de rugzak betreft: ik heb voor mezelf beslist dat ik toch liefst een fotorugzak met extra plaats heb. Want een fototas in een gewone rugzak is me iets te omslachtig.

Wat het geheugen betreft, daar ben ik nog niet helemaal uit. Door je uitleg snap ik nu ook beter wat de nadelen van imagetanks zijn. Maar heb je met een imagetank niet meer opslagruimte voor minder geld? geheugenkaartjes zijn idd makkelijker, maar ik wil niet graag zonder opslagruimte vallen, en om nu belachelijk veel kaartjes te gaan kopen ...

De 18-200 lens van canon is een pak duurder dan die van sigma, terwijl ze niet zoveel beter is denk ik. Het enige verschil is de f5.6 tegenover f6.3 bij sigma. Koop ik dan niet beter de sigma, die een pak beter in mijn budget past? Of zie ik dingen over het hoofd?

groetjes,

Leen

Comment

ik ben ook aan het twijfelen tussen imagetank, minilaptop en kaartjes.
          nadeel is dat ik max 2GB in mijn toestel kan duwen en dat toch wel elke dag opnieuw ongeveer vol schiet vrees ik.
          imagetank ik dacht ongeveer even duur als mini laptop, maar wel compacter. Nadeel dan weer is dat je niet altijd kan zien of alle foto's goed zijn overgezet en je er al 2 moet kopen voor backup terwijl je bij minilaptop 1 HD bijkoopt voor minder geld en ook voor andere dingen bruikbaar.

bij mij zal het dus waarschijnlijk een mini worden, maar het wordt hoog tijd
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Ik heb nog nooit gehoord dat er een limiet zou staan op de grootte van kaartjes die je in je toestel kan doen. Hoe kan ik uitvissen wat de limiet bij mijn toestel ( canon 450D) is?

Dat van twee imagetanks kopen om te backuppen,... Met kaartjes backup je toch ook niet? Daar zou ik alvast geen geld insteken. En een minilaptop is voor mij te groot en zwaar, alles gaat in een trekkingrugzak en ik zou ook graag nog wat andere spullen buiten fotomateriaal meenemen

Comment

voor die canon is er geen limiet je kan tot 32 gig gaan denk ik

Comment

Oef, dat is een hele opluchting! Dankjewel hoor.
                Waar heb je dat gevonden?

Comment

ik heb dezelfde camera en heb onlangs een sdhc kaart gekocht van 4 gig en de camera ondersteund het die types probleemloos

ze zijn wel maar betaalbaar tot 8 gig ( 30 euro )

Comment

Dag Leen,

Ik ga deze zomer ook op reis met Joker maar dan naar Tanzania. Elke reiziger komt ongeveer voor dezelfde problemen te staan, ik ga niet uitweiden over de mijne, maar om in te gaan op de jouwe:
                    - lens: ik zou inderdaad een 18-200 raden als je het jezelf niet moeilijk wil maken. Wisselen van lens kan (ik zal het ook doen) maar dan best in een plastic zak ofzo ergens binnen ofzo, en goed uitkijken, maar is natuurlijk altijd af te raden. Deze keuze moet je voor jezelf maken. Lees verder reviews op het www voor welk merk je wil nemen.

- geheugen: ik neem 36gig aan geheugen mee daarmee kan ik in raw (11mb/foto bij mij) 3300 foto's trekken. Indien je in jpg trekt, kom je in principe wel toe met 8 of zeker met 16gb. Een imagetank vind ikzelf te onhandig (stroom/batterijen opladen) en meer kans op dataverlies wegens alles op 1 bron. En SD kaartjes kosten niks tegenwoordig.

- tas: zelf ga ik met de lowepro slingshot 300 wegens de 100-300 lens, maar ik denk dat je met jouw keuze voor die tamrac zeker toekomt (zeker eens passen in de winkel!). ik heb een heupmodel tas van tamrac en ben er zeer tevreden over. Slim gezien is inderdaad het compartiment voor andere spullen, ook een pluspunt van mijn slingshot, dit is toch wel vree handig.

Zo dan hoop ik dat je iets bent met deze raad, en ik wens je alvast een prettige reis!

grtz, Carlo
                    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Hoi Leen,
                      Oorspronkelijk geplaatst door Leen! Bekijk bericht
                      Wat het geheugen betreft, daar ben ik nog niet helemaal uit. Door je uitleg snap ik nu ook beter wat de nadelen van imagetanks zijn. Maar heb je met een imagetank niet meer opslagruimte voor minder geld? geheugenkaartjes zijn idd makkelijker, maar ik wil niet graag zonder opslagruimte vallen, en om nu belachelijk veel kaartjes te gaan kopen ...

De 18-200 lens van canon is een pak duurder dan die van sigma, terwijl ze niet zoveel beter is denk ik. Het enige verschil is de f5.6 tegenover f6.3 bij sigma. Koop ik dan niet beter de sigma, die een pak beter in mijn budget past? Of zie ik dingen over het hoofd?
                      Voor om en nabij €100,- neem je aan Kingston kaartjes zo'n 32 Gb aann kaartjes mee. Als je dan zo'n 3000 RAW foto's kunt trekken...
                      De kaartjes zijn bijna onverwoestbaar, hebben géén extra stroomvoorziening nodig en zoal meer.
                      Maar ja, voor diezelfde om en nabij €100,- heb je van Seitec een imagetank met 160 á 250 Gb opslag.
                      Kwestie van kiezen...

Wat een Sigma contra Canon lens betreft...
                      €100,- verschil voor kwaliteit.
                      Ook een kwestie van kiezen...
                      Let bij Sigma op of ie geen last heeft van front- of back focus.
                      Een regelmatig beschreven probleem van Sigma, wat je van Canon sporadisch leest...

je krijgt zo nogal wat voor je kiezen, nietwaar?
                      Succes met het maken je juiste keuzes.
                      En laat je voorpret van zo'n vakantie niet minderen door die keuzes.
                      Groet
                      Adrie

Comment

Hey, allemaal bedankt voor de uitgebreide reacties!
                        Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik best voor SD kaartjes ga. Al zullen dat er veel moeten zijn, want ik wil in raw fotograferen.
                        Ook thanks voor de ips over de rugzak enzo, ik moet inderdaad in de winkel eens passen of al mijn materiaal erin kan. Als het past wordt het wel die tamrac.
                        Voor de lens: daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar ik heb in 'objectieven' een specifiek topic daarover gemaakt, en daar ben ik wel al wat wijzer uit geworden.

Allemaal bedankt, en Carlo: goeie reis!

Comment

Dag Leen,
                          jouw fotomateriaal zou moeten passen in de tamrac. Ik gebruik dezelfde en heb daar toch een 350d met standaardzoom (tamron 28-75), een breedhoek en een flits in opgeborgen tijdens een rondreis in Marocco. Zelf vind ik het bovenste vak waar je andere spullen in kwijt kan, nogal klein. Je kan net een sigg bottle in kwijt (hoogte) en in Egypte heb je toch wel een watervoorraadje nodig. In de zijvakjes steken, was geen optie omdat de netzakjes dan weer te beperkt in hoogte waren om een fles vast te houden.
                          Veel succes bij het kiezen.... en een heel leuke reis.
                          Geniet van foto's maken

Comment

Ik zie het probleem niet : Egypte is meer dan zand alleen

Qua lens zou ik eerder voor iets als een 17-55mm gaan (ik had mijn Nikon D200 mee, zodus - maar Canon zal ook wel zoiets in zijn aanbod hebben)
                            Link naar enkele van mijn Egypte-fotokes, met deze lens genomen http://www.flickr.com/photos/3610931...7616267127884/

Alvast een tip : leer werken met invulflits (voor zover het hevige licht in Egypte dit toelaat)
                            Last edited by mexicano; 9 juni 2009, 20:30.
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Waarom doet iedereen zo paniekerig over lenswissels? Ik doe het heel de tijd (daar is een DSLR namelijk voor gemaakt ) en heb nooit problemen. Natuurlijk kan je af en toe (!) een stofje hebben maar neem gewoon poetsgerief mee (een Arctic Butterfly is handig). Zelfs als je maar één lens hebt kan er stof binnenkomen dus dat poetsgerief is zowiezo een goed idee.
                              Qua geheugen zou ik ook zeggen: genoeg kaartjes kopen, ze zijn goedkoop (ik ben zelf heel tevreden van Transcend).
                              Veel plezier! Kris.

Comment

Working...
                              X