Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Caïro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Caïro

Beste BD'ers

Eind februari vertrek ik voor 4 daagjes naar Caïro (city trip).
    Ik heb al wat "gegoogled" en "gegoogled earth" en een aantal bezienswaardigheden staan al op men lijstje :

- Piramide van Gizeh
    - Caïro Tower
    - Egyptisch museum
    - Moskee van Mohammed Ali

Is iemand al in of rond deze stad geweest? Zijn er dingen die echt de moeite zijn? Zijn er dingen die ik beter links laat liggen (ik heb tenslotte maar 4 dagen)?

Dan nog een klein (bij)vraagje, heb ik genoeg aan volgend bereik:
    - 17-55 2.8
    - 70-200 2.8
    - 50 1.8
    Of zouden jullie nog iets anders meenemen?
    Het zal waarschijnlijk de eerste en laatste keer zijn dat ik daar naartoe ga ...

Alvast bedankt
    > F U J I F I L M <

Re: Caïro

De dingen die ja op je lijstje heb zijn zeker de moeite maar hou rekening met de vele touristen als je mooie foto's wilt schieten

Kweet dat de jongens van mijn favourite ploegske (Lierse) er op winterstage zijn... (meer richting zuiden van Cairo rond het Wadi Degla gebergte) .
    De beelden die ik van Cairo heb gezien op dit moment... Lekker weertje tussen 25 en 30graden...
    Bigger aint always better........ Unless you're me!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhotoRookie Bekijk bericht
      Het zal waarschijnlijk de eerste en laatste keer zijn dat ik daar naartoe ga ...
      Dat is ook mijn i dee.

Comment

Hoe bedoel je Leonidas? Ben je er al geweest en was het niet de moeite?
        > F U J I F I L M <

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhotoRookie Bekijk bericht
          Hoe bedoel je Leonidas? Ben je er al geweest en was het niet de moeite?
          Jawel, maar waarschijnlijk ook eens maar nooit meer.

Comment

Wij zijn in eerste helft van november voor een tiental dagan naar Egypte gereisd met rugzak. We hebben 4 dagen hiervan in Cairo doorgebracht. Voor mezelf vond ik het Oude Cairo veruit het meest interessante deel. Dit zijn de wijken die men in zowel LP als Rough Guide als "Islamic Cairo" bestempelt. Als je van straatfotografie houdt, dan is dit waar je moet zijn... Het beste museum was het Koptische museum. Het Egyptische museum, hoewel tsjokvol mooie stukken, geeft een beetje een verwaarloosde indruk - en dat is echt wel spijtig.

Ik had mijn D80 meegenomen en 16-85mm lens er standaard opgedraaid. Eveneens meegenomen maar slechts enkele gebruikt: 70-300mm. Mijn beste foto's (naar mijn mening natuurlijk ) vind je terug op mijn zenfolio website. Als je meer vragen hebt kan ik eventueel proberen erop te antwoorden.

Ik zou wel nog terug gaan naar Cairo, enkel en alleen maar om foto's te nemen . Maar ik kan wel aannemen dat niet iedereen hier voor staat te springen. Een stad van 20.000.000 (ongeveer) inwoners valt niet te onderschatten. Het aantal mensen is één ding, de pollutie die deze mensen genereren een ander... Astmalijders, denk twee keer na... Maar toch, het blijft een ervaring op zich en het zou je niet mogen afschrikken.

Op plaatsen waar veel toeristen komen kunnen - naar Europese normen - vervelende mensen rondhangen. Als ik het woord "bakshish" vermeld zullen er velen weten waarover het gaat. Het probleem is er echter een dat door toeristen zelf gemaakt is. In Egypte is het normaal om een kleine fooi te geven voor bewezen diensten. Toeristen vinden dan dat ze hetzelfde moeten doen, maar geven dan een kleine fooi in verhouding tot hun eigen inkomen. Dat betekent dan dat ze een fooi geven van £E10 ipv een "Egyptische standaard" £E1. Natuurlijk trekt dit mensen aan met een "bepaald karakter" en ze kunnen bv in moskeën je aanzetten tot het geven van £E10 fooi omdat je foto's trekt etc. Laat je echter nooit intimideren door zulk krapuul. Let er gewoon niet op, wandel rond, trek foto's, praat plat dialect en enkel met je reisgenoten (indien er zijn). Enkel en alleen als iemand je een dienst bewijst waarvan je tevreden bent, denk dan aan het geven van een fooi en dit in verhouding tot hun inkomen (Een falafel van de straat kost £E0,75).
            :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Ik ben er in 2005 slechts 2 dagen geweest, maar zeker de moeite !

Ik heb van je lijstje 3 dingen bezocht :
              - Piramide van Gizeh
              - Egyptisch museum

Piramide van Gizeh : als je niet georganiseerd reist, vertrek dan erg vroeg.
              rond 7.30u tot 8.00u heb je mooi licht, en zijn er weinig toeristen.
              Meer dan je 17-55 moet je hier niet hebben. Misschien nog een polarisatiefilter erop !

Egyptisch museum : zeker de moeite, erg mooie dingen daarbinnen.
              Spijtig genoeg moest ik mijn fototoestel en camera aan de inkom achterlaten

Moskee van Mohammed Ali :
              Erg mooi van binnen met de 365 olielampjes, maar weinig licht.
              Lichtsterke lens of tripodje is hier wel nuttig, maar lichtsterkte is bij u geen probleem.

De alleroudste pyramides op ongeveer 30 km van cairo zou ik ook aanraden :

En voor de rest : de bazaar in het stad zelf is erg sfeervol,
              wel opletten voor zakkenrollers daar.
              Khan el-Khalili, once known as the Turkish bazaar during the Ottoman period, is now usually just called the 'Khan', and the names of it and the Muski market are often used interchangeably to mean either.

Van uw materiaal zou ik meenemen :
              - 17-55 2.8 (+ filter)
              - 70-200 2.8 (+ filter )

veel plezier !!
              *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Comment

Hey,

Zelf ben ik 2 weken in Egypte geweest waaronder 3 dagen in Cairo (met gids). Wij hebben drie zaken van de vier die je opnoemt bezocht:

- Piramide van Gizeh:
                Echt de moeite (waarvoor ga je anders naar Egypte ). Je kan daar prachtige foto's schieten als je een beetje rondloopt. Zoals facehugger zegt, ga zo vroeg mogelijk, wil je niet dat er steeds een toerist in uw beeld loopt. In de piramides mag je geen foto's nemen.
                Neem zeker uw 17-55 mee anders heb je probleem om zo'n "piramidetje" er op te krijgen. Een breedhoeklens komt in Egypte goed van pas, ik denkt dat die mannen vroeger allemaal grootheidswaanzin hadden.

- Egyptisch museum
                Ook indrukwekkend om een bezoekje te brengen maar binnen mag je inderdaad geen foto's nemen.

Hier kan je er op los schieten, fotograferen mag. Binnen is het vrij donker met mijn 18-70 heb ik toch lang moeten prutsen om op f3.5 iets fatsoenlijks te krijgen zonder mijn ISO omhoog te draaien. Wil je echt scherpe foto's is een tripod het beste denk ik.

Het bereik dat je opgeeft is meer als voldoende:

17-55 en 70-200. Zelf heb ik enkel een 18-70 kitlens en een 50mm 1.8 op mijn D70. Een langer bereik(+70 mm) heb ik niet echt gemist maar was wel blij dat ik 18mm had voor al die reusachtige tempels. Toch zou ik (als ik er 1 had) de 70-200 meenemen voor wat detail shots.

Voor de rest is Cairo op zich al een belevenis, deze stad is fenomenaal groot en geweldig druk. Je staat elke ochtend op met mist (lees: smog) en er heerst overal verkeerschaos. Dat op zich is al de moeite om foto's van te nemen. Nooit gezien!

Hetgeen ik wel zou mijden zijn de rustige buurten waar veel verloedering heerst. Wij zijn toen gaan wandelen en een paar straten in gedraaid maar al snel terug gekeerd. Met 2 mensen en en wat fotoapparatuur rond je nek gaf dat niet een gevoel van veiligheid. Egyptenaren zijn zeer arm en als toerist val je daar zo uit de boot.Op verschillende plaatsen (buiten cairo dan) hebben we kinderen aan ons lijf gehad die om eten kwamen bedelen. Zeer schrijnend.

Comment

G.Geert / Facehugger / Machi bedankt voor de uitstekende ervaringen en tips !

@Facehugger: een pola heb ik op beide dus ook geen probleem

Nu weet ik dat men lijstje met bezienswaardigheden goed zit en ook men bereik.
                  Men 4 dagen zullen wel vol zitten als ik al deze locaties op de gevoelige plaat wil vastleggen...
                  Ik vertrek 22 februari dus verwacht vanaf 27 februari maar een "Caïro-post"

Groeten
                  Stijn
                  > F U J I F I L M <

Comment

Egypte is mijn favoriete vakantie en bezienswaardigheden vakantie. Ben er al verschillende malen geweest met verblijven ,zowel in hotel, op schip, in tent en dit van Cairo tot Aswan. Verplaatsingen met vliegtuig, boot, auto (4 x 4), te voet en zelfs per fiets.
                    Ziehier enkele nuttige tips:
                    - kleed je luchtig maar voorzie je steeds van een hoofddeksel (zonnesteek)
                    - draag goede solide schoenen (gympies) en beslist geen pantoffels of hoge hakken op excursies.
                    - neem steeds voldoende drank mee en drink regelmatig om vochtverlies te compenseren.
                    - koop uw drank in het hotel, want deze die men je tracht te verkopen tijdens de excursies zijn dikwijls hervullingen van oude plastiek flessen met locale vloeistof (en met min of meer zorg gesloten)
                    - kan je de locale markten bezoeken: zorg er voor dat jullie gids meegaat of huur een extra gids in i.v.m. veiligheid en intro tot fotografische opnamen.
                    - Bij het bezoeken van de meeste tempels, graven, e.d. is het fotograferen met flits absoluut verboden. Opnamen zonder flits worden toegelaten. De locale gidsen proberen U typische opnamehoekjes voor te stellen mits betaling (bakshish). Zelf willen ze ook wel op de foto mits een vergoeding. Geef hen nooit je toestel ter hand zodat hij je kan fotograferen, want risico dat hij op de loop gaat is reëel. Als hij je toch fotografeert zal hij U een betaling vragen: wees voorzichtig met de afgesproken prijs, want die is meestal per persoon. Als je dus afspreekt voor een ritje in de "calèche" (paardekarretje) voor bv. 10 Pond specifieer dan duidelijk dat dit voor de hele bezetting is (meerdere personen in de kar) , anders betaal je het dubbel als je met twee bent. Als je het paard fotografeert zal je weerom extra moeten betalen.En bij het uitstappen zal hij je een extra bakshih vragen voor good-luck of voor haver voor zijn paard. Let wel dat dit door de toeristen zelf in de hand werd gewerkt. Mijn eerste bezoek aan Egypte in 1961 kostte mij geen extra kost voor de foto's, wel integendeel, want toen waren ze uiterst bereidwillig om op de foto te komen.
                    - Bij het bezoek aan musea moet je je toestel in bewaring afleveren aan de inkom. Vroeger kon men een vergunning kopen maar dat is nu gedaan. Ik herinner me nog mijn eerste opnamen van TutAnkAmon in het museum van Caïro waar ik zelfs opnamen mocht maken vanaf een ladder, die me bereidwillig aangeboden werd. Nu (laatste bezoek 2006) is dat volledig uitgesloten. Probeer ook niet stiekum foto's te maken want je riskeert confiscatie van je toestel. Best is steeds op voorhand af te spreken met je gids omtrent de fotografische mogelijkheden.
                    - Op de sites zijn fotos toegelaten mits ze zonder flits gebeuren.Dit geldt voornamelijk voor graven en mastabas. Overtreding kan confiscatie van toestel inhouden. Op open plaatsen is men wat breder en laat men sommige opnames met flits wel toe. Vraag in ieder geval telkens info bij gids.
                    Musea in Cairo, Luxor en Aswan zijn absoluut uit den boze. Toestel in bewaring geven bij ingang. Strenge controle binnen met confiscatie en uitzetting uit gebouw.
                    De problemen zijn ontstaan door de enorme opgang van kleine apparaatjes die om de haverklap gaan flitsen. Let op voor GSM's!!
                    Drie jaar geleden kon men nog een vergunning aanvragen voor amateur of prof opnames.
                    maar wat drie jaar geleden nog mogelijk was is nu kompleet onmogelijk door de wildgroei van de prosumers en gsm's met opnamemogelijkheden.
                    Vergunningen (aan exhorbitante prijzen) zijn nu exclusief voorbehouden voor prof opnames. Daarenboven zijn de meeste kunststukken nu omgeven door complexe veiligheidsapparatuur en zijn moeilijk dichtbij te benaderen (vb: ToutAnkAmon schatten in museum te Caïro).
                    Een kleine tip: als je in de vrije natuur veel fotos wil maken, let dan wel op het aanwezige woestijnstof. Verwissel niet te veel van lens. Twee bodies ieder met aparte lens is aan te raden
                    - Overal zal je omringd worden door bedelende kinderen die verzot zijn op bic's maar ook Belgische chocola of Nederlandse drop.
                    - Op alle plaatsen zal men je voorstellen om de euro-munstukken om te wisselen in euro-bankbiljetten (bank weigert de euromunten). Hierbij proberen ze je steeds in de luren te leggen door verkeerd te tellen of de transactie extra te compliceren. Vergeet niet dat de Islam het stelen als een zonde aanziet maar gesjoemel in koop-en-verkoop is volledig toegelaten.
                    - Als je iets wil aankopen herleidt dan de vooropgestelde prijs tot ca 25% en ga uiteindelijk akkoord voor 35 à 40 % (en dan is het nog duur).Pallaberen wordt door hun ten zeerste geapprecieerd en hoe langer een verkoop duurt, hoe meer ze je bewonderen.
                    - Opgelet voor immitaties van grote merken (kleding, uurwerken,...) en pseudo antieke stukken (echte antiek is verboden uit te voeren en verbonden aan strenge straffen met opsluiting).
                    - Overal zal men je aanspreken in allerlei talen: Engels, Duits, Frans, Deens,enz...) .Als je reageert ben je een vogel voor de kat want men laat je niet meer los tot je iets gekocht hebt. Meestal is de man of zijn neef woonachtig geweest (dixit) in je eigen dorp of stad en kennen ze enkele typische gebouwen en/of stromen uit je omgeving (Belfort, Atomium, Zimmertoren,Rembrandsplein, Rai, Schelde,Maas, Biesbosch,...). Een truukje om dit tegen te gaan is te antwoorden in je dialect (Gents, Antwerps, Brugs, Mokums, Leids, Fries, koeterwaals om 't even) en met een overvloed aan woorden en snel uitgesproken. De verwondering is totaal en je bent er van verlost.
                    - Men zal je proberen weg te leiden naar een plekje waar je een mooi panorama kan maken en uiteindelijk kom je terecht in een tapijtweverij, een pottenbakkerij, een papyrusschilder, enz... (opgelet echt papyrus is onvindbaar en is meestal een surrogaat van bananenvezels.)
                    - Ook je officiële gids zal je naar deze plekken brengen in de hoop dat je er wat koopt, waarop hij dan zijn percentje (bakshish) krijgt.
                    - Men zal je vragen naar je huisadres en telefoon. Deze info wordt doorverkocht aan mensen die je later thuis proberen te contacteren i.v.m. immigratie e.d.
                    - Laat nooit je huisadres zichtbaar op je bagage: hang desnoods de identificatie recto-verso bestopt en zet gewoon je naam op de zichtbare kant.
                    - Voorzie een muggenmelk en probeer niet te veel bloot te geven als je na zonsondergang nog in de buitenlucht bent.
                    - Naast voornoemde hoed en drank is ook een zonnebril (Polaroid) ten zeerste aan te raden.
                    - Qua fotografische apparatuur heb je aan boord van het schip (excursie op de Nijl) een prachtige kijk op landschap en bewoners. Hier komt een tele uitermate van pas. Is eveneens best bruikbaar voor de lokake fauna en flora. Voor het bezoek aan de tempels, pyramides, graven, e.d. kan ik je best een groothoek aanraden.
                    Wat je niet mag vergeten is een handlampje dat je zeer goed kan gebruiken om details aan de binnenkanten van de tempels bij te lichten. Komt daarbij ook goed van pas op schip en hotel , gezien er af en toe een stroompanne optreedt. Meestal zal je een kaars aangeboden worden.
                    - Op enkele plaatsen zijn de electrische stopcontacten niet zoals de Europese. Geen nood want overal verkoopt met adapters aan zeer schappelijke prijzen.
                    - Tracht rauw voedsel te vermijden i.v.m. turista-risico, daar groenten meestal niet hygiënisch gewassen worden, tenzij het schip of het hotel uitgerust is met een eigen privé waterzuiveringsinstallatie. Voorzie in ieder geval de nodige medicatie.
                    - Als je nog meer specifieke vragen hebt ga gerust je gang. Ik zal proberen er zo gedetailleerd mogelijk op in te gaan.(leven aan boord, eetmalen, comfort, kajuitindeling, theatime aan boord (oud Engelse traditie), zonnedek en zwembad, hotels in Cairo (Menna Oberoi), Aswan (Old Cataract), Luxor (Winterpalace), musea en bezienswaardigheden, ja zelfs hiëroglyfen. Heb vele duizenden fotos over deze aspecten.
                    Laat je niet teneerslagen door hoger vermelde litanie en profiteer van dit uitzonderlijke land en zijn bewoners,want als je ze wat beter leert kennen ga je ze beslist apprecieren. Probeer enkele locale woordjes, lees op voorhand wat extra info over die oude kultuur en wees steeds respectvol tegenover de inwoners en hun levenswijze. Een glimlach opent ook hier vele deuren (soms is wel een bakshish nodig.
                    Naast fotografie is Egyptologie (archeologie in 't algemeen) mijn 2de passie.

Henri
                    lidnummer: BD0435BE

Comment

Working...
                    X