Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nepal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nepal

Hey,

bij een dikke 2 maand vertrek ik naar Nepal. De temperaturen en hoogte zijn iets extremer dan hiere .daarmee vroeg ik mij af of ik op iets speciaal moet letten..

Ik heb al gehoord dat de batterijen daar veel minder lang meegaan wegens de koude.....kunnen er nog andere rariteiten beginnen en hoe kan ik mij hiertegen een beetje wapenen.
    Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

Re: Nepal

Hangt ervan af hoe lang je gaat en waarheen. In Kathmandu vriest het nooit, maar in de meeste lodges en restaurants is er geen permanente verwarming tenzij een (zeer gezellig) houtvuur. In grote en dure hotels ben ik nooit geweest, dus dat weet ik niet. Regenen zal het ook bijna niet doen binnen 2 maanden. De lucht zit wel vol stof (omdat het een lange tijd niet geregend heeft, en de wegen zijn niet allemaal van asfalt). Pokhara heeft een subtropisch klimaat (we verbleven er langer dan een jaar, alles bijeen) , en ook hier vriest het niet, maar is het lekker bij een houtvuurtje zitten 's avonds. Er is wel veel zon in de dag, meestal. Als je hoger gaat is het natuurlijk kouder. Maar ik vermoed dat je niet gaat trekken, de winter is daar zeker niet het goede moment voor (vanaf november tot februari is dit niet aangewezen - soms teveel sneeuw en lawinegevaar vooral).
    Voor de rest: het is het mooiste land van de wereld (voor mij alleszins, ik was er wel zekers 8 of 9 keer), het is een van de armste landen ter wereld en de bevolking is erg gastvrij, lief, vriendelijk en zeker niet agressief. Er is geen enkel probleem om foto's te trekken, zelfs zonder toestemming te vragen. Geef niks aan bedelende kinderen - maar als je iets wil geven: er zijn organisaties genoeg, overal (schooltjes, kinderdagverblijven, straatkinderenwerkingen...) die je gift in dank zullen aannemen en er goed gebruik zullen van maken. Probeer ook eens een vluchtelingenkamp van de Tibetanen te bezoeken - je bent er zeer welkom.
    Ik hou niet van Thamel, de toeristenwijk in Kathmandu - teveel naar toeristen gericht, niks Nepal meer en veel te duur. Rond Durbar Square, in de smalle straatjes, kan je alles veel goedkoper kopen dan in Thamel. Daar zitten de mensen die al die spullen maken. Het is ook een veilig land (er zijn natuurlijk wel wat gauwdieven, maar dat vind je overal), maar speel toch niet de rijke westerling.
    Kathmandu is erg luchtvervuild. Ze doen wel pogingen om er iets aan te doen, maar vooral buiten het toeristisch centrum is er veel luchtvervuiling. Wij huurden altijd een fiets om de buurt te bezoeken (Pashupatinath, Patan, Bhaktapu,Bodhnat...) of te voet naar boven naar Swayambhunath.
    In Pokhara is het leuk te voet naar daarboven te stappen, naar Sarangkot of verder naar Naudanda met weergaloze Himalaya-vergezichten
    En als je ergens dal bhat (het dagelijkse voedsel van de nepalees) gaat eten, doe dat dan zoals zij: met de rechterhand. En mijd de paisa-sadhu's (paisa is het nepalese woord voor "geld"). Dat zijn mensen die zich 's morgens verkleden in bedelmonnikken, op toeristische plaatsen gaan zitten en zichzelf showen, voor de foto's de je gemaakt hebt van hen (ze poseren er heel gewillig voor), maar ze hollen je zelfs achterna als je geen geld geeft. Jij denkt een foto gemaakt te hebben van een échte, maar ze zijn fake (vooral in Kathmandu).

Comment

Mooi samen gevat.
      Na trektochten, is rafting de populairste activiteit in Nepal. Zéker doen!
      Tijdens de kou bewaarde ik mijn batterijen in m'n onderbroek. Tijdens het raften niet.

Comment

Goed samengevat door pagigoli.

Wat betreft de kou, in en rond Kathmandu valt dat nogal mee, op grotere hoogte tijdens een trekking is het 's nachts behoorlijk koud zelfs binnen in de lodge's (-15°C) maar over dag kan dat goed meevallen. Ik was er in december:januari 10 jaar geleden wij hebben toen over dag tot een hoogte van 4400m nooit een jas gedragen, daarboven een lichte vest tegen de wind.
        Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

vergeet je polarizatiefilter niet
          en een BERG geheugenkaartjes of opslagmedia. Het durft er al eens snel gaan met het aantal opnames die je maakt.

Afhankelijk van je tijd en interesses kan ik je wel hard aanbevelen om te gaan mountainbiken in de kathmandu vallei. Praat eens met Sonam van Dawn till dusk (zie link hieronder) en hij helpt je aan t materiaal en de route om een super toertje te maken volgens je niveau en beschikbare tijd. We hebben er rondje van 4 dagen gedaan, dat enkel op t einde wat fysischer was, maar subliem qua dorpen, mensen en zichten.
          http://www.nepalbiking.com/welcome-t...king-nepal.php
          http://www.effieweg.tk

Comment

Bedankt voor de informatie
            ik ga zeker een trekking en een fietstocht doen! Bedankt ook voor de fiets-link die ga ik zeker bekijken. (de exacte vertrekdata zijn 6maart-4april dus ik heb wel genoeg tijd om vanalles te doen). Is het de moeite eigenlijk om naar het everest base camp te gaan? of beter die andere trekkingen?

die polarisatiefilter hoe werkt dat? moet je er zelf iets aan regelen of is dat gewoon opvijzen?
            welke zou ik dan best kopen of zijn daar geen verschillen in?
            Verder ga ik ook reserve batterijke kopen =)

Comment

Zorg vooral voor extra batterijen ik weet niet hoe het kwam maar ze waren ginder eens zo rap leeg als hier.Voor de rest een prachtig land en zeker een fietstochtje doen rond het Phewameer.
              Geniet van uw reis.

Comment

Zou je toch niet snel een d90 halen?
                Stel dat je die verschrikkelijke sneeuwman ontmoet, dan ben je de eerste die er bewegende beelden van heeft.

Comment

In 2006 Heb ik een trekking gedaan in Ladakh. Ik nam mijn camera 's avonds mee in mijn slaapzak, zodat deze 's nachts niet werd blootgesteld aan te extreme temperaturen. Ik had reserve-batterijen bij, maar ik heb die eigenlijk niet nodig gehad (was een 3-weekse trekking).
                  Geniet ervan, en laat ons achteraf meegenieten.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

ja ik ben helemaal verslingerd aan azië =)
                    vorig jaar net naar china geweest en jaar dervoor naar thailand.
                    Magnific continent, goedkoop en heel veilig!

Zou zo een polarisatiefilter nu helpen? En hoeveel kost dat en wat is het eigenlijk

btw ge kunt mijn foto's van china zien op mijn reislog www.china2008.reismee.nl
                    Het zijn niet de beste foto's en kwaliteit sterk naar beneden gehaald omdat het internet ginder enorm traag was (en ben ook heeeeeeeelemaal geen foto expert héhé) toch allessinds de moeite als je in china geinteresseerd bent.

Comment

Ik ben dit jaar in juni naar nepal geweest om een maandje te gaan trekken. Ik ben helemaal naar het noord-oosten gegaan (simikot) en van daaruit naar de grens met tibet gewandeld. Ik had mijn 30D mee met de 24-105 (mijn 100-400 had ik spijtig genoeg thuis moeten laten door gewicht maar had die toch beter meegenomen!!!), 46 GB geheugen en 5 batterijen. Ik had alles op mijn camera afgezet wat extra energie verbruikte (zoals photo review ed) en ik heb op die 4 weken tijd 3 batterijen gebruikt. Omdat ik merkte dat ik toch zou toekomen heb ik vaak ook mijn foto's wel bekeken en laten kijken aan mijn reisgezellen.
                      Qua kleding had ik enkel een fleece mee en een dun regenjasje tegen de wind. We zijn tot ongeveer 5000 meter geweest en ik heb het zelden fris gehad.
                      foto's kan je ook bezien op mijn site en moesten er nog vragen zijn shoot!

Jakke
                      Canon en glas
                      www.jakke16.be

Comment

Wat ga je precies doen en hoe lang ben je weg?
                        Blijf je in de bewoonde wereld (Katmandu vallei en Pokhara) dan kun je je batterijen nagenoeg overal wel opladen. Neem wel genoeg geheugen capaciteit mee. Goed alternatief is ook om een CD/DVD ter plaatse te laten branden (evt. als back-up). Maar trek er wel voldoende tijd voor uit want de pc's daar zijn niet zo snel als we hier gewend zijn.
                        Ga je de hoogte in dan zal het inderdaad kouder kunnen worden en gaan je accu's wat minder lang mee. Maar dat geldt ook hier momenteel, dus wat dat betreft niks afwijkends.
                        Denk je erover een pol filter aan te schaffen dan is het tevens raadzaam hier ook thuis al mee aan de gang te gaan zodat je weet wat je ermee bereikt en ook wanneer het geen zin heeft. Maar dat geldt trouwens ook voor je cam. Het fijnste fotografeer je als je alle functies blindelings weet te vinden.

Ben zelf afgelopen Oktober in Nepal geweest en de bekende toeristische attracties gezien. Zeer zeker de moeite waard, vooral voor een eerste keer. Met name het gebied rondom Pokhara sprak mij erg aan met het uitzicht op het Anapurna massief (http://www.digifotofreak.nl/forum/viewtopic.php?t=12624). Maar ook de rijstvelden die je overal ziet zijn erg mooi. Om nog maar te zwijgen over de bevolking die erg fotogeniek is, en dan niet alleen de kinderen.

Een land om zeker naar terug te keren.
                        Surfzeeuw
                        Panasonic G3

Comment

Een polarisatiefilter is redelijk simpel in gebruik. Je vijst die op je lens, en dan draai je aan de filter. Je zal zien als je er aan draait, het effect is soms overweldigend! Als ik me niet vergis moet je proberen je toestel in een rechte hoek te houden tov de zon, dan heb je het meeste effect. Het blauw in de lucht wordt nog veel dramatischer, en groen krijgt nog een 'sappigere' kleur. Heel mooi!
                          De prijs hangt af van de kwaliteit en de filtermaat. Voor mijn 72mm diameter moest ik minimum 120€ rekenen in Belgie. Ik heb er uiteindelijk eentje gekocht in Peru voor 30 us dollar. Nog geen moment spijt gehad!
                          Veel plezier ginder, wij zijn er ook in maart, heel misschien lopen we er mss nog wel tegen het lijf! heb je al een idee welke trekking je gaat doen?

Comment

wij gaan de jomsom trekking doen (ca 8dagen) en 8dagen naar tibet met vliegtuig terug.
                            Ondertussen ook nog 3dagen in het chitwan park.

Wij laten voor één keer eens alles organiseren omdat we zo gecharmeerd zijn door volgende organisatie

Comment

Ik deed de Jomsom trek aansluitend op de around Anapurna. Duurt 2 weken.
                              Persoonlijk vond ik het eerste deel mooier qua uitzicht op de bergen. Enige speciale wat me is bijgebleven aan de Jomsom, is het gedeelte door de rivierbedding. Erg stoffig!
                              Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Comment

Working...
                              X