Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Noorwegen

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Ik neem aan dat je weet dat alle stafkaarten van Noorwegen te vinden zijn on-line, je kan er zelfs foto's overheen plakken totdat de auto's en de strepen op de banen zichtbaar zijn. (Je moet er wel wat Noors voor kennen)
    Alle uitgestippelde wandelroutes staan er ook op, alle tolwegen, alle hutten, alle GPS coordinaten zijn meteen op te roepen door op een item te klikken...
    beste,

ik zit nu in Noorwegen, en heb hier nog een weekje...
    Waar kan ik net die stqfkaarten online vinden?

Zou handig zijn, en zeker voor ons volgende bezoek,
    want dan plannen we met de auto van hytte naar hytte te rijden,
    maar dan op voorhand goed uitstippelen....
    Fotogallery
    My Pictureblog

Comment

Kan je iets gaan uitrichten in Noorwegen met de betere, duurdere compact camera of moet je echt over een reflex toestel beschikken voor de vele fantastische foto's die bv. circuleren op vele websites?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mapad Bekijk bericht
        Kan je iets gaan uitrichten in Noorwegen met de betere, duurdere compact camera of moet je echt over een reflex toestel beschikken voor de vele fantastische foto's die bv. circuleren op vele websites?
        Compact blijft compact. Met alle respect voor de resultaten.
        Je zal prachtige foto's maken maar geen diepte details.
        Of had je verwacht dat je met een super duur compact toestel van pakweg 500euro resultaten kan verkrijgen die je met een telelens van meer dan 't dubbele registreerd. (om dan nog maar over de camera te zwijgen)
        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
          beste,

ik zit nu in Noorwegen, en heb hier nog een weekje...
          Waar kan ik net die stqfkaarten online vinden?

Zou handig zijn, en zeker voor ons volgende bezoek,
          want dan plannen we met de auto van hytte naar hytte te rijden,
          maar dan op voorhand goed uitstippelen....

Hytte naar Hytte zou ik alvast niet aanraden.. Veel tijdverlies.
          ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
            http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html
            Hytte naar Hytte zou ik alvast niet aanraden.. Veel tijdverlies.
            @ Decapix
            Deze kende ik niet maar op het eerste zicht lijkt hij me helemaal niet zo spectaculair als deze

Het nadeel van deze zg Arealis site is dat je moet Noors kennen, maar ik neem aan dat dit geen probleem zal zijn. Maar je moet eens inzoomen tot op 100 meter of zo en dan "Norge i bilder" kiezen, dan plakt hij er luchtfoto's boven tot de strepen op de baan en de auto's zichtbaar worden.
            Laat ook vrij eenvoudig toe om te zoeken via coordinaten.

Wat je opmerking betreft over de hutten, nu ja, verplaatsing in Noorwegen is nu eenmaal tijdrovend, zeker als je wat rustige routes wil. Vooral het kustgebied met de vele overzetten en overzetjes en in de bergen heb je idd heel dikwijls geen tweede optie om van A naar B te gaan. Maar na 15 keer Noorwegen is dat natuurlijk allang geen nieuws meer

Aan de vorige poster zou ik willen zeggen dat er een samenvatting bestaat voor "Hytter i Norge" die, evenwel, ze NIET allemaal vermeldt (verre van) en die ook de prijzen niet vermeldt. Maar als je van hut naar hut wil op de meest efficiënte manier is dit al een begin.
            De allermooiste hutten die ik ken zijn die van Ottar Hov in Viksdalen, het kan wel zijn dat intussen de naam veranderd is.
            Een andere manier om hutten en campings te vinden is door te zoeken in de Noorse gouden gids (online)

mvg

PaulM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mapad Bekijk bericht
              Eerlijk gezegd raak ik er meer en meer van overtuigd dat -zeker voor reisfotografie- de kennis/plaats van de locaties belangrijker is dan de intrinsieke kwaliteit van het materiaal.
              Ik bedoel : ik sta liever met een compact op de rand van de vulkaan dan met een supertele ver van de vulkaan (hoewel me dat al eens heel zuur opgebroken is)
              Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met een compact geen beperkingen hebt, maar bij de laatste IJsland -trip had een leerling met een compactje veeeeeeeeeeeeeeeeel betere resultaten dan mijn collega Biologie met haar dure Nikon-ik-weet-niet-hoeveel.
              Het verschil zat em vooral in de moeite die hij deed voordat hij de foto nam én in de de manier waarop hij keek.

mvg

PaulM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Het nadeel van deze zg Arealis site is dat je moet Noors kennen, maar ik neem aan dat dit geen probleem zal zijn.
                Mijn west-vloams is vrij goed wat toch al een goede start is
                Gelukkig heb ik een schat van een vrouw die talen plezant vind. Zo is zij vroeger al eens aan een cursus Noors begonnen. (en dat lukt nog steeds vrij aardig)

qua tripping moet ik toegeven dat mijn klim, kruip en wandel capaciteit niet meer is wat het ooit geweest is, terwijl dit eigenlijk een ideaal is om Noorwegen pas echt te verkennen. Met de auto kom je tegenwoordig gelukkig ook al ver (en de wegen zijn er de laatste jaren ook wel masaal op vooruit gegaan
                De tijd dat we over een brokkenbaan naar Bergen reden, en tussendoor even moesten stoppen omdat ze een nieuw stuk baan aan't maken waren met dynamiet is voorbij... (Al waren dat toch prachtige tijden)

Comment

Er is hier met recht al veel groots van Noorwegen genoemd.
                  Daarom hierbij een klein juweeltje: Simafjorden from Kjeasen Farm, Kjeasen, Norway
                  "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Als je in de buurt bent, zeker naar het eiland Runde gaan. Je kan daar 's in de vooravond papegaaieduikers bewonderen. Dus zoom komt dan wel mooi van pas. Hier een voorbeeldje. Blijf er een dagje kamperen en vraag daar raad. Er is maar 1 kamping...
                    Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door whuybrec Bekijk bericht
                      Als je in de buurt bent, zeker naar het eiland Runde gaan. Je kan daar 's in de vooravond papegaaieduikers bewonderen. Dus zoom komt dan wel mooi van pas. Hier een voorbeeldje. Blijf er een dagje kamperen en vraag daar raad. Er is maar 1 kamping...
                      http://www.moustachetransparante.com...efhebbers.html
                      Runde is het zuidelijkste papegaaiduikerseiland in Noorwegen en is heel zeker een bezoek waard. Ik heb zelf uren op de rotsen gesleten met het kijken naar die koddige vogeltjes. Op de folder staat dat ze op Lundeura het meeste voorkomen maar er zijn andere plekken waar er allicht minder zitten maar waar je ze dichter kan benaderen.
                      Probleem bij het observeren in de vooravond bij mooi weer is het zeer harde licht.

En wat de vogels zelf betreft, ze vinden het blijkbaar heel leuk om te poseren en zijn helemaal niet schuw, een afstand tot op enkele meter is heel goed haalbaar.
                      Hun vliegstijl is zeer speciaal en mits enig geduld ga je er zien die terugkomen met een bek vol visjes.
                      De laatste jaren zou de populatie sterk aan het teruglopen zijn

Als het weer erg slecht is bespaar je je best de moeite van de verplaatsing.

PaulM

Comment

Dichter dan op Runde kan moeilijk, ze liepen letterlijk over mijn voeten heen.
                        Wim

Comment

Runde is het meest toeristisch gekend maar als je denkt dat er daar veel zitten dan moet je eens richting Lofoten/vestearen trekken, m’n ouders zijn net terug van 3 weken verblijf daar ( ze gaan al 25 jaar naar Noorwegen denk ik zo ) , ze hebben er een privé cruise gekregen van een lokale beroepsvisser naar een of ander eiland daar, gisterenavond nog enkele foto’s gezien ( met een simpele point en schoot cam, m’n ouders zijn helemaal geen fotografen ) van duizenden papegaaiduikers ! Er zaten ook 18 zeearenden , koeten , jan van genten enz…
                          Noren zijn best vriendelijke mensen hoor, spreek ze gerust aan en een vriendelijke babbel kan je heel veel info opleveren.
                          Noorwegen is en blijft wat dat betreft een fantastisch land die een bezoek zeker waard is, er is wel wat geluk met het weer vereist. Jaren terug er nog oog in oog gestaan met een lynx !
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Hm, dit lijkt me sterk (valt helemaal niet onder het gedrag van een papaegaaiduiker)

Vertel

PaulM

Comment

Zo kort zijn ze bij niet gekomen, maar wel op 5 meter (enkel 's avonds)
                              Wel dikke pech gehad met het weer, vrij donker en beestjes kwamen niet voor 21:30 massaal aan land
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB
                                Runde is het meest toeristisch gekend maar als je denkt dat er daar veel zitten dan moet je eens richting Lofoten/vestearen trekken, m’n ouders zijn net terug van 3 weken verblijf daar ( ze gaan al 25 jaar naar Noorwegen denk ik zo ) , ze hebben er een privé cruise gekregen van een lokale beroepsvisser naar een of ander eiland daar, gisterenavond nog enkele foto’s gezien ( met een simpele point en schoot cam, m’n ouders zijn helemaal geen fotografen ) van duizenden papegaaiduikers ! Er zaten ook 18 zeearenden , koeten , jan van genten enz…
                                Je ouders hebben waarschijnlijk een boottochtje gemaakt naar het eilandje nabij Nykvag (Ik hoop dat de naam juist gespeld is). Ik ben daar vele jaren geleden ook geweest en heb een plaatselijke visser omgekocht met een fles whiskey om met ons een tocht te maken. De zeearenden kan je makkelijk vanaf de kust zien met een verrekijker of als je zoals ik een vogelkijker bent met een telescoop. Voor de kleinere soorten is een bootocht wel aangewezen. Ik weet wel niet of je er ook aan land kunt (toen ik er was niet).
                                Ik volg trouwens dit topic met grote interesse daar wij zelf van plan zijn om volgend jaar Noorwegen te bezoeken met een mobilhome. Nu ik sinds anderhalf jaar in fotografie een nieuwe hobby heb gevonden wil ik dit prachtige land na 15 jaar nog eens terug bezoeken.

Mvg,

Luc
                                Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

Comment

Working...
                                X