Wie heeft er al Java en Bali bezocht en wat zijn zijn ervaringen op fotografisch gebied . Ik bedoel hier mee de arbeid op de rijstvelden , het fotograferen van mensen enz. De bedoeling is in november zelf te gaan .
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Java en Bali
Collapse
X
-
-
Re: Java en Bali
Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk berichtWie heeft er al Java en Bali bezocht en wat zijn zijn ervaringen op fotografisch gebied . Ik bedoel hier mee de arbeid op de rijstvelden , het fotograferen van mensen enz. De bedoeling is in november zelf te gaan .
Zeker mount bromo, burrubudur en prambanan. Dan overzetboot nemen naar Bali en daar zo snel als mogelijk naar het zuiden gaan want anders te touristisch. Padang Baai is een aanrader, je kan er 's morgens om 4 uur met de lokale vissers mee en de zon zien opgaan. Moest je genoeg tijd hebben zou ik zeker een binnenlandse vlucht nemen naar sulawesi en daar de tempels/huizen gaan bezoeken en eens deelnemen aan een begrafenis (lijkt raar maar de mensen nodigen je zelf uit) en worden dan runderen,varkens,... ritueel geslacht.
Arbeid op de rijstvelden kan je heel goed zien in sulawesi, wij zijn nl serieus verloren gelopen in die rijstvelden, maar 't is wel prachtig.
Neem een goede regenbescherming mee want je zal het nodig hebben.
-
November = regenseizoen. Dit levert dus mooie groene rijstvelden op. Maar zoals voorgaande poster reeds zei; in Sulawesi (Tana Toraja) zijn ze véél mooier. Op Java valt het al helemaal tegen. En in Bali heb je hier en daar wel wat rijstterrassen, maar niet zo wijds en uitgestrekt als op Sulawesi. Neem wel een polarisatie filter mee om het helgroene goed te laten uitkomen.
Java is hoofdzakelijk Islamitisch en Bali Hindoeïstisch. Deze laatste resulteert in mooiere klederdrachten, vooral tijdens de tempelceremonie's. Enige terughoudendheid is wel geboden als je wil fotograferen (kwestie van beleefdheid). Geen problemen of kwade blikken gehad als ik mijn zoomlens gebruikte.
Ik heb geprobeert de Istiqlal moskee (Jakarta) binnen te geraken tijdens de gebedsdienst, maar dat werd mij (als niet-moslim) verboden. Daarna mocht het wel, maar moest het voor mij niet meer.
West Java had mij niets nieuws te bieden. De Borobudur is een 'must see' waar je een goede gelegenheid heb om mensen te fotograferen. Zelfs moslims. Vooral de vrouwen met sluier doen het goed met zo'n stuk tempel als BG.
Maar ... vaak zal je ook zelf gefotografeerd worden. Dat is eens wat anders.
Prambanan is grotendeels omheind sinds de Merapi zich liet kennen en dit is soms een belemmering voor goede foto's. Tóch doen als je niet eerder tempels van dit formaat hebt gezien.
Mount Bromo: blijf er 2 dagen. Behalve de streek (die zich leent voor een paar wandelingen), zijn er ook volop mensen te fotograferen ... 'money please'.
Kawah Ijen is echter hét hoogtepunt van een Java-Bali reis. Ook op gebied van portret fotografie. Apparte ervaring mensen te fotograferen tussen de zwaveldampen.
Bali is zo toeristisch dat het moeilijk is er nog een unieke foto te maken. Zelfs van mensen. In tegenstelling met vele andere aziaten, hebben zij niet die 'rust' over hen die het makkelijk maakt mensen te fotograferen. Ik heb een massa foto's van vrouwen die wierookstokjes offeren, maar dat wordt ook saai op den duur ...
Nog een goeie reis, en hopelijk heb je wat aan de info.
Comment
-
Mocht je in de toekomst toch nog naar Bali willen gaan; DOEN!
Ben er vorig jaar een dikke 2 weken geweest, fantastisch eiland als je van vriendelijk, openhartige, gastvrije mensen houdt!
Geloof me, er zijn genoeg minder toeristische plaatsen in Bali..
Een goed gesprek met de lokale bevolking en vele deuren gaan open...
Ik weet 1 ding zeker; ik ga zeker terug!
op mijn site kan je een aantal beelden van Bali: http://www.stijnsimons.be/fotos/fotos.php?album=bali
Op de eerste foto's zie je een bende kinderen; die hebben ons zo'n 2 km ver gevolgd, niet gewoon van toeristen te zien..
anyway,
Have fun in India! (wil 'k ook nog naartoe)
Comment
-
Comment