Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpteverlies bij verkleinen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpteverlies bij verkleinen

Hallo.
    Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen met het volgende probleem.
    Ik krijg op Fora zoals deze vaak kritiek dat mijn foto's scherpte missen.
    Ik zelf concludeer dat de opname in origineel formaat best scherp genoeg is, maar om te voldoen aan de forumeisen voor plaatsing verander ik de breedte altijd tot 800 á 900 pixels.

Het is dus bij de verkleining dat ik soms flink wat aan scherpte inlever.
    Ik werk met Lightroom voor kleur en contrast maar het verkleinen gebeurt met Corel Pro X3 via de optie 'formaat wijzigen'.

Weten jullie mischien hoe ik dat scherpteverlies met deze programma's kan beperken bij het kleiner schalen?

Alvast bedankt.
    Al mijn foto's zijn gemaakt van gerecyclede pixels.

Re: Scherpteverlies bij verkleinen

Werk zelf met Aperture en CS4...maar het verklein proces dat ik gebruik zal wellicht ook mogelijk zijn in Corel Pro. Ik verklein in meerdere stappen. Ik neem telkens de helft van de langste pixelzijde, en kies als methode de bi-cubic sharpening (for reduction)... afhankelijk van de hoeveelheid detail in de foto, gebruik ik als ik als laatste (dus als de foto al 900px is) is nog een unsharp mask met een radius van 0.1px, treshold 0 en sharpening amount tussen 50 en 100%. Let wel, het verscherpen is geen exacte wetenschap, want afhankelijk van de foto kan de laatste stap andere waarden bevatten. Het in stappen verkleinen van je foto met het juiste algorithme geeft wel een beter resultaat dan zomaar van ongeveer 4000px naar 900px te gaan.

Gr. Francois
    BD1769NL, Sony A850, glas 16 - 400mm, Canon G9, statieven, studioflitsset etc. en mijn MacBook Pro I5
    Flickr of Mijn Website

Comment

Re: Scherpteverlies bij verkleinen

Resize in één keer naar 900 pix en daarna een smart sharpen erover naar wens.
      Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Working...
      X