Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groot formaat afdrukken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• groot formaat afdrukken

Ik heb even gezocht maar kan nu niet vinden of de volgende manier een juiste manier is om een foto op groter formaat af te drukken.

Stel, je maakt een foto met je 10MP toestel (dpi waarde 72).
    Vervolgens open je deze in Photoshop, gaat naar "image resizen", 'resample' uitvinken en dpi veranderen in 300 (om gezeur te voorkomen van drukkers).

Nu zie je de werkelijke grote in cm's veranderen naar circa 30x20cm (even uit mijn hoofd).
    Nu is dit natuurlijk niet groot genoeg voor mijn doel.

Vervolgens ga ik naar "opslaan als" --> kies 'tif' en sla het bestand op.

Open in Indesign een nieuw bestand, via "place" plaats ik de tif in het indesign bestand. Daarna ga ik naar "Adobe pdf presets" -> "high quality print" en vink alle compression dingen uit en zet de keuzes op do not downsample.

Nu sla ik de pdf op. Als ik deze pdf vervolgens open, kan ik deze in alle formaten openen die ik wil in bijvoorbeeld photoshop.

Is het bestand op deze manier geschikt gemaakt om op groot formaat af te drukken?

Of doe / begrijp ik het helemaal verkeerd?
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

Re: groot formaat afdrukken

pfft ... een beetje drukker kan gewoon met je origineel bestand van 72dpi weg hoor, als hij dat niet kan zoek je toch gewoon een andere drukker zeker

Ik heb al prints van mijn 40D op 100x70cm afgedrukt, gewoon van de jpg vertrokken, dpi maakt op dat moment echt niet uit, alleen het aantal pixels dat je hebt, de software regelt de rest

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

ja maar mijn sony a200 kan maximaal een foto maken van 3872 x 2592 px.
      Vele drukkers vragen om de 300, daarom even dat aan passen (zou niet nodig hoeven te zijn, maarja).

Maar een foto met dit aantal pixels zou er toch niet meer uitzien op bijvoorbeeld 100x70? Dit zijn toch te weinig pixels of zie ik dat nu verkeerd?
      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro

Comment

Je kan een foto altijd vergroten. In Photoshop kan je tot 300% vergroten zonder al te veel verlies aan kwaliteit.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

ja maar 300% vergroten geeft nog geen super formaat.. Ik heb het hier dus over eerder 2x1 meter afdrukken bijvoorbeeld.

Comment

In PS of met Genuine Fractals upsizen naar het gewenste aantal pixels. Eem beetje drukker kan dat natuurlijk zelf ook. Ik heb 60x90 van een 6MP laten afdrukken en gewoon 2000x3000 pix ingeleverd en het ziet er perfect uit, natuurlijk niet met je neus erop.
            Last edited by hjanssen; 30 augustus 2010, 15:34.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Maar de manier die ik hierboven beschrijft slaat dus nergens op?
              Het pdf bestand kun je namelijk vervolgens in elke gewenste resolutie openen en volgens mij ziet het er dan altijd goed uit.

Comment

ik zou nooit een foto omzetten naar TIFF en dan een PDF van maken ... dat is totaal overbodig, sorry.

Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
                ja maar 300% vergroten geeft nog geen super formaat.. Ik heb het hier dus over eerder 2x1 meter afdrukken bijvoorbeeld.
                Zo'n grootte print je meestal niet van een 10mpx bestandje vrees ik, zal wel lukken hoor, maar je zal toch wat pixels zien vrees ik.

Nu er is een kleine opmerking die wij altijd geven aan klanten ... bekijk een poster van een afstand die overeen komt met de diameter van je poster ... en dus niet met je neus erop zoals meestal

Als je een banner van 2m op 1m ophangt zal daar ook niemand met zijn neus bovenop gaan liggen veronderstel ik, meestal hangt zoiets zelfs enkele meters van het publiek af.

Mark

Comment

hmm oke, ja wil gewoon zo'n scherp mogelijk resultaat behalen.
                  Zal dan wel eens gaan testen en proberen.

Betreffende het tiff naar pdf, beste om dan gewoon direct in psd een psd-pdf te maken?
                  Dacht dat om een foto in te lezen in indesign, ik de foto wel om moet zetten naar tiff (bewaard beste kwaliteit)..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
                    hmm oke, ja wil gewoon zo'n scherp mogelijk resultaat behalen.
                    Zal dan wel eens gaan testen en proberen.

Betreffende het tiff naar pdf, beste om dan gewoon direct in psd een psd-pdf te maken?
                    Dacht dat om een foto in te lezen in indesign, ik de foto wel om moet zetten naar tiff (bewaard beste kwaliteit)..
                    je kan gewoon de psd (inclusief layers en al) in InDesign binnenhalen hoor, doe ik altijd trouwens. Ik veronderstel dat je er nog tekst op wilt zetten, anders kan je drukker gewoon met de foto rechtstreeks uit PhotoShop werken hoor.

Mark

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                      pfft ... een beetje drukker kan gewoon met je origineel bestand van 72dpi weg hoor, als hij dat niet kan zoek je toch gewoon een andere drukker zeker

Ik heb al prints van mijn 40D op 100x70cm afgedrukt, gewoon van de jpg vertrokken, dpi maakt op dat moment echt niet uit, alleen het aantal pixels dat je hebt, de software regelt de rest

Mark
                      Ik denk dat alle drukkers een resolutie van 300ppi vragen, omdat de kwaliteit van het drukwerk goed is. Als men een bestand aanleverd van 72ppi zal de kwaliteit zeer laag zijn je zal de pixels zien in het drukwerk, bij 300ppi zal je de pixels niet zien.
                      Keep your face to the sunshine and you cannot see the shadow.

Comment

leuk dat er hier weer hartelijk gediscutieerd wordt over dpi en ppi zonder ook maar een van de belangrijkste paprameters om te weten hoe en wat te vermelden nml
                        hoe moet het geprint worden?
                        Offset?
                        Helio?
                        inktjet?
                        copiër?
                        Patattendruk?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                          leuk dat er hier weer hartelijk gediscutieerd wordt over dpi en ppi zonder ook maar een van de belangrijkste paprameters om te weten hoe en wat te vermelden nml
                          hoe moet het geprint worden?
                          Offset?
                          Helio?
                          inktjet?
                          copiër?
                          Patattendruk?
                          Het maakt niet uit op wat het gedrukt moet worden de ppi blijft hetzelfde op welk proces drukt/print de ppi moet altijd zo hoog mogelijk zijn om de beste kwaliteit, zelfs is het maar 1 foto, je wilt toch niet die pixels die uw beeld vervormen in blokjes? Je kan de foto "vergroten" zodat je de foto op een groot formaat kan afdrukken maar het is ingewikkeld om de foto te vergroten omdat je met verschillende factoren moet rekening moet houden.
                          Last edited by dewalthry; 9 november 2010, 22:02.
                          Keep your face to the sunshine and you cannot see the shadow.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dewalthry Bekijk bericht
                            Het maakt niet uit op wat het gedrukt moet worden de ppi blijft hetzelfde op welk proces drukt/print de ppi moet altijd zo hoog mogelijk zijn om de beste kwaliteit, zelfs is het maar 1 foto, je wilt toch niet die pixels die uw beeld vervormen in blokjes? Je kan de foto "vergroten" zodat je de foto op een groot formaat kan afdrukken maar het is ingewikkeld om de foto te vergroten omdat je met verschillende factoren moet rekening moet houden.
                            het maakt wel degelijk uit welk procede er gebruikt wordt.
                            tevens heeft het belang bvb bij offset welke rasterlineatuur je wil gebruiken.
                            Sorry (zonder denigrerend te willen zijn)maar ik denk dat je nog geen drukpers van kortbij gezien hebt.

Comment

Maakt inderdaad wel iets uit... 300ppi is enkel nodig voor druk.
                              Wil je een foto laten printen met een inkjet, is 150ppi meer als voldoende.
                              Slechte kwaliteit zou ik het zeker niet noemen. Probeer maar eens 150 vierkantjes op 2,54cm te tekenen

Comment

Working...
                              X