Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panorama

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• panorama

Ik zou graag een heel grote panoramafoto laten afdrukken op papier.

De foto's samenvoegen is niet echt een probleem maar hoe krijg ik hem in 360 graden.
    Hiermee bedoel ik dat het begin en het einde ook in elkaar overvloeien.
    Het zou voor een grote poster zijn die een hele kamer rond moet.

alvast bedankt

Jurgen

Re: panorama

Ik denk meer als 400 graden fotograferen en als je dan precies gewerkt hebt zal foto 1 dezelfde zijn als foto x. Iets zoeken waar je goed het begin en eind mee kan bepalen.

Als de hoogte maat vaststaat zal het heel wat gepuzzel geven met brandpunten om de juiste lengte te krijgen.
    Last edited by hjanssen; 1 mei 2010, 19:06.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playmaker Bekijk bericht

De foto's samenvoegen is niet echt een probleem maar hoe krijg ik hem in 360 graden.

alvast bedankt

Jurgen
      Laat het einde vallen daar waar de deur van je kamer zit.....je hebt toch wel een deur in die kamer ??
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

de truk is je statief waterpas te plaatsen alsook de camera op het statief.
        telkens overlappende foto's te maken best met een +/- 50 mm lens

In CS5 zou de panorama functie sterk verbeterd zijn toz van CS4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playmaker Bekijk bericht

alvast bedankt

Jurgen
          Eerst je kamer tot op de mm juist gaan opmeten. Als referentielijn op de muur neem je het midden van de breedte van de panofoto op de hoogte dat je ze wil bevestigen.
          Alle muren zijn nl. niet recht en zodoende verminder je de mogelijke fout op de lengte van de foto.
          Bij de gevonden som van de verschillende lengtes van de muren tel je 0,5 cm bij (voor een gemiddelde kamer) en ga je aan de slag in je fotobewerkingsprogramma waar je de grootte van je foto kan instellen. De som van de muren (inclusief 0,5 cm/muur) wordt nu de lengte van de foto.
          Nu dien je een werklijn uit te zetten. Die bevindt zich op de lijn waarop je de lengte van de muren hebt gemeten + of - de helft van de breedte van de foto. Doe dit lieftst met een laser op statief in het midden van de kamer). Heb je de foto ( je kan die best laten afdrukken in één stuk zodat je zelf de lengtes afsnijdt) dan snijdt je één muur op lengte (+ 0,5 cm) en je kleeft één rand gelijk met de hoek, de andere kant "bolt" dan over de aanliggende muur (met +/- 0,5 cm). Dit herhaal je voor alle muren maar !!!! Elke rand dat je plakt over een andere foto (die bewuste 0,5 cm) dient gekleefd te worden weg van het licht (raam !). Zo zie je de randjes minder. Simpel gezegd : met je rug naar het raam zullen de linkse en de rechtse foto over de foto kleven van de muur voor je.

Tjerri

Comment

Working...
          X