Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's voorbereiden om te laten afdrukken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto's voorbereiden om te laten afdrukken

heb de zoekfunctie gebruikt, maar geen bevredigend antwoord gevonden.

Ik heb gelezen dat je best zelf je foto's voorbereid alvorens te versturen naar internetfotolabo zodanig dat je zelf kan kiezen wat er wegvalt op je foto.
    Mijn bestanden komen 3:2 uit de camera, maar na het croppen voor de compositie hebben ze bij mij alle mogelijke formaten. Als ik in CS2 bij het voorbereiden voor het labo de fotoverhouding 6/4 inch neem dan krijg ik dus effectief een bestand van 15/10 cm, maar ik wil graag de grootst mogelijke 3:2 verhouding kiezen en zo bewaren. Kan je niet gewoon in CS2 een verhouding instellen in plaats van 6/4 inch te kiezen.
    Ik hoop dat mijn vraag duidelijk was ???

Re: foto's voorbereiden om te laten afdrukken

Dit begrijp ik niet helemaal: je bepaald eerst een kompositie die afwijkt van 2:3 en dan wil je hem wel op die maat afdrukken. Ik zou kiezen voor een optie: fit-in, dan wordt afgedrukt wat jij op de foto wilde hebben. Je hebt dan wel witte randen.

Croppen 2:3: bij het croptool 2 en 3 invullen(boven in) of 3 en 2 en dan wordt gecroped in die verhouding.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ga eens kijken in " Algemeen " en daar zakken naar " Croppen, OK, maar dan ben ik mijn 10*15 kwijt " . ( van WillyB kwam deze vraag en dat ben ik dus).
      Ik ben geholpen met de antwoorden en jij hopelijk ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Dit begrijp ik niet helemaal: je bepaald eerst een kompositie die afwijkt van 2:3 en dan wil je hem wel op die maat afdrukken. Ik zou kiezen voor een optie: fit-in, dan wordt afgedrukt wat jij op de foto wilde hebben. Je hebt dan wel witte randen..
        en dan allemaal witte randen wegknippen, nee dank je

Croppen 2:3: bij het croptool 2 en 3 invullen(boven in) of 3 en 2 en dan wordt gecroped in die verhouding.
        en als ik dat doe dan krijg ik een foto van 3 op 2 cm.
        Ja ik kan een veelvoud intypen wat ik wil vb 20/30, maar dat is voor iedere foto toch verschillend, ik wil gewoon dezelfde verhouding croppen en zo opslaan, zodat ik één foto kan doorsturen en daar zowel een 10x15 als een 20x30 van kan bestellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
          en als ik dat doe dan krijg ik een foto van 3 op 2 cm.
          Ja ik kan een veelvoud intypen wat ik wil vb 20/30, maar dat is voor iedere foto toch verschillend, ik wil gewoon dezelfde verhouding croppen en zo opslaan, zodat ik één foto kan doorsturen en daar zowel een 10x15 als een 20x30 van kan bestellen.
          Hi,

Je moet de crop niet in cm maar als verhouding weergeven.
          Bovendien moet je DPI voldoende zijn om de 10x15 te kunnen vullen.

Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Hi,
            Daarvoor moet je bij de marquee/selectietool zijn en dan daarna image > crop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Hi,

Bovendien moet je DPI voldoende zijn om de 10x15 te kunnen vullen.

Paul.
              zeg eens hoe je dat doet...ik geef 3 en 2 in en dan komt er automatisch cm bij met het bevestigen. Ik geef 300 ppi in.
              Die simpele dingen staan nooit in de boeken, hé

Comment

heb de zoekfunctie gebruikt, maar geen bevredigend antwoord gevonden.

Ik heb gelezen dat je best zelf je foto's voorbereid alvorens te versturen naar internetfotolabo zodanig dat je zelf kan kiezen wat er wegvalt op je foto.
                Mijn bestanden komen 3:2 uit de camera, maar na het croppen voor de compositie hebben ze bij mij alle mogelijke formaten. Als ik in CS2 bij het voorbereiden voor het labo de fotoverhouding 6/4 inch neem dan krijg ik dus effectief een bestand van 15/10 cm, maar ik wil graag de grootst mogelijke 3:2 verhouding kiezen en zo bewaren. Kan je niet gewoon in CS2 een verhouding instellen in plaats van 6/4 inch te kiezen.
                Ik hoop dat mijn vraag duidelijk was ???
                Je vraag is niet heel duidelijk. Wil je uiteindelijk je foto's laten afdrukken als 10x15 cm of bedoel je met "de grootst mogelijke 3:2 verhouding" ook dat je hetzelfde beeld ook wilt laten afdrukken als bvb. 20x30cm?
                Voor de foto's die ik laat afdrukken op 10x15cm doe ik het volgende:
                1. Vermits mijn beelden de verhoudingen 4:3 hebben, crop ik zelf eerst met als afmetingen 1500x1000 pixels.
                2. Volgens de reeds vaak vermelde methode verscherp ik lichtjes (unsharp mask op lightness kanaal in labmode)
                3. Het resultaat sla ik op als jpg kwaliteit 8
                Voor een standaardafdruk op 10x15cm volstaat dit ruimschoots: dit komt overeen met ongeveer 250 dpi wat in de meeste labo's toch de standaard is.
                Bovendien is de bestandsomvang binnen de perken wat tijd spaart bij het uploaden.
                En als ik dan al eens niet helemaal tevreden ben over de technische kwaliteit van een afdruk dan ligt de oorzaak meestal bij toch teveel verscherpen.
                home page: http://cage.ugent.be/~hs
                reisblog: http://herser.wordpress.com
                foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Ik veronderstel dat je afbeelding op de juiste beeldverhouding uit je camera komt.

Selecteer de crop tool. Bovenaan krijg je dan een optie "Voorste afbeelding". Druk die in en kan kan alleen maar croppen in de zelfde beeldverhouding als de originele foto.

Hopelijk heb je er iets aan.

Mvg,

Wim
                  BD0808BE

Comment

De meeste fotolabo's kunnen 300dpi aan dus zou ik nooit lager gaan.
                    Wanneer je van plan bent om op 15x10cm af te drukken , waarom bij het croppen niet gewoon 15x10 cm invullen dan heb je ook 3:2 forrmaat. Je moet wel het vinkje bij "pixels herberekenen" wegnemen, dit staat standaard op "aan" .Indien je dit wegneemt wordt uw foto op 15x10cm gezet met het maximum aan pixels. Wil je dit nu nog op 300pix/inch brengen dan kun je dit achteraf doen.(vinkje terug aanzetten een 300pics/inch invullen) Er zijn eigenlijk 2 opties, ofwel stuur je uw foto 10x15 cm door met een max aan pixels , hopende dat het fotolab dit maximum aankan, ofwel stuur je 10x15 cm door met 300pics/inch en scherp je nog eens aan na het aanpassen naar 300pics/inch ik denk inderdaad dat dit de beste resultaten geeft. Ik zou de jpeq kwaliteit wel op max. 10 of 12 zetten, zolang de filegrootte niet meer dan 5 Mb is (dit is de max filegrootte bij de meeste fotolabs).
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Dan snap ik niet waarom je niet gelijk in 2:3 croped, als je toch naar 2:3 toe wilt.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Dan snap ik niet waarom je niet gelijk in 2:3 croped, als je toch naar 2:3 toe wilt.
                        zal ik vanaf nu zeker doen, maar tot nu toe heb ik daar eigenlijk nooit op gelet. Ik deed gewoon een uitsnijding zoals ik ze passend vond voor de compositie en dan had ik allemaal verschillende afmetingen en verhoudingen. Ik wil nu voor 't eerst goeie afdrukken laten maken (zowel 10x15 als groter van één en dezelfde foto) en ik had gelezen dat je best zelf de uitsnede op het juiste formaat maakte om controle te houden over wat wegviel.
                        De tip van de voorste afbeelding zal ik vanaf nu ook zeker gebruiken.
                        Bedankt iedereen voor de reacties.

Comment

Je kan ook een rand rond de foto zetten, en dan kan je die afmetingen zo berekenen dat de afdruk netjes de juiste beeldverhouding krijgt.

Ik heb net een serie foto's laten afdrukken die in een 30x40cm kader moeten passen, maar ik wel wel zelf de beelduitsnede (verhouding) kunnen bepalen.
                          Omdat die foto's direkt in een kader moeten passen heb ik er ook in een keer een kader rond gezet. Dat kader zorgt ervoor dat elke foto de juiste 3/4 beeldverhouding krijgt.

Een voorbeeldje van een afdruk uit die serie:

De foto's voor die tentoonstelling zijn vandaag door de postbode afgeleverd, en die zien er allemaal heel goed uit.
                          Ik heb ze laten afdrukken bij http://www.24h-digitalphoto.com , ik weet dat de foto's dan altijd overeenkomen met wat ik zelf op mijn scherm zie, op de grotere afdrukken heb ik dan wel duidelijkere details dan op het scherm, want een monitor kan blijkbaar minder kleurverschillen weergeven dan een goede foto-afdruk. (Die afdrukken zijn ook gemaakt van 3485 x 2614 pixels, mijn monitor is maar 1280x1024 pixels, dat is ook een reden waarom een afdruk er beter uitziet, met meer scherpte en details.)
                          Je kan nu als nieuwe klant bij 24h-digitalphoto zelfs een aantal testfoto's gratis laten afdrukken .

Een test van Pixum vond ik heel wat minder goed, daar bestel ik dus niets meer...

De resolutie die ik doorgestuurd heb, was voor alle foto's 220dpi, en dat is ruim voldoende, met 300dpi zal je volgens mij geen verschil zien.
                          Last edited by Black B@ndit; 13 april 2007, 18:04.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Bedankt Black B@ndit, die kadertip daar had ik nog niet aan gedacht zelfs en in sommige gevallen zou dat ook een oplossing kunnen zijn.
                            Ik kan wel je voorbeeld niet zien (kruisje!)

De link voor het afdruklabo zal ik zeker eens uitproberen, ik gebruik nu extrafilm.

Comment

Ik kan wel je voorbeeld niet zien (kruisje!)
                              Op dit ogenblik is Fotopic nog niet terug online. Ze zijn de servers aan het verhuizen, en dat duurt blijkbaar wat langer dan voorzien...
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X