Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MAKRO functie op 18-200 lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• MAKRO functie op 18-200 lens

Sigma en Tamron hebben bij hun 18-200 lens de vermelding MAKRO. Aan de prijs te zien zal dit niet evenwaardig zijn aan een echte macro lens. Maar ik vroeg me af in hoe'n mate je toch kleine zaken kan uitvergroten?

Ik ben eigenlijk van plan mij een D50 aan te schaffen met de 18-200 Nikon VR lens. Op voorwaarde dat als ze uitkomt ze echt zo goed bevonden wordt als dat er nu over opgehemeld wordt... :-) Heeft deze lens een gelijkaardige mogelijkheid tot macro opnamen?

Ik weet het, alles in één is juist tegen het principe van verwisselbare lenzen in. Maar 'k ben een beginner in de digitale reflex en heb momenteel geen superbudget ter beschikking. Heb vroeger wel analoge reflex gehad, maar heb die destijds verkocht om een compact cameratje te kunnen kopen. Ik hou veel van experimenteren, en als je elke foto moet laten ontwikkelen betaalt ge uzelf blauw. Dus heb ik de extra functionaliteit van een reflex ingeruild voor de goedkopere mogelijkheden met een compact. Nu de digitale reflex betaalbaar wordt kan ik eindelijk weer volop experimenteren en bijleren Op termijn kan ik mijn lenzencollectie uitbreiden, maar nu zou ik graag beginnen met die 18-200 VR en de 50/1.8

Re: MAKRO functie op 18-200 lens

Hallo

Er gaat natuurlijk niets boven een echte Macro prime lens daar zullen de kenners het wel mee eens zijn denk ik.
    Bijvoorbeeld de Micro Nikor 105 mm , de prime lenzen zijn ook veel lichtsterker dan de zooms en dit is geen luxe bij macro fotografie.

Groetjes
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Tuurlijk, daar was ik ook achter. Wie weet komt dat er binnen een tijdje wel van... Maar momenteel koop ik het geheel vooral voor portretten en landschappen en dieren...

Comment

Is er echt niemand die dit weet?

Comment

Nikon: Maximum Macro Ratio: 1:4.5
          Tamron: Max. Abbildungsmaßstab 1:3,7
          Sigma: Vergrößerung 1:4,4

Echte macro-lenzen doen vanaf +/- 1:1, dus altijd beter. Maar ook met andere lenzen kom wel eens tot mooie resultaten. Beste vergroting is hier dan met de Tamron, let wel, er wordt enkel hiernaar gekeken he. Die Nikkor heeft wel VR, etc.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Close ups kun je met elke tele, dus ook met de 18-200 : Zoom op 200 mm en dan zo dicht op je onderwerp als je scherpstelafstand toelaat.
            Maar ! Een close up is geen macro. Macro wordt verondersteld een verhouding 1:2 of voor de echte macrolenzen 1:1 aan te kunnen. De lenzen die dit kunnen vermelden dit meestal. Sommige zooms dragen in de lange reeks letters en cijfers die vermelding : 1:2, daar kun je dan ook al behoorlijk mee uit de voeten.
            Echte macro primes zijn echter veel scherper, lichtsterker maar jammer genoeg ook een stuk duurder.
            fotosite

Comment

Voor de prijs van een Nikon 18-200VR lens koop je op de tweedehands markt een flink aantal goede objectieven.

Afwachten dus welke kwaliteit die lens oplevert.

Voor 750 euro zou ik voorstellen:

Tamron 12-24
              Nikon 28-105

Of: kitlens 18-70 + 70-300G + 2.0 35 + 1.8 85mm
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Spanjaart, ik veronderstel dat je hier de Tokina 12- 4 f/4 bedoelt, niet?
                De Tamron is een 11-18 f/4.5-5.6 dacht ik
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Mja, ik denk dat ik in mijn situatie (fotografie niet puur voor de kunst, maar ook om herinneringen mee vast te leggen) beter af ben met zo'n 18-200. Ik neem vooral foto's op uitstapjes, en zie me voorlopig nog niet met een tas vol lenzen sleuren. Ik sluit niet uit dat dit later nog komt, maar voorlopig heb ik dus vooral behoefte aan een 'reislens'. (waar reizen betekent is naar den dierentuin gaan ofzo ).

Verder zou ik de 50mm/f1.8 nemen voor fotokes van het kindje (vooral voor binnen dan).

Comment

De close-up mogelijkheden van de 18-200 VR lijken redelijk goed, vermits over het volledige bereik kan worden scherpgesteld vanaf 50cm ! (ook op 200mm)
                    Als je nog een beetje cropt haal je toch nog een redelijke vergroting.
                    Natuurlijk geen 1:1, maar om te beginnen lijkt jouw combinatie van de 18-200 VR en de 50mm 1.8 een heel goede beginnerskeuze.
                    Je kan later nog vb. de Sigma 150mm Macro bijkopen als "echte" macrolens

NB: vergeet niet dat de 50mm op een D50 eigenlijk een 75mm wordt door de 1.5 cropfactor.
                    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Ok bedankt voor de bevestiging

Comment

NB: vergeet niet dat de 50mm op een D50 eigenlijk een 75mm wordt door de 1.5 cropfactor.
                        Idd, ik zou dan ook liever opteren voor de 35mm 2.0 maar die is wel iets duurder (ongeveer 250 €)
                        Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul C
                          Natuurlijk geen 1:1, maar om te beginnen lijkt jouw combinatie van de 18-200 VR en de 50mm 1.8 een heel goede beginnerskeuze.
                          Met een paar verloopringen zet je die 50 mm omgekeerd op je 18-200, waarmee je een vergrotingsfactor groter dan 1 zal krijgen!

seppuku.

Comment

Dus je kan de 50 mm monteren bovenop een 18-200??
                            En welke ringen heb je dan juist nodig??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                              Nikon: Maximum Macro Ratio: 1:4.5
                              Tamron: Max. Abbildungsmaßstab 1:3,7
                              Sigma: Vergrößerung 1:4,4

Echte macro-lenzen doen vanaf +/- 1:1, dus altijd beter. Maar ook met andere lenzen kom wel eens tot mooie resultaten. Beste vergroting is hier dan met de Tamron, let wel, er wordt enkel hiernaar gekeken he. Die Nikkor heeft wel VR, etc.
                              Canon heeft eigenlijk, als enigste (voor zover ik weet) die echte macrolenzen hebben. Namelijk een die maximaal 5:1 vergroot. Ik weet alleen het type nummer niet meer, maar volgens mijn heeft iemand hier op BD er een.

On topic:
                              Voor portret fotografie zou ik zelf voor een 85 mm 1.8 of een 105 mm (beide lichtsterk natuurlijk) gaan, maar dat ben ik.

Grt,

Dirk Ane
                              Last edited by Drogist; 27 juni 2006, 10:12.
                              Nikon D300 + D50 + Kodak Brownie No.2 steeds groter wordende glasbak+ Metz 44 AF-4i N + Vanguard MK-3

Comment

Working...
                              X