Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macro lens

Via de banner hier rechts boven, heb ik de sigma 150 mm f2.8 EX DG HSM APO Macro Sigma Af, gevonden voor de on-line prijs van 549€.
    Spreken we nog steeds over dezelfde lens dan die van 779€ van Henk-01?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut
      Via de banner hier rechts boven, heb ik de sigma 150 mm f2.8 EX DG HSM APO Macro Sigma Af, gevonden voor de on-line prijs van 549€.
      Spreken we nog steeds over dezelfde lens dan die van 779€ van Henk-01?
      Dat is helemaal dezelfde lens, ik heb ze ook daar gekocht voor die prijs, maar ondertussen is de Canon-versie blijkbaar al iets duurder geworden (er staan 2 verschillende prijzen op die website). En binnenkort, als de huidige voorraad uitverkocht is, dan wordt die nog duurder .
      Toen ik die daar bestelde hoorde ik al dat ze duurder ging worden. En bij de andere bekende webshops is die nu al een flink pak duurder.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Wat is eigenlijk het verschil tussen een gewone lens en een macro-lens ?

Comment

Ik heb al dikwijls die link vermeld maar mijn eigen ervaring ondersteunt wat daarin verteld wordt : http://www.reallyrightstuff.com/tuto...cro/index.html

Ik heb zowel een 100mm als een 180mm macro en eens je een 180mm hebt gebruik je de 100 nauwelijks nog.

Voorbeelden te over op mijn site, de recentste hier : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/most_recent

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
            Ik heb al dikwijls die link vermeld maar mijn eigen ervaring ondersteunt wat daarin verteld wordt : http://www.reallyrightstuff.com/tuto...cro/index.html

Ik heb zowel een 100mm als een 180mm macro en eens je een 180mm hebt gebruik je de 100 nauwelijks nog.

Voorbeelden te over op mijn site, de recentste hier : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/most_recent

Bedankt ! Zeer verhelderend !

Comment

Macrolens

Canon 60/2,8 EF-S USM Macro 329,00€
              Sigma 105/2,8 AF EX Macro DG 1:1 399,00 €
              Tamron 90/2,8 AF SP Macro Di 1:1 429,00 €
              Canon 100/2,8 EF USM Macro 519,00 €

Het zal een van deze vier worden. De 60mm is wel vreet kort, maar op een 1,6 machien denk ik wel dat ze heel goe kan dienst doen als een portret lens ook (en optisch misschien zelfs in de buurt komen van de 50mm f1.8 & 85mm f1.8, zodat ik geen aparte portret zal nodig hebben) ... Daarvoor is de 100mm iets te lang. De Sigma en Tamron hebben geen interne focus, wat mij toch wel een minpunt lijkt ... De Canon 100mm is dé macrolens hoor ik velen zeggen, maar toch wel 200 euro meer dan de 60mm ... en eigenlijk boven budget. (dus ze moet wel iets heel speciaal hebben om ze dan toch te nemen) ... waar ik bij de 60mm gewoon een paar centimeterkes dichter mee moet komen om hetzelfde te bereiken... of zelfs gewoon wat croppen (?) ze zal wel pakken minder bokeh geven wschl) Maar ze weegt maar den helft. EF-S is geen probleem, dus dat telt nie mee in de beslissing.
              Van de 60mm heb ik wel nog weinig voorbeeldpics gezien .. van de anderen daarentegen al heel veel.
              Scherpte, kleuren, contrast is alleszinds héél belangrijk. Alles wat de kitlens dus niet (genoeg) heeft.

Enfin comments welkom.. Misschien zijn er nog andere in die prijsklasse maar ik denk het ni.

EDIT: nevermind heb ongeveer dezelfde vraag teruggevonden een paar pagina's terug.
              Last edited by norab; 5 mei 2005, 16:35.

Comment

Re: Macrolens

Hoi Norab,

ik heb de tamrom 90 mm en zou ze voor geen geld ter wereld meer willen missen, super scherp en ja ze voelt wat meer plastiek aan als een van de duurdere nikon of canonlenzen maar dat is hier bijzaak.

is tevens een fantastische portretlens

gewoon even aan de ring trekken of duwen om ze te schakelen tussen macro en gewone lens en klaar is kees.

mvg

daniele
                Buy the best glass.
                You will be poorer, but more happy on the end

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door daniele
                  gewoon even aan de ring trekken of duwen om ze te schakelen tussen macro en gewone lens en klaar is kees.
                  Ik vermoed dat je bedoelt om over te schakelen tussen AF en MF...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Hallo, heb laatst de 50mm f2,8 DG macro van Sigma gekocht. Ja, mijn eerste, 'goedkope' lens. Gewoon uit nieuwsgierigheid en vooral omdat hier en daar wordt verteld dat Sigma lenzen, niet DE lenzen zouden zijn. Awel... ik moet mijn visie hier toch even herzien. Deze lens maakt, tussen f5,6 & f22, schitterende foto's. Ik bezit ook de Leica Elmarit 60mm f2,8, dewelke ik heb laten ombouwen voor Canon vatting. Volledig handmatige instelling uiteraard. Maakt GEEN zichtbaar betere foto's dan mijn Sigma!!! Zijn eerder zacht met mijn Leica! Jaja photoshop... Dat is toch niet 'altijd' de bedoeling dacht ik. Macro is echter niet echt mijn ding. Heb ik misschien niet genoeg ervaring mee. Ik heb mijn Sigma laatst gebruikt met mijn extender 1,4x van Canon plus een tussenring van Kenko van 12mm en maakte toch enkele leuke opnames. De tussenring was nodig omdat je de lens niet rechtstreeks op de extender kunt plaatsen. (Frontlens komt te ver uit)! Dus ring tussen extender en lens. Hier heb ik toch reeds een 112mm. Daar ik echter ook de Canon 70-200mm F L USM heb, is deze lens samen met de tussenringen van Kenko eveneens een schitterende macrolens. Plaats daar dan nog de voorzetlens van Canon 77mm 5ooD op en je kunt wel echt alle kanten uit. Maar wat ik echter eerder reeds zei, de Sigma is een fantstische lens voor zijn prijs. Dus... go for it! Ik betaalde de Sigma €290,00.

Comment

Velen vergeten dat een goeie zoomlens bvb. 70-200mm of zelfs minder, van eender welk merk een super macro lens kan zijn als je daar de (goedkope) tussenringen van Kenko bijkoopt. Bij de meeste zoomlenzen blijft de AF perfect werken. Bij aankoop van zo een lens, heb je een goeie portretlens, een lens voor alle andere doeleinden zoals 'short' tele en... echt een GOEIE macro lens. Je kunt er zelfs nog altijd een voorzetlens opschroeven. Dus die tussenringen zijn nog niet echt nodig. Een voorzetlens is meestal goedkoper. Toch eens bekijken alvorens een aankoop te doen. Ik heb de Sigma 50mm f2,8 DG macro onlangs aangekocht nb. (Mijn eerste beterkope lens). Prachtige lens voor zijn prijs. Mooi gemaakt en doet schitterend zijn werk. Is zelfs een goeie portretlens op een 20D bvb. €290,00 heb ik ervoor betaald. Succes and greetz!

Comment

De 60 mm zou ik toch laten vallen. Zelf ben ik ook in het bezit van een Sigma 50 mm 2.8 macro. Goede lens, diafragma gaat tot F/45, dus als je scherptediepte wil... Macro-opnamen zijn ook OK, maar ik vind de lens echt te kort: je zit echt bovenop je onderwerp bij 1/1 opnamen.
                        Canon 70D
                        En als ik het wat compacter houd: Fuji HS35

Comment

De 60 mm zou ik toch laten vallen. Zelf ben ik in het bezit van een Sigma 50 mm 2.8 macro. Goede lens, diafragma gaat tot F/45, dus als je scherptediepte wil... Ik gebruik de lens vooral als standaardlens. Macro-opnamen zijn ook OK hoor, maar ik vind de lens echt te kort: je zit echt bovenop je onderwerp bij 1/1 opnamen. (Ik heb wel geen tussenringen of extenders.) Een langere lens lijkt me beter.
                          Canon 70D
                          En als ik het wat compacter houd: Fuji HS35

Comment

Ik ben tot op heden heel tevreden met de sigma 105 EX Macro. Vergelijken met andere lensen kan ik niet.. Manueel scherpstellen is de boodschap, anders gaat deze wel eens op jacht (hunting). Gelukkig is er een focus limit knopje waarmee je de hunting enigszins kan beperken indien je toch voor AF kiest.

Bekijk gerust mijn laatste poste foto's: alle 6 macro opnamen met de sigma 105mm.

groetjes,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door norab
                              EDIT: nevermind heb ongeveer dezelfde vraag teruggevonden een paar pagina's terug.

Heb de beide threads daarom even samengevoegd.

seppuku [mod]

Comment

Working...
                              X