Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 35mm f1.8G of doorsparen voor 17-55 f2.8...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon 35mm f1.8G of doorsparen voor 17-55 f2.8...?

Hallo

Ik was reeds lange tijd van plan om een 35mm f1.8G te kopen.
    Dit grotendeels door de zeer toegankelijke prijs, de lichtsterkte en de bokeh en de goeie kwaliteit.

Later ging ik dan m'n arsenaal uitbreiden met een 50mm f1.8G en dan mss eventueel de duurdere 85mm prime van nikon.
    Zo hoopte ik een relatief betaalbaar, maar toch zeer scherp en lichtsterk lenzenarsenaal te krijgen.

Mijn 18-105 kitlens zou ik dan houden voor situaties waar ik geen tijd heb om telkens van lens te moeten wisselen...

Maar toen stootte ik op de 17-55 f2.8 van Nikon. Na wat opzoeken bleek dit een toplens te zijn.
    Helaas ben ik niet kapitaal krachtig genoeg om deze lens nieuw te kopen, maar af en toe passeren er wel eens iets betaalbare 2e handsjes (rond de 700 euro).

De voordelen van deze lens t.o.v. de primes zijn uiteraard dat je kan zoomen. Hij is wel minder lichtsterk.
    Ook een groot voordeel is dat hij weather sealed is, wat zou betekenen dat ik de weather sealing van mijn d7000 ook zou kunnen gebruiken (want die primes zijn niet weather sealed, toch? En zolang je geen weather sealed lenzen hebt, ben je eigenlijk niets met die weather sealing van je camerabody).

Ik ben helaas nog maar 16, en uitleggen aan m'n ouders dat ik een lens van 1000+ euro wil kopen lukt dus langs geen kanten, laat staan dat ik het kan betalen.
    700 euro is ook veel geld, maar dat is dan misschien nog haalbaar mits wat sparen.
    Als ik nu een 35mm f1.8 koop, en plots duikt een toffe tweedehands 17-55 f2.8 op voor een zeer acceptabele prijs, dan kan ik het mijn ouders al helemaal niet aan de man brengen dat ik nog een nieuwe lens wil kopen...
    jullie snappen het vast wel

Nu is mijn vraag dus. Welke optie is de beste? De prime lenzen, of doorsparen voor een mooie tweedehands 17-55 f2.8 met weather sealing, zodat ik m'n camera niet telkens hoef op te bergen bij wat regen...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
    Rune

PS: ik weet dat er ook nog alternatieven bestaan voor de 17-55 bij andere merken, maar die zijn dan niet weather sealed...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Re: nikon 35mm f1.8G of doorsparen voor 17-55 f2.8...?

hoe vaak fotografeer je in de regen?
    Je kan ook gewoon een regenhoes kopen om je lens en camera te beschermen.
    Gezien je pas zestien bent zou ik gewoon kijken wat haalbaar is voor je in plaats van naar hele dure lenzen te kijken met een feature die je misschien slechts enkele keren nodig hebt.

De tamron of de Sigma 17-50 zijn zonder meer goed en nieuw de helft van de tweedehands prijs van de Nikon. Ze zijn ook een stuk handelbaarder (lichter)
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Een lang verhaal zonder veel info.

Zet voor je zelf eerst eens de pro's en de cons op een rijtje, dan beantwoord je je vraag vanzelf.....

Oh, en weather sealed is wat mij betreft een selling point en doet er voor de rest niet toe....

Comment

Kort.

150 euro voor een 2e hands 35mm f1.8G of
        150 euro opsparen en doorsparen voor een tweedehands 17-55 f2.8 die wel weather sealed is, waarmee je kan zoomen. Nadelen: gewicht (maar daar zou ik mee kunnen leven) en hij is wat minder lichtsterk.

Vraag? Uw mening!
        Wat weather sealing betreft: op onze schoolreis naar londen heb ik 2 dagen wisselvallig weer gehad. Constant camera in en uit tas. Dit jaar ga ik ook voor 12 dagen naar Italie. Hoogstwaarschijnlijk gaat het weer daar stukken beter zijn, maar het kan daar ook regenen. Kortom, wat gebruiksgemak betreft is die weather sealing toch iets handigs, ookal gebruik je het niet veel.

Wat een regenhoes betreft. Daar zie ik mezelf totaal niet mee fotograferen. Lijkt me zeer ongemakkelijk en ook niet van toepassing voor straatfotografie, architectuur...
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

Comment

de primes bij nikon zijn weather sealed en heb ik al bij lichte regen verder gebruikt zonder problemen (wel als je thuis bent leggen te drogen uiteraard), maar alst fel begint te regenen stop ik toch mijn gerief even weg hoor...
          maar bij een zoomlens denk ik toch dat je iets voorzichtiger moet zijn, toch zeker bij het zoomen in de regen ook al is ie weather sealed
          ik vind de tamron 17-50 2.8 non vc bijna zo scherp als m'n primes, wat bang for buck is bij zo'n lens
          t'is simpel, de tamron 17-50 vs nikon 17-55 is 325euro vs 1300 euro (nieuw)
          en voor weather sealing te hebben steek je gewoon die 35mm prime dan op hé (die je kan kopen met het uitgespaarde geld)
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

Comment

Staat er hier geen te koop voor 600 euro?
            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

idd , 150euro voor zo'n prime en een nieuwe 17-50 2.8 van tamron en je bent nog goedkoper uit en je hebt 2 goede lenzen

Comment

Ik heb die lenzen allebei gehad. De prime is veel lichter en veel minder
                opvallend dan de 17-55 2.8. Dat is een goede lens, maar zoals gezegd
                veel te opvallend. Zeker indien je graag straatfotografie doet. Dan steek
                je niet graag iemand zo'n toeter onder zijn neus. Zelf zou ik dus voor de
                primes gaan. 35, 85 mm: heerlijk.

Comment

Bedankt voor jullie reacties!

de primes bij nikon zijn weather sealed en heb ik al bij lichte regen verder gebruikt zonder problemen (wel als je thuis bent leggen te drogen uiteraard), maar alst fel begint te regenen stop ik toch mijn gerief even weg hoor...
                  Is dat zo?

Comment

Ik heb de 35 f1.8 van Nikon én de 17-50 f2.8 van Tamron.
                    Eerlijk gezegd fotografeerde ik veel liever met de 35mm.
                    Licht en handig lensje
                    De 17-50 gebruikte ik bijna nooit.

Zeker nu ik overgeschakeld ben naar full-frame, liggen ze stof te verzamelen.
                    Denk eraan om de 17-50 te koop te stellen, de 35mm hou ik als backup (of voor mijn dochter op haar D3100).
                    Nikon Df

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                      Bedankt voor jullie reacties!

Is dat zo?
                      http://bodzashphotoastro.blogspot.be...resistant.html
                      portfolio en workshops:

Comment

Heb zelf zeer goede ervaringen met de Sigma 17-55 f/2.8 (laatste versie)

Comment

Bedankt voor al jullie reacties.
                          Aangezien die 35mm f1.8 toch wat weather sealed blijkt te zijn, zal ik het daarbij houden en m'n zoektocht naar zo'n tweedehandsje verder zetten.

Later koop ik dan eventueel een 17-50 f2.8 van tamron of sigma...

Comment

heb ook voor een tweedehands lensje nog gekeken, prijsverschil tov een nieuw lenske was echt te weinig voor de garantie van 3 jaar te negeren
                            (+reis kilometers want ze wonen niet allemale dicht é :-))
                            portfolio en workshops:

Comment

Die lenskeuzes komen eigenlijk altijd terug op 2 speerpunten: budget en toepassing.
                              In jou geval is het dus enkel de toepassing dat je moet kunnen verdedigen.

Waarvoor wil je de lens inzetten? Wat fotografeer je zoal?
                              Dat zou de doorslag moeten geven in je lenskeuze.

De 35 noem ik de klein-publiek lens, voor portret ben je beter af met 50 of zelfs 85
                              De 17-55 is dan eerder een allround lens voor gebruik binnen (familiefotos en zo)

Dus de vraag blijft: wat wil je ermee doen?

Comment

Working...
                              X