Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf 70-300 zoomlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanschaf 70-300 zoomlens

Goedemorgen allemaal,

Ik zou graag een zoomlens 70-300 aanschaffen voor sportfotografie ( beperkt budget). Ik heb een Nikon D7000.
    Ik had vroeger een Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED IF VR maar deze heeft zijn beste tijd gehad, beeldstabilisatie en autofocus werken niet meer naar behoren, en zou al enkele honderden euro's kosten om te laten maken.

Vandaar dat ik twijfel om opnieuw deze lens aan te schaffen of een Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD.
    Deze laatste is goedkoper en heft een iets betere F-waarde. Vandaar dat mijn voorkeur momenteel daar ook naartoe gaat.

Iemand ervaring met deze Tamron lens en of vergelijking met de Nikkor?

Alvast bedankt voor jullie reacties
    Mvg,
    Gregory
    www.gvg-photo.com

Re: Aanschaf 70-300 zoomlens

Heb deze al sinds deze 3mnd uit was en ben er nog steeds tevreden van.
    Ik heb geen ervaring met de Nikon, maar heb destijds heel wat reviews gelezen waar de Tamron, ondanks de lagere prijs, er steeds beter uit kwam. Deze lens won dat jaar ook de eisa award voor beste zoom-lens.
    Voor het verschil in F-waarde moet je het echt niet doen.

Zou je, voor andere doeleinden, ook graag een zoom f2.8 hebben, dan moet je ook even een andere optie overwegen.
    Zelf heb ik mij een Sigma 50-150 f2.8 (OS versie) aangeschaft, ideaal naar mijn mening, maar die was toen al maar beperkt verkrijgbaar meer en nu hoogstwaarschijnlijk nergens meer.
    Het alternatief vandaag is een combinatie van 70-200 f2.8 VRI (tweedehands) en 1.4 extender. Deze optie is duurder, maar je hebt dan wel een super kwalitatief zoomobjectief waarmee je bij 80mm en f4 fantastische portretfoto's kan maken. Samen met de extender, haal je nog de kwaliteit van een 70-300mm. Voordeel van die extender is niet zozeer de prijs maar wel dat je geen volledige lens moet meezeulen.

Anderzijds maakt de halve stop verschil in f-waarde tussen de Tamron en Nikkor, dat ik de Tamron nog net met een extender 1.4 kan gebruiken. De camera AF-regeling krijgt wel problemen bij oppervlakken met weinig contrast (focussen op een ander plaats en dan herkadreren) en de precisie van de AF motor is ook op het randje. Bij kunstlicht is het helemaal hopeloos, maar buiten en bij enigszinds zonnig weer, kan je met wat geduld (AF-hunting) wel wat geslaagde opnames maken (airshows in mijn geval). Eenmaal een bewegend onderwerp in focus, blijft hij dit houden en kan je zelfs een reeks schieten. Bij pixelpeeping is net te zien dat je de grens van je lens bereikt/overschreden hebt, maar bij afdrukken op 20x30, zelfs na enig cropwerk, zie je daar niets van.
    Gezien de limiet, is testen in de winkel zeker een must. Het kan best zijn dat deze combo, combo afhankelijk is, of dat je echt het geduld er niet voor hebt (heb ik ook geen uren aan een stuk) of dat je nooit een moment wil missen (wat zal gebeuren).
    Echter 300mm, met 1.4 extender op een D7000 (aanvankelijk D3000), dat is 670mm hé (voor minder dan 1€/mm).
    Last edited by cojon; 8 juli 2014, 23:43.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Working...
    X