Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele: vast brandpuntafstand of zoom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tele: vast brandpuntafstand of zoom

Ik bezit een 70-200 F4.0 L IS en zoek nog wat meer lengte. Ik twijfel tussen de volgende objectieven:
    • Canon EF 100-400mm F4.5-5.6 L IS USM
    • Canon EF 300mm F4.0 L IS USM
    • Canon EF 400mm F5.6 L USM

Ik zou er graag planten en dieren (niet specifiek vogels, maar eerder grotere dieren zoals herten) mee kunnen fotograferen in goede lichtomstandigheden. Ik heb al heel wat besprekingen op het net gelezen en ook hier op het forum gezocht. Een zoom is handig, maar een vaste brandpunt lens zou scherpere beelden afleveren of is de 100-400 de evenknie van de hierboven genoemde 300 en 400. En hoe zit het met convertors in combinatie met bovenstaande lenzen? Ik fotografeer momenteel met een 50d, ik twijfel nog over een overstap naar FF. Wie geeft mij goede raad?

Mvg,
    Chris
    Geniet van foto's maken

Re: Tele: vast brandpuntafstand of zoom

Ik heb zelf de 300mm f4 L IS en de 100-400 gebruikt, de 300mm is een heel klein beetje scherper dan de 100-400, maar als je op de 300mm een 1,4x teleconverter gebruikt, dan zal er niet veel verschil meer zijn.
    De 400mm heb ik nooit gebruikt.

Is de nieuwe Tamron 150-600 dan geen betere keuze (je zal er wel op moeten wachten, want ze krijgen er niet genoeg geproduceerd, Tamron heeft die veel te goedkoop gemaakt).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik heb zelf de 300mm f4 en gebruik hem samen met een 1.4 teleconverter. Ik ben erg tevreden over de lens, mooi scherp en zeker met de teleconverter een mooi bereik. Wel heb ik gemerkt dat hij wat minder handig is om als 'walkaround tele' te gebruiken. Tijdens wandelingen op vakantie had ik veel profijt van het bereik maar af en toe ook hinder vanwege het gemis van zoom. Voor mij is dat een reden dat ik nu er aan denk de lens te verkopen en een 100-400mm te kopen ondanks dat de 300mm wat scherper is.

Gezien het doel waar je de lens voor wilt gaan gebruiken zou ik overigens de 300mm of 400mm (met die laatste heb ik geen ervaring) prime kiezen.

Comment

Bedankt voor de informatie en de ervaringsgegevens.
        Geniet van foto's maken

Comment

Working...
        X