Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon lens: STM of niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon lens: STM of niet

Hey,

ik ben op zoek naar een nieuw objectief voor mijn Canon 600D. Ik heb besloten de 55-250mm IS II telelens te kopen.
    Maar er is de gewone en de STM versie. En deze is duurder, maar daarom ook beter?
    Wat raden jullie aan? Is er veel verschil in? Wie heeft hier ervaring mee?

Is doe vooral aan paardenfotografie (sport dus), maar ik film ook graag. (aub geen commentaar dat ik dan beter een filmcamera koop) Welke lens is dan het beste qua foto/film?

Alvast bedankt
    Grt

Re: Canon lens: STM of niet

.....
    Last edited by Lalonde; 28 juni 2014, 00:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
      Ja, de nieuwe versie is beter, beeldkwaliteit doet zeker niet onder voor de 70-200 L lenzen, lenseinde draait niet langer mee tijdens focussen en zoomen, geluidloos, enz.

Koop gerust de nieuwe versie, prijs 289 euro minus 25 cashback aktie, maakt 266 euro. De vorige versie zit nu rond de 150 euro.
      Euh, jawel.... Maar gezien het prijsverschil is dat zeker geen schande.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

.....
        Last edited by Lalonde; 28 juni 2014, 00:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lalonde Bekijk bericht
          Ja, maar dat is op f/4.5 en de 55-250 performeert best op 5.6.

View the image quality delivered by the Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

View the image quality delivered by the Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

Ook (met de 2.8) : http://www.the-digital-picture.com/R...mp=3&APIComp=3

Bij de keuze tussen de vorige versie en de nieuwe STM lens om te gebruiken op de ' oudere ' 600D, telt enkel de beeldkwaliteit, de andere voordelen worden niet gehaald (betere focus, snellere focus, ... daar heb je de nieuwere hybride sensoren voor nodig). Wel haal je bij filmen voordeel uit het vrijwel geluidloze van de STM motor.
          Op F/8 vergelijken heeft weinig zin aangezien elke lens dan scherp is. De bedoeling is dat je beide lenzen vergelijkt op hetzelfde, liefst zo groot mogelijke diafragma (volopen). Ik heb mijn EF 70-200mm F/4L IS USM niet gekocht om de hele tijd op F/5.6 of F/8 te gebruiken. Meestal wordt ze gewoon op F/4 gebruikt (ik wil dat mijn sluitertijd snel genoeg is om m'n onderwerp te "bevriezen" en dat met een zo laag mogelijke ISO waarde en dan heb ik meer aan F/4 dan aan F/5.6 of F/8). Op al jouw links zie ik trouwens wel een kwaliteitsverschil tussen beide lenzen (in het nadeel van de 55-250). Zelfs in het centrum zie ik (kleine) verschillen. Van zodra je naar "Mid-Frame" of "Corner" kijkt, is het verschil (heel) duidelijk. Dus nee, de 55-250 is niet even scherp als de 70-200mm L reeks (toch zeker niet als de EF 70-200mm F/4L USM, de EF 70-200mm F/4L IS USM en de EF 70-200mm F/2.8L IS II USM). Maar wederom, dat is geen schande gezien het prijsverschil.
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

.....
            Last edited by Lalonde; 28 juni 2014, 00:24.

Comment

STM maakt minder geluid bij het scherpstellen... Wat bij het filmen wel een pluspunt is
              Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

Comment

Working...
              X