Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeld stabilisatie uitzetten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beeld stabilisatie uitzetten?

Bij mijn Sigma 17-70mm werd in de "handleiding" aangeraden de beeldstabilisatie uit te zetten wanneer je de lens wisselt.
    Op dit forum vond ik pro en con van beeldstabilisatie doch geen meningen over uitschakelen. (het is mij wel bekend om bij gebruik van statief de IS of VR uit te schakelen).

Mijn vraag:
    - waarom moet je bij objectief wisselen de IS afzetten?
    - hoe zit het dan bij "transport" bvb wanneer de camera (met gemonteerde lens) rond je hals hangt en je bent ermee op stap?

Gr,

Re: Beeld stabilisatie uitzetten?

Alleen uitzetten als de body aan zou staan, als de body uitstaat is dit niet nodig.
    De IS moet bij wisselen altijd in de ruststand staan, dus als de body af staat is dit het geval.

Comment

Zal wellicht te maken hebben met voorzichtigheid tov. de electronica en het plots onderbreken van electrische stroom of eventueel statische electriciteit die zich plots kan ontladen bij opnieuw aankoppelen.

Soms staat in een handleiding van een lens al eens dat men de camera moet uitzetten alvorens van lens te wisselen, ook dat zal omwille van extra veiligheidsredenen zijn voor die ene keer op honderduizend dat het eens verkeerd zou kunnen lopen.

Ik kan mij al inbeelden bij garantiegeval : ah, mijnheer heeft de lens verwisselt zonder de IS uit te zetten ? Tja, zal dan wel de reden zijn dat de IS nu niet meer ( goed ) werkt en valt dus buiten garantie wegens onjuist behandelen van de lens, zie uw handleiding en onze garantievoorwaarden.

Kort : het zal wel 1000'den keren goed gaan, maar de fabrikant dekt zich in voor dat ene geval waar het fout loopt om redenen die de fabrikant bekend zijn.

Comment

Enige keer dat je effectief beter de stabilisatie afzet is als je met een statief werkt.

Als je objectieven wisselt doe je dat zowiezo met de spanning op 'off', dus de stabilisatie is dan ook uitgeschakeld.

Het stappen met je camera met gemonteerde lens op zal niet veel invloed hebben, want de schokken zijn zeer beperkt door de riem en de flexibilitet van je huid en kledij, zolang je met je gear niet tegen een obstakel botst is er geen probleem.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Als je objectieven wisselt doe je dat zowiezo met de spanning op 'off', dus de stabilisatie is dan ook uitgeschakeld
          Wel dat laatste is wat kort door de bogt. Mijn inziens zal je moeten schrijven dat dit merk body/firmware en merk objectief afhankelijk is.

En dan ben je gelijk bij de reden waarom objectief fabrikanten adviseren beeldstabilisatie uit te zetten bij niet in gebruik zijn en of objectief wissel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
            Wel dat laatste is wat kort door de bogt. Mijn inziens zal je moeten schrijven dat dit merk body/firmware en merk objectief afhankelijk is.

En dan ben je gelijk bij de reden waarom objectief fabrikanten adviseren beeldstabilisatie uit te zetten bij niet in gebruik zijn en of objectief wissel.
            Mij hebben ze gezegd dat bij een Nikon de VR ook als de body uit staat stroom verbruikt en dat het aantal clicks met een batterijlading dus danig naar beneden gaat. Klopt dat dan niet?

Comment

Als je objectieven wisselt doe je dat zowiezo met de spanning op 'off', dus de stabilisatie is dan ook uitgeschakeld.
              Het gaat er juist om dat je de stroom niet mag afbreken als VR of IS in werking is. Eerst zeker maken dat VR niet in werking is, dan de camera off zetten, dan pas de lens losmaken. Soit, in theorie toch als het zo in de handleiding staat.

Zoals bv. bij de Nikon D7000, blz. 26 van de handleiding : http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/..._ENnoprint.pdf

En VT of IS of OS kan altijd per ongeluk en zonder het te beseffen werking worden gezet ( ongewilde druk op de knop bij het losdraaien ) of bij gebruik van live view en/of video.

Vaak staat in handleidingen zelfs dat je het geheugenkaartje niet mag vervangen als de camera niet ' off ' staat. Ook daar malen velen niet om, ik denk de meeste pro's wel.

Comment

Working...
              X