Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reperatie Oude M42 Lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reperatie Oude M42 Lens

Het gaat om een 200mm f3.5 waar verder enkel "supra" op staat, enkele foto's ervan: http://img814.imageshack.us/g/img6291j.jpg/

De aperture ring werkt niet meer, heb de fitting er even afgehaald en dan kan ik zien dat er op de "bodem" (met fitting omhoog) een soort scharnierend onderdeel vrij beweegt. Echter kan ik niet zien wat er juist fout mee gaat, het probleem zit wrs nog dieper.

Iemand enig idee hoe ik deze open kan maken om te kijken wat er aan de hand is?

Kan bij deze ook het focusbereik ingesteld worden?

Re: Reperatie Oude M42 Lens

Geen idee hoe deze lens te openen, je zou bv hier eens kunnen grasduinen:
    Manual Focus Lenses Reviews, test shoots, galleries by manual lenses

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
      Geen idee hoe deze lens te openen, je zou bv hier eens kunnen grasduinen:
      Manual Focus Lenses Reviews, test shoots, galleries by manual lenses

Groet Hans.
      Bedankt voor de link, op het eerste zicht vind ik helaas niks.

Het probleem is een beetje dat er zo goed als niks over deze lens te vinden is. Is supra trouwens een merk? :S

Comment

Zou kunnen, misschien een of ander huismerk van een winkelketen.
        Ik vond deze nog:
        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Groet Hans.

Comment

Die uit "Mij onbekende lens" is hoogstwaarschijnlijk dezelfde lens, maar dan multicoated. Zal eens een PB sturen naar Cork om te vragen of hij weet hoe ze open moet. Bedankt voor de links.

Comment

Bedoel je dat je de diafragmaring niet meer kunt verzetten?
            Of je kunt wel nog een ander diafragma kiezen maar deze verandert niet?
            In het laatste geval zitten de lamellen vast door olie en moet de lens geopend worden.
            Dit is een zeer delicaat zaakje vooral als je over de lens niks vindt.
            Als je de lens open krijgt en aan de lamellen kunt komen moeten deze afgewassen worden met Zippo benzine (aansteker), gedroogd worden en vervolgens met zeer fijn grafiet poeder uitgeborsteld worden.
            Restjes grafiet door blazen (balg) verwijderen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ring kan verzet worden, maar het mechanisme werkt niet, er is hoogstwaarschijnlijk iets los in de mechanica vanbinnen, want dat "hendeltje" op de bodem (met fitting omhoog) beweegt vrij. Ben 99% zeker dat dit niet zou mogen, maar kan de bevestiging van dit onderdeeltje niet zien tenzij de lens verder opengedraaid wordt.

Comment

Als u met hendeltje de diafragma pin bedoeld (zie pijl op de foto) dan MOET dit bewegen.

De adapter drukt dit pinnetje in en door het draaien aan de diafragmaring veranderd de opening van het diafragma.
                Als door het draaien aan de ring de opening niet veranderd wilt dit zeggen dat de lamellen van het diafragma vast zitten door olie op de diafragma bladen.

Als de adapter er niet opzit, zet eens het diafragma op f/22 en druk dit pinnetje met de vinger in, dan moet de opening heel klein worden.
                Zodra u het pinnetje loslaat wordt de opening weer groot.
                Ik zeg dit omdat je adapters hebt zonder flens die het pinnetje dan niet indrukt natuurlijk.
                Dan verandert de opening ook niet als je aan de ring draait.
                Afgaande op de tweede foto heeft uw adapter wel die flens.
                Vele van de M42 lenzen hebben een schakelaar die je kunt verzetten op A of M.
                Zit er zo'n schakelaar op deze lens?

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik bedoelde de bodem met (enkel) de fitting eraf gedraaid, van het pinnetje had ik al weet en dat werkt, het gaat verder in de lens ergens mis. Weet ook niet zeker of het aan het mechanisme ligt van het pinnetje of de overbrenging van de ring zelf.

Comment

De lamellen blijven plakken, aan het mechanisme zal niks schelen.

Grtz, RF

Comment

wie weet helpt het,

overlaatst een 70-205 van vivitar gekocht, hier was ook het diafragma kapot (bij thuiskomst maar gezien )

Aangezien de lens zo evenveel waard is als een deegrol om een dief mee te meppen heb ik gedacht dat 'versteende' olie mss met warmte kan worden 'opgelost'.

In de oven gezet bij 60 graden, na 30 minuten eruit gehaald (met handdoek). Het diafragma werkte weer en dan blijven draaien eraan tot hij afgekoeld was. Na enkele weken nu werkt hij nog.

OP EIGEN RISICO! maar bij mij werkte het
                      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Als ze is opengemaakt is pas met zekerheid te zeggen wat er eigenlijk aan de hand is, dus dit wil ik liefst eerst proberen.

De oven lijkt me hoe dan ook niet zo'n goed idee.

Comment

Mijn redenering was net omgekeerd:-p, aangezien deze lenzen bijna allemaal full metal gemaakt zijn dacht ik dat de oven minder kwaad kon dan het onhandig opendraaien en de mogelijkheid hebben dat je stukken verliest of niet goed terugzet enz....

veel succes nog
                          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Daarom dat ik eerst probeer uit te zoeken hoe ze juist open moet, dan lijkt het risico mij minimaal. Maar nergens wat over te vinden, en niemand herkent de lens. Moest ze kapot blijven is dat trouwens geen ramp.

Comment

Ik heb het al eens geprobeert, en tot op vandaag nog niet terug in elkaar gerkregen vandaar dat ik me er niet meer aan waag :-p

Comment

Working...
                              X