Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor aankoop/uitbreiding lenzengamma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips voor aankoop/uitbreiding lenzengamma

Ik bezit een D90 (na overstap van een D40x). Ik ben gestart met een basis-lenzengamma, vooral gefocust op allround en zo veel mogelijk 'bereik', nl een 18-200, 70-300.

Recent kocht ik de fantastische 50mm 1.8 voor haast geen geld. Door de schitterende prijs en mogelijkheden van deze 50mm probeerde ik mij te verdiepen in nog meer van deze 'gouden zaakjes'-lenzen. Ik weet dat dit een heel subjectieve vraag is maar welke lenzen raden jullie me aan om mijn lenzencollectie uit te breiden ? Op mijn verlanglijstje staan breedhoek en een combinatie portret/macrolens maar welke andere raden jullie me aan op vlak van zoom (en/of) lichtsterke lenzen (2.8 of nog beter). Eventuele tips in dit verband voor breedhoek en portret/macro zijn uiteraard ook welkom. Voor de macro dacht ik zelf al aan de Tamron AF SP 90/2.8. Voor de breedhoek ben ik er nog niet uit. Vermoedelijk wordt dat ooit een Sigma of Tamron.

Mijn voorkeur gaat eerst uit, zoals gezegd, naar goede koopjes (prijs/kwaliteit) die in ieders fototas niet zouden mogen ontbreken met een zo breed mogelijk spectrum (all around). Ik ben niet specifiek geinteresseerd in één domein van fotografie.

Bedankt alvast voor jullie tips.
    Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

Re: Tips voor aankoop/uitbreiding lenzengamma

als je zoveel plezier had/hebt aan je 50mm 1.8 lensje, dan mag de 35mm 1.8 ook niet ontbreken...

verder, vond ik de Sigma 10-20mm een erg leuke breedhoek lens, de Sigma 150mm 2.8 een ideale macro lens en tenslotte is de 85mm 1.8 de portretlens die je wel wilt...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Sigma 10-20 of een Sigma 10mm FE.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Om misschien één en ander wat duidelijk te maken. Ik ga deze zomer naar de Dordogne waar ik de plaatselijke bezienswaardigheden wil fotograferen. Ik ga ook een aantal grotten bezoeken. Ik vermoed dat dit toch wel wat specialere lenzen zal vragen dan degene die ik nu in mijn bezit heb. Vandaar, goeie allround en prijs/kwaliteit-lenzen (niet de duurste want die kan ik niet betalen ). Alle tips welkom.
        Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

Comment

Ik ga nog eens een bumpje geven aan deze post. Ik weet het, mijn vragen zijn nogal algemeen en dit forum bevat een ganse boel heel interessant topics die ergens wel refereren naar mijn vragen maar ik kom er maar niet uit.

Ik zal misschien wat verduidelijken. De Dordogne bevat veel bezienswaardigheden en in de meeste omstandigheden zal ik met mijn lenzen die ik nu tot mijn beschikking heb al grotendeels mijn plan kunnen trekken. Maar ik twijfel nog een beetje aan het volgende.

Ik plan toch wel wat avonduitstapjes te maken, oa Rocamdour en Cahors zou ik bijvoorbeeld 's avonds een keer willen bezoeken. Aansluitend ga ik ook een paar grotten (druipsteen) bezoeken. De lichtomstandigheden zijn hier totaal anders als overdag. De D90 laat het toe redelijk ver te gaan in iso etc (met de nodige nadelen van dien). Echter, heeft het in deze omstandigheden zin (of een meerwaarde) om een 2.8 (met beperkte zoom) bij aan te schaffen ?

Ik dacht aan de Tamron 28-75 (wel minder breedhoek) 2.8, de 17-50 2.8 van Tamron of eventueel de Sigma 18-50 2.8. Of zou dit alles weggesmeten geld zijn en te ondervangen door de mogelijkheden van de D90 wat meer uit te diepen en te benutten ?

Hopelijk verduidelijkt dit de zaken een beetje meer. Wat raden jullie me aan ? Uiteraard is deze aanschaf van lens niet voor eenmalig gebruik. Echter sommigen geven aan dat ik nu al serieus wat overlap in lenzen heb, vandaar de vraag. Als het geen zin heeft met mijn huidige arsenaal aan lenzen, dan hoor ik het graag.

Bedankt alvast bij deze moeilijke keuze
          Last edited by Makke; 25 februari 2010, 13:44.

Comment

Dag Makke,

Ik ben geen kenner wat lenzen betreft, ik kan je alleen meegeven dat ik met de 18-200mm lens van nikon in staat was in grotten vrij geslaagde foto's te nemen, weliswaar met aanwezige belichting in de grotten... als je een groter diafragma wil dan met die lens mogelijk is, lees ik dat je al een 50mm f/1.8 hebt, dit lijkt mij dan ook wel goed als je kleinere delen van de grot wil fotograferen.

Veel succes ermee en een goede reis gewenst!
            naomi@crealis-design.be - www.crealis-design.be

Comment

Ik heb de Tamron 17-50 f2,8 kunnen testen bij men nonkel. En ik moet zeggen dat het een toplensje is voor die prijs.

Comment

Working...
              X