Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro objectief

    Ik zou mij voor een democratische prijs een objectief willen aanschaffen om macro opnames (food photography) te maken, kan iemand raad geven, ik heb een Canon 50D, maar mijn tele EFS 17-55 f2.8 is hier niet echt geschikt voor.

  • #2
    Re: Macro objectief

    Volgens de specificaties moet je met dit objectief bij een brandpuntsafstand van 55 mm en een scherpstelafstand van 35 cm een afbeeldingsmaatstaf van 1:6 kunnen behalen.
    Dit betekent een scène van ~6x de sensorgrootte (~6x 22,3 x 14,9 mm = 133,8 x 89,4 mm*) op het scherpstelvlak.
    Mogelijk ongeschikt voor een close-up van een doperwt, maar zeker wel geschikt voor een bordje voedsel.
    Probeer het eens voor je geld uitgeeft aan een macro objectief.

    *Minus de niet effectieve pixels.

    Comment


    • #3
      Re: Macro objectief

      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      Volgens de specificaties moet je met dit objectief bij een brandpuntsafstand van 55 mm en een scherpstelafstand van 35 cm een afbeeldingsmaatstaf van 1:6 kunnen behalen.
      Dit betekent een scène van ~6x de sensorgrootte (~6x 22,3 x 14,9 mm = 133,8 x 89,4 mm*) op het scherpstelvlak.
      Mogelijk ongeschikt voor een close-up van een doperwt, maar zeker wel geschikt voor een bordje voedsel.
      Probeer het eens voor je geld uitgeeft aan een macro objectief.

      *Minus de niet effectieve pixels.
      Heb ik al gedaan, maar de hoek is te groot om dit ideaal in beeld te brengen.

      Comment


      • #4
        Re: Macro objectief

        Oorspronkelijk geplaatst door wimster Bekijk bericht
        Ik zou mij voor een democratische prijs een objectief willen aanschaffen om macro opnames (food photography) te maken, kan iemand raad geven, ik heb een Canon 50D, maar mijn tele EFS 17-55 f2.8 is hier niet echt geschikt voor.
        sigma heeft een 105mm 2.8 lens die een goede reputatie heeft, daarnaast de tamron 90mm 2.8 schijnt heel goed te zijn... vanaf 300€-400€
        en anders tweede hands
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Macro objectief

          Tenzij je insecten op de salade wilt fotograferen, denk ik dat je met een macrolens niet veel kunt aanvangen voor food-fotografie.
          Ik zou eerder opteren voor een 18-105mm lens.
          Wil je superscherpe foto's, probeer dan eerst welk brandpunt het best geschikt is voor uw foto's, en schaf dan eventueel een vaste brandpuntslens aan.
          Misschien kan dit u verder helpen:
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: Macro objectief

            Ik ben zelf nog een echte dslr-beginneling, dus ben ik aangewezen op bevindingen van anderen (reviews) om te beoordelen wat goed en betaalbaar is.
            Voor macro heb ik me een Tokina 100mm f 2.8 macro at-x pro d aangeschaft in Turnhout.
            Prijs/kwaliteit een meer dan prima stuk glas, volgens de reviews. Goede marcro- en portretlens.
            Bestaat met Nikon en Canon vatting.
            Ook de combinatie met Raynox voorzetlenzen (setje x6,x12,x24) dat ik nog liggen had van in mijn "bridge"-tijd bevalt me prima.
            Canon 550D; TokTok, TamTam

            Comment

            Working...
            X