Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Specifieke oude lenzen op eos 400d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Specifieke oude lenzen op eos 400d

Maar een adapter hebben we allemaal David, enkel wil Irineas achterhalen waarom de meeste M42 (en wellicht ook andere manuele objectieven) overbelichten bij gebruik op een digitale camera. Daarom heeft hij een zogezegde 'rok' ontworpen die dit zou moeten voorkomen. De graad van overbelichting hangt ook samen met de focale lengte van het objectief. Zo gaf mijn 135mm veel (tot 4 stops) overbelichting, mijn 50mm slechts 1 stop en mijn 28mm helemaal geen overbelichting.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Maar een adapter hebben we allemaal David, enkel wil Irineas achterhalen waarom de meeste M42 (en wellicht ook andere manuele objectieven) overbelichten bij gebruik op een digitale camera. Daarom heeft hij een zogezegde 'rok' ontworpen die dit zou moeten voorkomen. De graad van overbelichting hangt ook samen met de focale lengte van het objectief. Zo gaf mijn 135mm veel (tot 4 stops) overbelichting, mijn 50mm slechts 1 stop en mijn 28mm helemaal geen overbelichting.

Grtz, RF
      Ik doelde eerder op de constructie die hij gemaakt had: een M42->PK adapter in een PK->EOS adapter draaien. Een M42-> EOS is simpeler niet ?
      Die belichtingsproblemen heb ik met mijn MF lenzen toch niet zo zwaar als julie. Mijn 35/50/55 mm lenzen geven bvb lichte onderbelichting, pakweg 2/3 EV bij grote opening (f/1.4-f/2.8), en neigen naar lichte overbelichtimg bij kleinere opening (f/8). Dat gedrag is voorspelbaar en en ik anticipeer er dus op, maar meestal gebruik ik toch mijn histogram.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        Ik doelde eerder op de constructie die hij gemaakt had: een M42->PK adapter in een PK->EOS adapter draaien. Een M42-> EOS is simpeler niet ?
        Die belichtingsproblemen heb ik met mijn MF lenzen toch niet zo zwaar als julie. Mijn 35/50/55 mm lenzen geven bvb lichte onderbelichting, pakweg 2/3 EV bij grote opening (f/1.4-f/2.8), en neigen naar lichte overbelichtimg bij kleinere opening (f/8). Dat gedrag is voorspelbaar en en ik anticipeer er dus op, maar meestal gebruik ik toch mijn histogram.
        Twee adapters op elkaar? Ik denk niet dat u dan nog scherp zou kunnen stellen op oneindig. U heeft onderbelichting met deze objectieven, raar maar kan dus, wij hebben echter allemaal overbelichting (enkel mijn Vivitar f/2.5 28mm meet juist). Het gedrag van mijn lenzen ken ik ondertussen ook en anticipeer eveneens daarop, maar Irineas wil meer bereiken door die 'rok'.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Twee adapters op elkaar? Ik denk niet dat u dan nog scherp zou kunnen stellen op oneindig.
          Spreken we eigenlijk nog over hetzelfde ? Ik zelf heb geen 2 adapters op elkaar, maar Irineas blijkbaar wel, zoals hij toont in post nr 40. Imho had hij daar dan beter ineens een M42->EOS adapter gekocht.
          Last edited by dleemans; 8 juli 2008, 20:58.
          David Leemans

Comment

Twee adapters op elkaar? Ik denk niet dat u dan nog scherp zou kunnen stellen op oneindig. U heeft onderbelichting met deze objectieven, raar maar kan dus, wij hebben echter allemaal overbelichting (enkel mijn Vivitar f/2.5 28mm meet juist). Het gedrag van mijn lenzen ken ik ondertussen ook en anticipeer eveneens daarop, maar Irineas wil meer bereiken door die 'rok'.

Als er 2 adapters op reguliere wijze gebruikt worden, blijft de scherpstelling op oneindig gewoon gehandhaafd.
            Door de altijd aanwezige afwijkingen en toleranties is er met 2 adapters natuurlijk meer kans op ongewenste
            verschijnselen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Als er 2 adapters op reguliere wijze gebruikt worden, blijft de scherpstelling op oneindig gewoon gehandhaafd.
              Door de altijd aanwezige afwijkingen en toleranties is er met 2 adapters natuurlijk meer kans op ongewenste
              verschijnselen.
              Zoals front- of backfocussing dat met MF objectieven niet van toepassing is.

Dave
              pixelpusher

Comment

Oeps, nog geen tijd gehad. Ben bezig aan een eigen website te maken over...........modeltreinen En eerlijk gezegd ik was het compleet vergeten.
                Maar wat bedoel je eigenlijk met 'rok' is dit dus een stukje zwart papier die je tussen de adapter en het objectief plaatst? Indien zo, welke diameter moet dit gaatje dan hebben voor een 50mm? Bij mijn 28mm heb ik dit niet nodig want hier worden de foto's goed belicht.

Grtz, RF
                Hoi Red Falcon

Dat klopt. Bij de testen gaf de 28 mm ook geen enkel probleem.
                Ik heb een aantal schijfjes gemaakt van zwart niet reflecterend dun karton.
                Dit laatste was een tip van mijn fotovakhandelaar die ook de donateur was van het gesloopte objectief dat ik gebruikt heb voor de test, Bedankt Gery.

De diameter heb ik in eerste instantie gehouden op 17 mm naar aanleiding van de testresultaten.
                Daarna heb ik er ook een gemaakt van 18 mm en een van 19 mm.
                19 mm is de standaard maat van de canon digitale objectieven en adviseer ik om bij de 50 mm mee te starten, de 17 mm gebruik ik onder daglicht condities richting 200 mm. De 18 gebruik ik eigenlijk nog niet.

Veel succces ermee en laat me horen hoe zaken zijn gelopen.

Groeten maar weer
                Last edited by Irineas; 8 juli 2008, 21:33.
                Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Was het niet veel simpeler geweest om onmiddellijk een M42 naar EOS adapter aan te schaffen ? Die bestaan ook.
                  Hoi DLeemans

Ja, achteraf gezien wel, op dat moment nog niet.
                  Omdat ik op dat moment niet alle info ter beschikking had die ik nu wel heb, voortschrijdend inzicht heet dat.

Laat ik dit even kort uitleggen.
                  Een aantal van mijn schroefdraad objectieven had ik al voorzien van een vaste adapterring naar bajonet.
                  Daar tussendoor gebruikte ik dus ook bajonet objectieven op mijn laatste Chinon body welke bajonet fitting heeft.
                  Het is dus een keuze geweest om op die adapterring van bajonet naar EOS fitting mijn bajonet objectieven te kunnen blijven gebruiken, gewoon omdat bajonet een tikkie sneller en makelijker werken is dan schroefdraad.
                  Hierdoor dus maar een enkele adapterring nodig hebbende en die tijdelijk aangepast om er schroefdraad op te gebruiken.

Toen ben ik gaan testen met de eerder beschreven uitkomst van wat ik "de Rok" genoemd heb.
                  Nu heb ik inmiddels voldoende ringen aangeschaft welke jij bedoeld omdat er dus ook die bewuste rok tussen moet worden vastgeklemd.
                  Dus; Achteraf Ja, je redenering is achteraf gezien gewoon goed.

Telekees heeft overigens gelijk met mogelijke ongewenste bijverschijnselen.
                  Een ervan was speling, waardoor ik de bajonet adapters iets heb moeten aanpassen om goed strak in de adapterring naar EOS fitting te blijven zitten.
                  Tevens krijg je door adapter op adapter te zetten een reflecterende rand in je spiegelkamer welke voor ongewenste lichtreflecties kan zorgen. !!.
                  Dat had ik willen oplossen, maar hoeft dus niet meer.

De periode waarmee ik met die dubbele adapterring gewerkt heb was te kort om de verschijselen vaan Groovbird te ontdekken.
                  ik kon wel gewoon oneindig instellen en ik had gewoon ook last van de soms wel 4 stops overbelichting.

groeten maar weer
                  Last edited by Irineas; 8 juli 2008, 21:24.
                  Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht
                    Hoi DLeemans

Ja, achteraf gezien wel, op dat moment nog niet.
                    Omdat ik op dat moment niet alle info ter beschikking had die ik nu wel heb, voortschrijdend inzicht heet dat.

Laat ik dit even kort uitleggen.
                    Een aantal van mijn schroefdraad objectieven had ik al voorzien van een vaste adapterring naar bajonet.
                    Daar tussendoor gebruikte ik dus ook bajonet objectieven op mijn laatste Chinon body welke bajonet fitting heeft.
                    Het is dus een keuze geweest om op die adapterring van bajonet naar EOS fitting mijn bajonet objectieven te kunnen blijven gebruiken, gewoon omdat bajonet een tikkie sneller en makelijker werken is dan schroefdraad.
                    Hierdoor dus maar een enkele adapterring nodig hebbende en die tijdelijk aangepast om er schroefdraad op te gebruiken.

Toen ben ik gaan testen met de eerder beschreven uitkomst van wat ik "de Rok" genoemd heb.
                    Nu heb ik inmiddels voldoende ringen aangeschaft welke jij bedoeld omdat er dus ook die bewuste rok tussen moet worden vastgeklemd.
                    Dus; Achteraf Ja, je redenering is achteraf gezien gewoon goed.

Telekees heeft overigens gelijk met mogelijke ongewenste bijverschijnselen.
                    Een ervan was speling, waardoor ik de bajonet adapters iets heb moeten aanpassen om goed strak in de adapterring naar EOS fitting te blijven zitten.
                    Tevens krijg je door adapter op adapter te zetten een reflecterende rand in je spiegelkamer welke voor ongewenste lichtreflecties kan zorgen. !!.
                    Dat had ik willen oplossen, maar hoeft dus niet meer.

De periode waarmee ik met die dubbele adapterring gewerkt heb was te kort om de verschijselen vaan Groovbird te ontdekken.
                    ik kon wel gewoon oneindig instellen en ik had gewoon ook last van de soms wel 4 stops overbelichting.

groeten maar weer
                    Ach zo, dan weten we dan ook weer .Nu, 4 stops overbelichting, daar heb ik nog nooit last van gehad. Of is dat alleen met de tele lenzen ?
                    David Leemans

Comment

Ach zo, dan weten we dan ook weer .Nu, 4 stops overbelichting, daar heb ik nog nooit last van gehad. Of is dat alleen met de tele lenzen ?
                      Helemaal goed gezien.
                      Met de kleinere objectieven tot 28 mm had ik geen enkel probleem, en ik denk niemand.
                      De Chinon 70~210 gaf richting de 210 steeds meer overbelichting waar je feitelijk steeds minder licht zou verwachten.
                      Nu ik er de 17 mm Rok achter heb zitten heb ik daar nagenoeg geen last meer van.

Ik ben nog niet zover dat ik richting een diameter van 15 mm wil gaan, immers , je diafragma kun je ook nog wel eens een stapje dichtzetten zonder verder sluitertijden aan te hoeven passen.

Wel heb ik nog een vaste 800 mm obectief liggen die ik nog eens voor de fun wil testen.
                      Op de analoge Chinon body moest ik altijd erg rekening houden met langere sluitertijden en de afname van licht bij dit ding. Zeker wanneer ik er ook nog eens een teleconverter factor 2 achter zette.
                      ik denk daar nu leuker mee te kunnen werken.

Let wel, de "rok" houdt in eerste instantie verkeerde lichtval van de sensoren weg.
                      In tweede instantie komt er ook wat minder sterk licht naar achteren door.

Groeten maar weer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Zoals front- of backfocussing dat met MF objectieven niet van toepassing is.

Dave
                        Nee wijsneus, ik denk aan loszitten en/of scheefzitten der lenzen.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Nee wijsneus, ongepast !: ik denk aan loszitten en/of scheefzitten der lenzen.....
                          Hoi Telekees

Inderdaad heb ik daar apart maatregelen tegen moeten nemen.
                          Bevorderlijk voor de stabiliteit is het dus bepaald niet.
                          Het lukt met wat geklooi wel, maar.....
                          Kijk, als je geen enkele betere oplossing voorhanden hebt dan is het te proberen.
                          Verder raad ik het voornamelijk af als je niet de juiste handjes en gereedschap er voor hebt.

Groeten maar weer.
                          Last edited by Irineas; 9 juli 2008, 21:30.

Comment

Vraag 1
                            Hoe gaat het met de testen waarvan ik zeker weet dat die gedaan worden door forum getrouwen.
                            Laat eens wat reacties terughoren.

Vraag 2
                            Wie weet hoe en of een Spiegeltele voor Canon FD ok passend te maken is voor de Canon 450 D ??
                            En natuurlijk waar die adapter dan te krijgen is.

Groeten maar weer

Comment

Hoi Irineas,

Op vraag 1: nog teeds geen tijd gehad, sorry.

Op vraag 2: Kort nadat Canon het EOS systeem uitgebracht had hebben ze voor zeer korte tijd, en in beperkte mate, adapters uitgebracht voor de beroeps fotografen. Deze was bedoeld om de fotografen ertoe aan te zetten over te stappen naar het EOS systeem. Tegenwoordig zijn deze adapters een zeer zeldzaam ding en op E-Bay (US) heb ik enkele weken terug een originele Canon adapter zien staan voor een startbod van: (hou je vast) $ 1,400

Een Japanse firma heeft een adapter op de markt gebracht maar ik las veel negatiefs over deze adapter. Je moet eens googlen op volgende:
                              "fd to eos converters". Dan zal je zeker hier op uitkomen. Lees eens aandachtig wat ron chappel schrijft. En waarschijnlijk is deze hier de meest uitgebreide en geloofwaardige uitleg.

Grtz, RF
                              Last edited by Red Falcon; 17 juli 2008, 08:28. Reden: typ foutje ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht
                                Vraag 1
                                Hoe gaat het met de testen waarvan ik zeker weet dat die gedaan worden door forum getrouwen.
                                Laat eens wat reacties terughoren.

Vraag 2
                                Wie weet hoe en of een Spiegeltele voor Canon FD ok passend te maken is voor de Canon 450 D ??
                                En natuurlijk waar die adapter dan te krijgen is.

Groeten maar weer
                                2-dat kan alleen door de mount grondig te verbouwen, met een adapter kan het niet (met glas=kwaliteit treurig)
                                Als de achterkant met mount eraf is te schroeven, dan is er wel wat van te maken denk ik.

Comment

Working...
                                X