Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Specifieke oude lenzen op eos 400d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Specifieke oude lenzen op eos 400d

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Dat is wat ik eerder aanhaalde, maar dan ligt het ook een beetje aan de situatie. Het is dan alsof je "center weighted" lichtmeting doet.

Dave
    Hoi allemaal

Heerlijk al die theorieën, ik geniet daar van.

Mogelijk heb je in je quote gelijk Dave.
    Doordat het licht vanuit de oude objectieven niet geheel conform ontwerp naar achteren komt kan er een soort gemiddelde / gewogen lichtmetinf door de digitale body onststaan, maar ook dit is "slechts" een theorie.

Ik was vandaag voor een nieuw objectief, 18~250 Tamron bij mijn vakfotograaf en ik heb hem het probleem voorgelegd.
    Hij erkende het weten van de een of twee stops terugdraaien en de neiging tot overbelichten.
    De lichtkegel achter de oudere objectieven (voor het gemak noem ik die vanaf nu analoge en digitale objectieven, dat bekt makkelijker en het geeft erg goed aan waar we het over hebben) is inderdaad breder.
    Dat toonde hij me meteen op een heel simpele manier aan zoals een van ons ook heeft omschreven, papier achter het objectief, lichtbron ervoor en dat in een wat donkerdere ruimte en voila.
    Ook hij erkende de andere constructie aan de achterzijde van de met elkaar vergelijkbare digitale objectieven.
    Hij maakte me meteen ook duidelijk dat de digitale sensor waarop het beeld wordt opgevangen maar een heel klein gevalletje van om en nabij de 10mm, en dat ten opzichte van de 35mm film, waarbij beiden gewoon goed belicht moeten worden.
    Alleen enkele professionele camera's hebben op dit moment een 35 mm sensor en die wil ik voor de eenduidigheid van de discussie uitsluiten.
    Wijn hebben het hier over de REBEL versies van de Canon en vergelijkbare body's
    Hij achtte het heel goed mogelijk, dat er ondanks die bredere lichtkegel er minder licht in lux naar achter komt doorgezet wat het "verkeerd meten" van de hoeveelheden aangeboden licht aan de sensoren kan veroorzaken, en kan bijdragen aan het verkeerd "berekenen" van de sluitertijd door de software waardoor die de belichtingstijd te lang maakt.
    en andere mogelijkheid is dat de constructie van de analoge objectieven dit effect geeft.
    En beide oorzaken is dus te meten.
    En dus zijn we terug bij mijn meten is weten. Hoe veel lux wordt er naar achteren doorgezet bij beide vormen van objectieven waardoor in de digitale body's dit probleem ontstaan kan.
    Met dat gegeven is het mogelijk om het probleem op te lossen.

Oh, ja.
    De lichtmeter is met 0,001 lux nauwkeurig bij metingen van 0 tot en met 5000 lux.
    Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lux_(natuurkunde)

Ten aanzien va de "simpele" meet opossing ;
    Nee je kunt niet de verschillen tussen de analoge en digitale objectieven op een en dezelfde soort digitale body's meten
    Simpelweg omdat niemand kan zeggen wat die overbelichting veroorzaakt op die digitale body's en je dus niet weet wat je meet. Hierdoor kun je alleen maar het fenomeen wederom waarnemen en vaststellen !! En dat hebben we geloof ik nu echt wel gedaan met zijn allen.
    Deze "simpele" oplossing zou wel zinvol zijn als je de analoge en digitale objectieven op de juiste wijze op zowel een analoge body als ook op een digitale body kunt inzetten.
    En dan de zaken kunt meten of uitproberen indien alle overige variabele waarden die er zijn vast kunnen worden gezet. En dan laten we even buiten beschouwing dat de ene op film belicht en de ander op een sensor, waarbij een film in de afdruk of de scanner nog variabel te belichten is, maar aangenomen dat je die variabelen zou kunnen vastzetten, dan heb je een vergelijkende meting.
    Kortom, het is niet echt te doen, die simpele oplossing.
    Alleen al omdat de digitale fitting van een bajonet groter is dan de standaard bajonet van de analoge objectieven en body's.

Blijf kritisch kijken en lezen en reageren, doe ik ook en met veel plezier

Groeten maar weer
    Last edited by Irineas; 14 juni 2008, 21:03.
    Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

SORRY IK PROBEERDE EEN TAALFOUT WEG TE HALEN EN POSTTE DIT BERICHT PER ONGELUK VOOR DE TWEEDE
      KEER EN KRIJG HET NIET MEER WEG.

Blijf kritisch kijken en lezen en reageren

Groeten maar weer
      Last edited by Irineas; 14 juni 2008, 20:58.
      Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht

Heerlijk al die theorieën, ik geniet daar van.

Hij achtte het heel goed mogelijk, dat er ondanks die bredere lichtkegel er minder licht in lux naar achter komt doorgezet wat het "verkeerd meten" van de hoeveelheden aangeboden licht aan de sensoren kan veroorzaken, en kan bijdragen aan het verkeerd "berekenen" van de sluitertijd door de software waardoor die de belichtingstijd te lang maakt.
        en andere mogelijkheid is dat de constructie van de analoge objectieven dit effect geeft.
        En beide oorzaken is dus te meten.
        En dus zijn we terug bij mijn meten is weten. Hoe veel lux wordt er naar achteren doorgezet bij beide vormen van objectieven waardoor in de digitale body's dit probleem ontstaan kan.
        Met dat gegeven is het mogelijk om het probleem op te lossen.
        Maar zelfs als er minder licht invalt, dan nog wordt er correct gemeten. De lichtmeter neemt namelijk al wat er binnenkomt voor waar aan, en berekent relatief wat een haalbare combinatie aperture/speed is. Als je je toestel eens te grazen wil nemen, plaats dan een ND filter of aan polarisator voor je lens. Je verliest enkele stops licht, maar dat weet je toestel niet. Voor jou toestel is de wereld gewoon een stuk donkerder. Sommige objectieven laten gewoon minder licht door, door de afwezigheid van de nodige coatings, bijvoorbeeld, of gewoon omdat ze beginnen te beschimmelen.

Nee je kunt niet de verschillen tussen de analoge en digitale objectieven op een en dezelfde soort digitale body's meten
        Simpelweg omdat niemand kan zeggen wat die overbelichting veroorzaakt op die digitale body's en je dus niet weet wat je meet. Hierdoor kun je alleen maar het fenomeen wederom waarnemen en vaststellen !! En dat hebben we geloof ik nu echt wel gedaan met zijn allen.
        Alleen maar wanneer je ervan uitgaat dat de lichtmeting klopt en het aan het objectief ligt. Als je de lichtmeting nu eens zelf deed? Twee lenzen erop, maar in de M stand, dus zelfde ISO, zelfde opening en zelfde sluitersnelheid en achteraf de histogrammen vergelijken. Dan weet je meteen door welk objectief er het meeste licht komt, met dezelfde specs (zoals eerder in deze reactie aangehaald, door de schimmel bijvoorbeeld).

Het is volgens mij de lichtmeting die niet doet wat je verwacht: namelijk center weighted meten. En da's niet puur theoretisch, en al minder door de constructie van de lens. Center weighted betekent gewoon dat het gemiddelde van heel het frame wordt genomen, maar gecompenseerd door wat er zich in het centrum afspeelt.
        Zoals hier beschreven trouwens.

Je moet het onderdeel over "multi-zone metering" maar eens goed nalezen. Daar zit mijn plausibele verklaring voor het fenomeen: je camera ziet geen objectief meer (wegens geen electronische contacten) en zal dus ook geen AF punt meer gebruiken voor lichtmeting, dus (volgens mij) overschakelen op center weighted. Mijn Canon AE-1 Program heeft center weighted, omdat dat destijds gewoon vast in electronica geimplementeerd was. Niks spotmeting of average of evaluative.

Dave
        pixelpusher

Comment

Je moet het onderdeel over "multi-zone metering" maar eens goed nalezen. Daar zit mijn plausibele verklaring voor het fenomeen: je camera ziet geen objectief meer (wegens geen electronische contacten) en zal dus ook geen AF punt meer gebruiken voor lichtmeting, dus (volgens mij) overschakelen op center weighted. Mijn Canon AE-1 Program heeft center weighted, omdat dat destijds gewoon vast in electronica geimplementeerd was. Niks spotmeting of average of evaluative.

Dave
          Hoi Dave

Foutje bedankt !!
          De camera ziet een objectief door de adapter die contacten heeft. Zie mijn foto's !
          Daar zit een chipje op het randje met contacten dat er voor zorgt dat de body een lens ziet waar de body vervolgens helemaal niets mee kan, of wil, of hoeft.
          Ik kan dus op mijn 450 D al mijn lichtmeetpunten aan of uit zetten.
          Dus ga nou niet vertellen dat ik mijn handleiding moet na gaan lezen. Dat is een wat goedkope wijze van je gelijk proberen te halen.

Verder hebben mijn objectieven geen schimmel.
          Maar ook die schimmel suggestie is een variabele.
          En hier is geen sprake van een variabel fenomeen.
          Bij iedereen gebeurd aantoonbaar hetzelfde bij de analoge objectieven. En van mij mag je dat nog een keer gaan bewijzen hoor.
          Daarnaast ; De oorzaak geef jij hier ook niet mee aan, noch verklaar je het fenomeen.
          Dit is weer een theorie die je verder uitbouwd maar geen bewijs, geen concrete gegevens.

Dus die vlieger van jou gaat wederom niet op.

Comment

Alleen maar wanneer je ervan uitgaat dat de lichtmeting klopt en het aan het objectief ligt. Als je de lichtmeting nu eens zelf deed? Twee lenzen erop, maar in de M stand, dus zelfde ISO, zelfde opening en zelfde sluitersnelheid en achteraf de histogrammen vergelijken. Dan weet je meteen door welk objectief er het meeste licht komt, met dezelfde specs (zoals eerder in deze reactie aangehaald, door de schimmel bijvoorbeeld).

Dave
            Je meet op een body niets als die body mogelijk zelf de oorzaak van het overbelichtingsfenomeen is.
            Je zou dat dus op een analoge body moeten doen, en dan alles vergelijken met exact de zelfde vorwaarden en variabelen op een digitale body.
            Maar dat kan dus weer niet omdat je alle variabelen niet onder controle kunt krijgen.

Groeten maar weer.
            Last edited by Irineas; 15 juni 2008, 19:29. Reden: taalfoutje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              De achterste lenzen bij MF objectieven steken niet noodzakelijk uit de body.
              Dat hangt af van de constructie en vooral bij groothoek en 50mm.

Ik denk dat we in de richting moeten zoeken dat door ontbreken van een digitaal scherpstelpunt, hij nu een soort default integrale lichtmeting gebruikt.

Dit moet te bewijzen zijn door een egaal grijs oppervlak te fotograferen zowel met MF als AF.

AF zit er toch ook naast als je bvb. spotmeting doet op de verkeerde plaats.

DPaul.
              Hoi Dpaul
              Ik heb zojuist al gezegd dat dit geen conclusief bewijs kan leveren als de fout mogelijk al in de body zelf zit.
              Daarnaast ben je meerdere objectieven van verschillend kararkter aan het vergelijken, ik wil geen verschillende maar karakteristiek gelijkwaardige objectieven vergelijken, en dat binnen een opstelling welke reprodiceerbaar is.

Tot op hedenzijn we niet verder dan;
              Het kan minder lichtsterke maar bredere lichtval in de body zelf zijn van de analoge objectieven.
              Het kan de fisieke plaats van de sensoren zijn in de digitale body's.
              Het kan gewoon meer lichtval door de analoge objectieven zijn.
              Het kan de plaats van de sensoren zijn zodat die verkeerd meten.
              Het kan de fysieke constructie aan de achterzijde van de objectieven zijn (rok versus geen rok)
              Daarnaast kan het een softwaretruuc zijn om zoveel mogelijk digitale objectieven te verkopen.
              Feit is, dat we zullen moeten meten.

Groeten maar weer
              Last edited by Irineas; 14 juni 2008, 22:46.

Comment

Ja owkee ik heb al genoeg beledigingen moeten dulden. Irineas, zoek het zelf maar uit hoor.

Dave
                pixelpusher

Comment

Ja owkee ik heb al genoeg beledigingen moeten dulden. Irineas, zoek het zelf maar uit hoor.

Dave
                  In welk opzicht ben ik beledigend geweest ?
                  Ik ben het niet met jou eens, maar zeker niet beledigend.

groeten maar weer
                  Last edited by Irineas; 15 juni 2008, 19:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Inderdaad gebruikt men nu een ander soort glas als vroeger, er zit o.a. geen lood meer in.
                    En de samenstelling van het glas is anders. Wat ik wel al veel gelezen heb is dat de coatings bij sommige oudere lenzen met de tijd verkleurd. Ze worden geelachtig en dat zou gemakkelijk geassocieerd kunnen worden met kunststof omdat kunststof snel kan verkleuren. Volgens mij verkleuren kunststof lenzen echter niet maar wel de coatings. Naar het schijnt ‘bleken’ ze die dan door de lens in het zonlicht te leggen? (BRANDGEVAAR!!!)
                    Ik moet dit allemaal echter nog geloven, een lens bleken in de zon waar halen ze het verdorie toch uit?
                    Het is niet de coating die verkleurd, maar het glas zelf. En dat is inderdaad op te lossen door in de zon te leggen. Zelf uitgeprobeerd met mijn Takumar 50mm f/1.4 en het werkt.
                    Hier staat wat meer uitleg: http://www.pentax-manuals.com/repairs/yellow.htm

Greets

Comment

• Re: Specifieke oude lenzen op eos 400d

Dit hier is de oplossing

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Dit hier is de oplossing

Grtz, RF

Helemaal goed Red Falcon

Comment

Dit hier is de oplossing

Grtz, RF
                          Ja, schandalig is het. Zo'n supperlens in stukken kloppen .

Comment

Ik heb van heel deze discussie niet veel begrepen.(veel te technisch voor mij)
                            Maar ik heb wel een vraagje, zou ik een oud Sigma objectief oorspronkelijk gekocht voor een analoge nikon mits een of ander tussenstuk kunnen hergebruiken op mijn eos 450D?
                            Canon 70D en wat lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door haasje Bekijk bericht
                              Maar ik heb wel een vraagje, zou ik een oud Sigma objectief oorspronkelijk gekocht voor een analoge nikon mits een of ander tussenstuk kunnen hergebruiken op mijn eos 450D?
                              Er bestaan Nikon F-mount naar EF mount adaptors, ja.

Dave
                              pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door haasje Bekijk bericht
                                Er bestaan Nikon F-mount naar EF mount adaptors, ja.

Dave
                                Die kunt U hier of op E-Bay vinden. Als u nog vragen mocht hebben aarzel dan niet deze hier te stellen, wij zullen proberen deze te beantwoorden. Maar eigenlijk gaat het hier om een onderwerp, met name; hoe komt het dat MF (Manuele Focussing) lenzen iets overbelicht zijn bij gebruik op een digitale camera.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                                X