Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Specifieke oude lenzen op eos 400d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Specifieke oude lenzen op eos 400d

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    U heeft de foto wel erg laat gemaakt in de vooravond waardoor de lichtomstandigheden verre van ideaal waren. Dit is al enigzins fout die bovendien met zich meebracht dat u waarschijnlijk met een zo groot mogelijk diafragma opening en een lage sluitertijd heeft moeten werken. Vandaar een DOF van maar enkele centimeters en volgens mij zit er bewegings onscherpte bij.
    Grtz, RF

Hoi Red Falcon
    Bedankt voor je oprechte kritiek, daaar kun je wat mee.
    Klopt, laat en winderig maar ik denk niet dat er veel bewegingsonscherpte in zit als ik naar de nerven van het rechtsonder bloemblaadje kijk.
    Het diafragma stond wel ver open
    Hier zijn de specs;
    Diafragma = 5.6, sluitertijd 1/160e, iso 400, Objectief is de Chinon f=70~210mm, 1:4~5.6 doorsnee 52mm met Hoya Skylight 1A filter, stand body = M, verder neutrale WB instellingen.

Wat bedoel je met de term DOF ? ?

Ik wilde dit bloemetje bij een rustige grijze lucht schieten omdat de kleur van de nerfjes juist met deze lichtval van de avond zo mooi waarneembaar in dit bloemetje is.
    Dit heeft eigenlijk witte blaadjes en kleurt door de lichtrood/roze nerfjes die er doorheen lopen.
    Verder heeft de bloem een zeer beperkte diepte om scherp op te stellen.
    De bedoeling hiervan was alle bloemdelen via diafragma en sluitertijden scherper op de plaat te krijgen dan nu gelukt is. Hierdoor vind ik de foto te plat en daardoor mislukt. De stuifmeeldraden hadden scherp moeten zijn.

groeten maar weer

.
    Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

DOF is Depth Of Field of dieptescherpte. Met een 210mm en f/5.6 heb je inderdaad niet veel scherptediepte, of DOF dus.
      Ik ben deze namiddag eens bezig geweest met die twee lenzen uit te testen.
      Op de Av stand zijn ze lichtjes overbelicht. Dan heb ik dezelfde foto's genomen op de M stand en 1 stop terug gezet en zo zijn ze goed belicht. Maar ik ben nog niet helemaal tevreden met de scherpte van de foto's. Dat moet beter kunnen. En de boer....... die boerde voort
      Dit off topic: niet meer reageren op een negatieve post dan zal deze vanzelf wel stoppen

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

DOF is Depth Of Field of dieptescherpte. Met een 210mm en f/5.6 heb je inderdaad niet veel scherptediepte, of DOF dus.

Ik ben deze namiddag eens bezig geweest met die twee lenzen uit te testen. "IK GEBRUIK ALLEEN MAAR DE M"

Op de Av stand zijn ze lichtjes overbelicht. Dan heb ik dezelfde foto's genomen op de M stand en 1 stop terug gezet en zo zijn ze goed belicht. "REGEL IK MET MIJN WITBALANS" Maar ik ben nog niet helemaal tevreden met de scherpte van de foto's. Dat moet beter kunnen. En de boer....... die boerde voort
        Dit off topic: niet meer reageren op een negatieve post dan zal deze vanzelf wel stoppen "JE HEBT GELIJK"
        Grtz, RF
        Hoi Red Falcon

Ik heb na wat experimenteren alleen nog maar in de M stand gefotografeerd met mijn oude objectieven.
        Daarbij het diafragma steeds naar gevoel ingesteld en de belichtingsbalans goed in de gaten gehouden.
        Zodra deze rechts van 0 komt ben je aan het overbelichten.
        Ik houd die op ongeveer halverwege links door de sluitertijden aan te passen in balans met de iso waarde.

Heb je de instelling van je oculair goed scherp staan ?
        Mogelijk zit hem daar jou probleem.
        Als die voor jouw ogen niet goed staat, dan ben je nooit scherp aan het stellen.
        Je kunt dit controleren door een voorbeeld op het schermpje (LifeView) te tonen en goed scherp te stellen.
        Daarna klap je de spiegel weer terug en moet alles er scherp uitzien.
        Zo niet, dan moet je dat bijstellen totdat jij het object even scherp ziet als wanneer het op het schermpje wordt getoond .

En tenslotte heb je gelijk
        Succes en groeten maar weer
        Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht

Leren lezen knul, en niet doen alsof je zo goed bent en steeds tegen anderen op moet lopen bieden.
          Daar hebben we de kleuterschool voor.

Daarnaast gaan de meesten niet voor redelijk maar pogen tot goed.
          Ik heb ook wel eens per ongeluk een goede foto gemaakt met een 800mm uit de hand. Maar dat is geluk hebben.

Ieder persoon kent zijn beperkingen en iedere volwassen vent durft daar voor uit te komen zonder tegen anderen op te hoeven bieden.
          Zoals je ziet ben ik niet te bang voor de reacties van minderwaadigheidscomplexjes als jij.
          Hier kunnen we van elkaar leren en hoeft niemand te snoeven met zijn kunsten.
          Gewoon foto's, dus resultaten tonen.
          Weet iemand iets niet, kun je normaal reageren.
          Verder; anderen respecteren.
          Was getekend: de zelfbenoemde vorumpolietsie.

Comment

Op de Av stand zijn ze lichtjes overbelicht. Dan heb ik dezelfde foto's genomen op de M stand en 1 stop terug gezet en zo zijn ze goed belicht.

Grtz, RF
            Voor de belichting maakt Av of M niets uit......
            Av is diafragma instellen en camera kiest sluitertijd volgens gemeten licht.
            Kan gewoon 2 stoppen gecorrigeerd worden indien gewenst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Voor de belichting maakt Av of M niets uit......
              Av is diafragma instellen en camera kiest sluitertijd volgens gemeten licht.
              Kan gewoon 2 stoppen gecorrigeerd worden indien gewenst.
              Ik fotografeer zeer veel met MF lenzen, altijd op M, en inderdaad ze "overbelichten" een beetje. Maar na verloop van tijd wordt het een automatisme om (NIET een stop) maar de sluitersnelheid op te voeren, lijkt me logischer.

DPaul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

Comment

Alles hangt natuurlijk een beetje af van de omstandigheden, niet? Met een MF objectief heb je geen focuspunt, waardoor het "evaluative" belichtingsprogramma geen informatie heeft. Ik denk dat zo'n belichtingsprogramma dan eerder "center weighted" wordt, zoals bij de analoge toestellen vroeger.

Dave
                pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Ik fotografeer zeer veel met MF lenzen, altijd op M, en inderdaad ze "overbelichten" een beetje. Maar na verloop van tijd wordt het een automatisme om (NIET een stop) maar de sluitersnelheid op te voeren, lijkt me logischer.

DPaul.
                  U heeft volkomen gelijk DPaul, ik drukte mij verkeerd uit, ik moet in de M stand de sluitertijd (met 1 stop) verhogen en dan zijn de foto's pefect belicht.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    Alles hangt natuurlijk een beetje af van de omstandigheden, niet? Met een MF objectief heb je geen focuspunt, waardoor het "evaluative" belichtingsprogramma geen informatie heeft. Ik denk dat zo'n belichtingsprogramma dan eerder "center weighted" wordt, zoals bij de analoge toestellen vroeger.

Dave
                    Dave, hoe bedoel je 'met een MF objectief heb je geen focuspunt'?

Grtz, RF

Comment

Dave, hoe bedoel je 'met een MF objectief heb je geen focuspunt'?

Grtz, RF
                      Ik weet het niet zeker, en ik weet al helemaal niet of het gedrag op alle toestellen hetzelfde is, maar als ik een MF objectief op mijn toestel zet, schakelt AF zichzelf uit. Ik moet het eens nakijken, maar volgens mij kan je dan geen focuspunt meer kiezen.

Canon gebruikt het focuspunt om "evaluative metering" uit te voeren. D.w.z. dat het gekozen focuspunt beter uitgelicht wordt dan de rest van de foto. Nikon past zelfs de focusafstand toe in hun "3D matrix metering", als ik het goed begrepen heb, maar ik ben geen Nikon man.

Dave
                      pixelpusher

Comment

Ik weet het niet zeker, en ik weet al helemaal niet of het gedrag op alle toestellen hetzelfde is, maar als ik een MF objectief op mijn toestel zet, schakelt AF zichzelf uit. Ik moet het eens nakijken, maar volgens mij kan je dan geen focuspunt meer kiezen.

Canon gebruikt het focuspunt om "evaluative metering" uit te voeren. D.w.z. dat het gekozen focuspunt beter uitgelicht wordt dan de rest van de foto. Nikon past zelfs de focusafstand toe in hun "3D matrix metering", als ik het goed begrepen heb, maar ik ben geen Nikon man.

Dave
                        De AF schakelt inderdaad zichzelf uit maar op mijn 350D heb ik nog steeds alle focussing punten. Maar zoals je al eerder kon lezen moet er gecompenseerd worden. In mijn geval althans, moet ik de sluitertijd met 1 stop verhogen anders heb ik lichtjes overbelichting. Ik heb al getest met een 50mm en een 2x converter en dan moet ik de sluitertijd zelfs met 2 stops verhogen.
                        Niet dat ik zinnens ben die converter veel te gebruiken, maar wellicht nuttig om weten. Met de Vivitar 135mm moest ik ook 2 stops compenseren. Vandaar mijn veronderstelling hoe langer het brandpunt afstand hoe meer compensatie er nodig moet zijn. Irineas heeft hiervoor een plausibele uitleg aan gegeven.

Grtz, RF

Comment

De AF schakelt inderdaad zichzelf uit maar op mijn 350D heb ik nog steeds alle focussing punten. Maar zoals je al eerder kon lezen moet er gecompenseerd worden. In mijn geval althans, moet ik de sluitertijd met 1 stop verhogen anders heb ik lichtjes overbelichting. Ik heb al getest met een 50mm en een 2x converter en dan moet ik de sluitertijd zelfs met 2 stops verhogen.
                          Niet dat ik zinnens ben die converter veel te gebruiken, maar wellicht nuttig om weten. Met de Vivitar 135mm moest ik ook 2 stops compenseren. Vandaar mijn veronderstelling hoe langer het brandpunt afstand hoe meer compensatie er nodig moet zijn. Irineas heeft hiervoor een plausibele uitleg aan gegeven.

Grtz, RF
                          Hoi allemaal

Ik heb op de 450 D ook alle focuspunten en instelbaar zo ik dat wens.
                          De sluitertijd is een korte draai aan het wieltje en snel, maar ik draai liever mijn diafragma wat dichter.
                          Dit is beide gewoon prima, waarbij je wel rekening moet houden met het feit dat diafragma dichter draaien een grotere diepte scherpte geeft.
                          Wil je een "platte" foto dan moet je kiezen voor je sluitertijd. Maar zoals ik al eens eerder probeerder duidelijk te maken, in dit geval zijn beide wegen rechtstreeks naar rome, dus geheel afhankelijk van persoonlijke keuzes en voorkeuren, en dus beiden goed.

Je kunt overigens ook heel goed spelen met de iso : sluitertijd verhoudingen waardoor je minder krities met je diafragma hoeft te spelen. Veel licht > laag iso, hoeft dan geen wetmatigheid te zijn als je het diafragma dicht houd en je sluitertijd hoog houd.
                          Bij bewegende onderwerpen mogelijk de voorkeur.
                          Maar, ook weer een persoonlijke voorkeur om daarvoor te kiezen.

Ik zet mijn body op M en de focus heb ik steeds op de centrale punt staan, daar bevindt zich immers meestal mijn hoofdonderwerp. Ik stel mijn iso naar de algemene lichtomstandigheden in.
                          Ik hou via mijn diafragma steeds mijn lichtbalans wat links van het midden (volgens body een tikkie onderbelicht) en dan gaat het bij 99,9 % van mijn huidige testfoto's goed. Zie ik dat ik diafragma tekort kom voor de minimale juiste belichting, pas dan zet ik mijn sluitertijd wat lager of pas uiteindelijk mij iso aan.

De objectief constructie discussie;
                          De digitale objectieven hebben een rok aan de achterzijde welke licht tegen houd en als een soort diafragma werkt.
                          Wat ik wel al duidelijk waarneembaar gezien heb is bij mijn oude uncoated objectieven aan de achterzijde een lens die gewoon twee keer zo breed is als die van de digitale camera.
                          Daar komt bijna wetmatig gezien gewoon meer licht doorheen !!. Het belichten van een film ging met veel lagere sluitertijden. 1:500 was lang het mechanisch snelst haalbare. Dan heb je dus meer licht door je objectief nodig.

Ik heb een Lumen meter aangeschaft via internet.
                          Die verwacht ik op zijn vroegst einde volgende week.
                          Meten is weten. ik koppel dit echt terug.

groeten maar weer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht

De objectief constructie discussie;
                            De digitale objectieven hebben een rok aan de achterzijde welke licht tegen houd en als een soort diafragma werkt.
                            Wat ik wel al duidelijk waarneembaar gezien heb is bij mijn oude uncoated objectieven aan de achterzijde een lens die gewoon twee keer zo breed is als die van de digitale camera.
                            Daar komt bijna wetmatig gezien gewoon meer licht doorheen !!. Het belichten van een film ging met veel lagere sluitertijden. 1:500 was lang het mechanisch snelst haalbare. Dan heb je dus meer licht door je objectief nodig.
                            1. "Digitale" objectieven bestaan niet, wel objectieven gemaakt voor kleinere beeldcirkels, met aangepaste zoomranges, voor digitale toestellen met een cropfactor. En SIGMA heeft een "DG" gamma met een extra coating aan de achterzijde, maar verder is er geen verschil met oudere objectieven.

2. Ik heb hier een oude Prakticon 50 F/2.4, en die achterzijde is even smal als uw 18-55. Dat komt gewoon door constructie van het objectief in functie van de maximale diafragma dat ze kan leveren. Een F/2.8 objectief zal achteraan een grotere opening hebben dan een F/4 objectief. U vergelijkt uw arsenaal MF objectieven met uw 18-55 kitlens die, in vergelijk met uw primes, toch wel een hoog diafragmagetal heeft: F/3.5-5.6 vs F/2.8.

3. De oudere toestellen met textiele sluiter of met mechanische synchronisatie konden tot 1/1000 aan. Ik weet niet waar u die 1/500 haalt. In ieder geval is uw redenering logisch verkeerd: Als uw toestel geen hogere snelheden aankan, moet u bij veel licht juist dichtknijpen of, indien u een mooie bokeh wilt aanhouden, moet u een ND filter gebruiken. Maar een toestel dat geen hoge sluitersnelheden aankan, heeft niet meer licht nodig.

Dave
                            pixelpusher

Comment

1. "Digitale" objectieven bestaan niet, wel objectieven gemaakt voor kleinere beeldcirkels, met aangepaste zoomranges, voor digitale toestellen met een cropfactor. En SIGMA heeft een "DG" gamma met een extra coating aan de achterzijde, maar verder is er geen verschil met oudere objectieven.
                              Die zijn er wel. Er zijn lenzen die speciaal van een bepaalde coating zijn voorzien, waardoor de lichtinval op de sensor beter is dan bij "gewone lenzen".
                              Daar de Bayer filter op een bepaalde afstand van de sensor zit, waar dit bij film niet het geval is, zal dit naarmate de zijkant van de sensor bereikt wordt voor grotere afwijkingen zorgen. Speciale coating en/of constructie verkleint deze afwijking.

Hubert
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                                Die zijn er wel. Er zijn lenzen die speciaal van een bepaalde coating zijn voorzien, waardoor de lichtinval op de sensor beter is dan bij "gewone lenzen".
                                Daar de Bayer filter op een bepaalde afstand van de sensor zit, waar dit bij film niet het geval is, zal dit naarmate de zijkant van de sensor bereikt wordt voor grotere afwijkingen zorgen. Speciale coating en/of constructie verkleint deze afwijking.

Hubert
                                Buiten een coating die weerspiegeling door de sensor vermindert, die ik reeds aanhaalde en die u zo netjes quote, ken ik geen coating die de door u genoemde problemen gepaard met een Bayer filter kan oplossen. Kunt u misschien even zeggen waar u dat vandaan haalt?

Volgens mij ligt de Bayer filter zelfs onder de micro-lenses die zo gepositioneerd worden om dit probleem op te lossen. Maar dit wordt volgens mij niet opgelost met een coating of een andere constructie van het objectief.

Dave
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X