Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Specifieke oude lenzen op eos 400d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Specifieke oude lenzen op eos 400d

Ik heb dat Katz Eye matglas gekocht bij Foto Konijnberg in Turnhout.
    Ik heb er wel enkele weken moeten op wachten want bij Katz Eye maken ze alleen op bestelling. Het zal ergens een éénmans bedrijfje zijn vermoed ik.
    In ieder geval ben ik er tevreden over. En als er problemen zijn mag je KATZ altijd mailen, binnen de 10 minuten heb je al antwoord.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Ik heb dat Katz Eye matglas gekocht bij Foto Konijnberg in Turnhout.
      Ik heb er wel enkele weken moeten op wachten want bij Katz Eye maken ze alleen op bestelling. Het zal ergens een éénmans bedrijfje zijn vermoed ik.
      In ieder geval ben ik er tevreden over. En als er problemen zijn mag je KATZ altijd mailen, binnen de 10 minuten heb je al antwoord.

Grtz, RF
      Wil je me het mail adres geven ?
      Mogelijk kan hij wat voor me doen zonder dat ik naar Turnhout behoef te rijden.

groeten maar weer.
      PS; wat vindt je van mijn eerste echte golden oldie camera ?
      Niks sensors, niks automatisch.
      Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Dat moet gewoon machtig staan in huis samen met z'n houten statief
        Adreskes van Konijn:
        Voor NL:
        E-mail info@foto-konijnenberg.nl
        www: fotokonijnenberg.nl
        Voor BE:
        E-mail info@foto-konijnenberg.be
        www: fotokonijnenberg.be
        Ik had dat Katz Eye besteld toen die nog rond de 80 euro stond, maar die zijn pas aangekomen als die al meer de 100 euro stonden. Ik vertrek bij mij thuis in Mol en vergeet natuurlijk de bestelbon mee te nemen (slim hé )
        Aangekomen in Turnhout zeg ik de verkoper dat ik dat matglas kwam afhalen,
        gaat hij halen in uit hun 'schatkamer' (ik noem die zo want ze hebben nogal wat ik stock, amaai) en komt af met het doosje en een bestelbon. Tachtig euro en iets heb ik betaald omdat ik die toen had besteld.

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht
          Ahum, ik ben 53
          Mijn objectieven heb ik begin 80 er jaren aangeschaft.
          En jawel hoor de A merken verkochten ook nog ver na 1980nog uncoated lenzen in hun objectieven, ook al waren dat de wat oudere modellen. net zo goed als je nu nog Canon objectieven kunt kopen zonder beeldstabilisatie die oorspronkelijk tegelijk uit kwamen met de Canon EOS 350, ook wel de REBEL genoemd !!!

Omdat in het begin die coatingen nog wel eens loslieten en andere startproblemen hadden wilde ik die nog niet, daarnaast waren die erg duur. De kwaliteit van coaten was pas echt goed te noemen ergens medio jaren 80 en begonnen toen ook betaalbaar te worden.
          Alhoewel ik me ook herinner ( eerlijk is braaf ) dat Canon en Nikon deze procedure als een van de eerste wel goed onder de knie hadden.
          Maar ja, die waren toen buiten mijn toenmalige budget.
          Ik heb die Chinon als set gekocht met dat groothoek objectiefje er apart bij en dat kostte me toen rond de 850 Gulden.

groeten maar weer.
          Ik ben 55....., so what?
          De eerste die met hele goede (multi)coatings kwam was Pentax in de late sixties en de early seventies en 10 jaar later had alleen de allergoedkoopste meuk nog geen coatings.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Ik ben 55....., so what?
            De eerste die met hele goede (multi)coatings kwam was Pentax in de late sixties en de early seventies en 10 jaar later had alleen de allergoedkoopste meuk nog geen coatings.

Ik weet niet op wie je nu denkt indruk te moeten maken met het uitroepen van controleerbare gemeenplaatsen die helemaal geen issue zijn hier.
            Ik heb, zoals ik eerder geschreven heb, deze Chinon set met objectieven gekocht toen die voor mij betaalbaar waren geworden en later nieuwere versies ervan bijgekocht.
            En wat jij "meuk" noemt , kan voor een ander nog steeds waardevol zijn, of via wat ze hier lezen weer waardevol worden.
            Daarnaast kan het jou mogelijk ontgaan zijn dat er mensen zijn die erg graag, ook met niet gecoate objectieven met glazen lenzen willen werken.

Als je nog iets kunt bijdragen over hoe objectieven opnieuw te gebruiken zijn, dan lees ik graag wat je schrijft, wat je voor constructiefs hebt mede te delen.
            Of weet je nog een nog niet ontdekte bestaande adapter ?
            Want dat was naar ik meen toch de topic van dit forum ?
            En niet het afdoen als minderwaardig van wat anderen nog waardevol achten, dat vind ik respectloos.
            Als je niet in geïnteresseerd bent in hergebruik van objectieven dan volg je duidelijk het verkeerde topic in dit forum.
            Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Dat moet gewoon machtig staan in huis samen met z'n houten statief
              Hoi Red Falcon
              Ja dat staat leuk in de huiskamer.
              Erboven staat op een nog ouder houten statief een balgcamera waar vroeger glazen negatieven in werden gebruikt van 12 X 8 cm of zo. Die kwam van mijn vader, geérft.
              De rolleicord is vanaf mijn jonge jaren mijn camera geweest, overigens tweedehands gekocht en met 6 x 6 cm negatief, en daar kon je flinke uitvergrotingen mee maken.

Heel erg bedankt voor het mail adres.

Zoals ik jouw berichten begrijp, dan heb je nu oudere objectieven die je op jouw nieuwe body gebruikt.
              Hierin heb je de zoeker aangepast met die KATZ matglazen plaat waarin het "oogje" zit zodat je wederom een goede indicatie hebt om goed en snel scherp te stellen ?? Helemaal goed.

Ik ga contact zoeken met jouw leverancier en de mogelijkheid bekijken of die ook willen verzenden.
              En anders moet ik er maar eens op een zaterdag heen rijden.

Wat wij eigenlijk aan het doen zijn is het beste van de oude camera's met het betere van de nieuwe te combineren om zo tot een maatwerk toestel te komen.
              Helemaal goed .
              Nou is dit natuurlijk geheel persoonsgebonden maatwerk.
              Dus ook weer helemaal uniek per persoon.
              En dat vind ik nog beter.
              Wordt ik helemaal enthousiast van.
              En naar de mails die ik ook gekregen heb hierover van anderen blijkt duidelijk dat wij echt niet de enige zijn.

Ik heb overigens weer een paar adapters besteld in Engeland.
              Ik weet nu dat dit gewoon twee weken gaat duren.
              Deze ga ik eveneens aanpassen voor mijn oudere Chinon lenzen.
              De bedoeling is dat ik op iedere M42 schroefdraad en op iedere bajonet fitting een adapter krijg. dat zijn dan 5 adapters in totaal
              Kan ik al mijn objectieven weer gebruiken + ik kan ze op mijn originele analoge body blijven gebruiken.
              Toen ik in cuba op vakantie was heb ik veel plezier van de analoge body gehad omdat ik niet overal mijn camera kon opladen !!!. En dus terug kon vallen op de analoge met AA battarijen voor de motordrive en de gewone 32 mm filmpjes die je daar overigens overal kunt krijgen.

Ik hou je op de hoogte
              En laat maar eens wat foto's zien .
              Last edited by Irineas; 5 juni 2008, 23:39. Reden: taalfoutjes weghalen

Comment

Een ding begrijp ik niet, als hier over lensen wordt gesproken dan wordt er geschreven, dat je goed glas moet hebben, maar het is helemaal geen glas maar kunststof ( net als de glazen van mijn bril ).

De lensen van vroeger waren van staal en glas ( Zwaar ).
                De lensen van tegenwoordig zijn van kunstof ( Licht ).

In 1968 kon je met een 135 mm nog uit de hand schieten hoger had je een statief nodig.
                Vulpus pilum mutat, non mores.

Comment

Ik had wat foto's beloofd met de objectieven om de resultaten ook te kunnen bespreken.
                  Hier zijn de eerste resultaten met de Chinon 70-200 zoom.
                  Graag de nodige en gevraagde opbouwende kritiek.
                  De foto's zijn NIET bewerkt, dus origineel zo geschoten.

Verpoppende rupsjes

Bloeiend Riet in vijver

Hibiscus waarvan ik de stuifmeelkorrels wilde tellen

Roos, met flitser, hoe krijg ik op de top het licht beter zonder de rest onder te belichten ???

Kardinaalshoedje
                  Last edited by Irineas; 5 juni 2008, 23:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vos Bekijk bericht
                    De lensen van vroeger waren van staal en glas ( Zwaar ).
                    De lensen van tegenwoordig zijn van kunstof ( Licht ).

In 1968 kon je met een 135 mm nog uit de hand schieten hoger had je een statief nodig.
                    Hoi Jan

Helemaal waar wat je stelt, Overigens waren mijn objectieven van Aluminium met hier en daar wat Geel koper.
                    Maar dat maximum gewicht voor je een statief nodig hebt is voor iedereen anders, evenzo het gevoel bij welk gewicht een camera "lekker" plaatjes schiet.
                    Mijn maximum om relaxed zonder statief te kunnen schieten was de 200 mm op de analoge body met zijn beperktere sluitersnelheden.
                    Wanneer ik de 2 X teleconverter hierbij gebruikte zocht ik vaak wel ergens wat steun of gebruikte een eenpoots-statief. Een vriend van me fotografeerde met een 800mm uit de hand. Dus dat maximum is voor iedereen toch heel anders.

Persoonlijk heb ik zelf gemerkt dat bij mij een zwaarder objectief + camera beter en rustiger in mijn hand is en blijft dan de originele Canon 450 D met zijn originele objectief.
                    Die voelde voor mij veel wiebeliger en oncontroleerbaarder aan door zijn lage gewicht.
                    Ik heb mijn Canon nu kunstmatig verzwaard door de battarijgrip met twee accu's eronder te schroeven.
                    Het meegekomen kitobjectief gebruik ik amper meer.
                    Ik gebruik de Chinon 70-200 objectief op dit moment het meeste vanwege het "meer" aan gevoel in balans en "controle" dat ik daardoor met de camera ervaar.
                    Maar nogmaals, dat is dus geheel persoonlijk.

Ik ben nou eenmaal een glas liefhebber en een sufferd die graag met een zware tas zeult .
                    Maar zonder verdere onzin, ik heb altijd zodra ik de keuze had, bewust met glas, zowel met, als zonder coating willen fotograferen.
                    Net zoals ik soms voor geen en in andere situaties wel voor een filter wil kunnen kiezen.
                    In een aantal gevallen doet coating bijvoorbeeld bepaalde reflecties van bijvoorbeeld een wateroppervlakte wat wegnemen of iets verminderen.
                    Maar soms acht ik dat juist onwenselijk omdat ik bijvoorbeeld die lichtweerschijning juist wil weergeven.
                    Voor mij is het dus allemaal een toegevoegde mogelijkheid in mijn keuzes.

En verder ben ik denk ik wat "conservatief".
                    Eerlijk is braaf, ik heb nu nog geen resultaat gericht onderscheid kunnen maken tussen de objectieven met glazen lenzen en het Kitobjectief met kunstof lenzen, gewoon omdat ik daar nog niet de tijd voor heb gehad.
                    De foto's voor zover ik die al kan maken met mijn nieuwe body, tonen nu nog even goed omdat ik mijn body nog moet leren kennen.
                    Maar mogelijk is straks het lichte kunstof lenzen bevattende kitobjectief ook weer een van mijn mogelijke keuzes ?? Wie zal het zeggen.

Groeten maar weer
                    Last edited by Irineas; 5 juni 2008, 23:32.

Comment

Wat mij opvalt bij de foto's is dat ze scherp zijn zonder onnatuurlijk scherp te zijn. U zult wel begrijpen wat ik bedoel. Ik neem aan dat het testfoto's zijn en dat je niet teveel op de compositie hebt gelet. De belichting is dik in orde en verder zou ik niet weten wat er nog op aan te merken valt.
                      (Irineas, ik heb je een PM gestuurd)

Grtz, RF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vos Bekijk bericht
                        Flauwekul, ik maakte met goed licht uit de hand met 300mm nog redelijke opnamen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Flauwekul, ik maakte met goed licht uit de hand met 300mm nog redelijke opnamen....

Leren lezen knul, en niet doen alsof je zo goed bent en steeds tegen anderen op moet lopen bieden.
                          Daar hebben we de kleuterschool voor.

Daarnaast gaan de meesten niet voor redelijk maar pogen tot goed.
                          Ik heb ook wel eens per ongeluk een goede foto gemaakt met een 800mm uit de hand. Maar dat is geluk hebben.

Ieder persoon kent zijn beperkingen en iedere volwassen vent durft daar voor uit te komen zonder tegen anderen op te hoeven bieden.
                          Zoals je ziet ben ik niet te bang voor de reacties van minderwaadigheidscomplexjes als jij.
                          Hier kunnen we van elkaar leren en hoeft niemand te snoeven met zijn kunsten.
                          Gewoon foto's, dus resultaten tonen.
                          Weet iemand iets niet, kun je normaal reageren.
                          Verder; anderen respecteren.
                          Last edited by Irineas; 7 juni 2008, 22:05.

Comment

Wat mij opvalt bij de foto's is dat ze scherp zijn zonder onnatuurlijk scherp te zijn. U zult wel begrijpen wat ik bedoel. Ik neem aan dat het testfoto's zijn en dat je niet teveel op de compositie hebt gelet. De belichting is dik in orde en verder zou ik niet weten wat er nog op aan te merken valt. THANKS
                            (Irineas, ik heb je een PM gestuurd) IS BEANTWOORD
                            Grtz, RF

Helemaal goed gezien Red Falcon
                            Ik heb hier alleen maar mijn gevoel voor handmatig scherpstellen en diafragmabediening ge-oefend.
                            Ik heb de 20-700 tele-objectief gebruikt met de adapter.
                            De foto's zijn verder helemaal niet bewerkt, alleen in Paint van 100% X 100% verkleind naar 25% X 25%.
                            Dat scheelt tussen 3.5 MB naar nog geen 100KB

Ik heb me hiermee bezig gehouden omdat we in het begin van deze discussie konden lezen dat er sprake zou kunnen zijn van de neiging over te belichten van tele-objectieven via een adapter.
                            En daar heb ik nog niets van gemerkt.
                            Nu heb ik op een site een lichtmeter gevonden en maar meteen gekocht ook, was niet duur.
                            Als ik die binnen heb ga ik toch eens de verschillen meten tussen de objectieven.

Zoals ook al eerder gezegd, meten is weten.
                            Laat me hier ook jouw wederwaardigheden weten ?

groeten maar weer
                            Last edited by Irineas; 7 juni 2008, 22:02.

Comment

Hier nog eeen foto van de rietbloem.
                              Eergisteren in Heerlen gemaakt, winderig, grijze lucht en na 19.00 uur, dus beperkt licht.

De scherpte diepte bevalt me niet echt.
                              Doorgaans regel je dit met je diafragma door die iets kleiner te maken.

De bloem is amper 1,5 cm doorsnede.
                              De meeldraden niet langer dan 2 mm.
                              de hoek waaronder de foto is genomen is 60 graden ten opzichte van de as van de bloem.
                              De stuifmeeldraden zijn niet gestoken scherp, maar de bloemblaadjes aan de onderzijde zijn exact zoals ik ze hebben wil.
                              Graag adviezen.
                              Last edited by Irineas; 7 juni 2008, 22:33. Reden: meer object info

Comment

U heeft de foto wel erg laat gemaakt in de vooravond waardoor de lichtomstandigheden verre van ideaal waren. Dit is al enigzins fout die bovendien met zich meebracht dat u waarschijnlijk met een zo groot mogelijk diafragma opening en een lage sluitertijd heeft moeten werken. Vandaar een DOF van maar enkele centimeters en volgens mij zit er bewegings onscherpte bij. Het kan ook zijn dat door het ongunstige weer het scherpstellen bijzonder moeilijk was. Om deze reden heb ik dus het Katz Eye matglas geplaatst. Maar ook deze foto mooi van kleur. Ik hoop binnenkort enkele foto's te kunnen plaatsen van mijn testen met MF lenzen. De eerste tests waren niet veel soeps maar naar mate ik foto's nam ging dat beter en beter. Maar alles is pas beter beginnen te gaan nadat ik dit matglas had geplaatst.

Grtz, RF

Comment

Working...
                                X