Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Specifieke oude lenzen op eos 400d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Specifieke oude lenzen op eos 400d

Beste,

Ik zie dat deze vraag al enkele keren gesteld is, maar niet voor mijn specifieke oude lenzen. Ik heb dus een Canon EOS 400d besteld en heb vandaag ontdekt dat m'n pa nog 2 oude lenzen heeft liggen van een Pentax body. Het gaat om de volgende:

Takumar (bayonet) 1:2.5 135mm
    Tamron 1:2.5 28 mm met Kenko 2x APK Teleplus MC7 convertor

Zal ik die kunnen gebruiken op m'n Canon EOS 400d?

Groetjes
    http://www.mathijsdelva.be
    http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

Re: Specifieke oude lenzen op eos 400d

Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Delva Bekijk bericht
    Beste,

Ik zie dat deze vraag al enkele keren gesteld is, maar niet voor mijn specifieke oude lenzen. Ik heb dus een Canon EOS 400d besteld en heb vandaag ontdekt dat m'n pa nog 2 oude lenzen heeft liggen van een Pentax body. Het gaat om de volgende:

Takumar (bayonet) 1:2.5 135mm
    Tamron 1:2.5 28 mm met Kenko 2x APK Teleplus MC7 convertor

Zal ik die kunnen gebruiken op m'n Canon EOS 400d?

Groetjes
    Er zijn adapters van Pk bajonet naar EOS, mogelijk zijn er wat uitstekende delen aan de achterzijde die je moet weghalen, maar in principe is het mogelijk deze lenzen op een EOS camera te gebruiken , met lichtmeting , met handfocus uiteraard.

Comment

Ik wil graag aanhaken bij de meerdere vragen over tussenringen voor oudere lensen op de nieuwe digitale body's ;

Ik heb net na veel wikken en wegen een Canon EOS 450 D aangeschaft nadat ik het 5 jaar heb uitgeprobeerd met een digitale camera zonder verwisselbare lens als aanvulling naast mijn analoge camera's.
      Hierbij heb ik mijn keuze voornamelijk laten bepalen door de adapters die verkrijgbaar zijn voor verschillende oudere objectieven die ik nog in een prima mint conditie heb.
      Door de mogelijkheid mijn vetrouwde objectieven te blijven gebruiken, denk ik sneller betere resultaten te hebben dan met een geheel "vreemde" camera set.
      Ik heb namelijk ongeveer 25 jaar geleden twee Chinon spiegelreflex camera's gekocht, beide met een motordrive eronder, en ben er altijd erg tevreden over geweest.
      Ik had daar door de jaren heen vier objectieven plus wat macro spullen bij aangeschaft.
      Twee objectieven zijn nog in gebruik bij een body met een motordrive eronder welke ik kort geleden geheel refurbished heb met lichtdichtingen etcetera.
      Ik heb dus die twee objectieven als set behouden omdat deze 2 nieuwere Chinon objectieven afhankelijk van de body zijn om het diafragma tot de gekozen instelling dicht te duwen.

De 1:35 f=200mm en de 1;28 f=28 groothoeklens en een 2X Pentax tussenring heb ik wederom in gebruik bij de Canon EOS 450 D.
      Jawel, dit zijn de oude schroefdraad objectieven waarbij ik op de 2X Pentax tussenring een Pentax bajonet aansluiting aan de body zijde heb zitten en schroefdraad aan de voorzijde !!.

De benodigde adaptiering (van oude Pentax bajonet naar Canon Eos bajonet ) heb ik aangeschaft bij ; http://search.ebay.nl/_W0QQfgtpZ1QQf...ssZphotobits42

Hier heb ik een ring met electronica kunnen bemachtigen die mijn EOS 450 D wijs maakt dat mijn objectieven op manual staan.
      Binnenkort komt deze ring binnen en ga ik hem testen met de objectieven.
      Ik stel me voor dat ik straks mijn Digitale Camera relatief statisch kan instellen en weer lekker vlot met scherpte en diafragma kan gaan spelen om weer die warme mooie opnamen te maken die ik altijd van de analoge gewend was te maken. Het voordeel zit dan in de mogelijkheid om snel met de sluitertijden te kunnen spelen met je rechterhand en links snel en intuïtief de diafragma en scherpstelling te kunnen bedienen.
      En O ja , ik ben niet getrouwd met een beeldstabilisator in een lens, omdat ik een van die gelukkigen ben met een vaste hand.

Ik hou iedereen wel op de hoogte hoe mijn ervaringen zijn.

Groeten en veel pezier met de degelijke trouwe objectieven.
      Irineas
      Last edited by Irineas; 18 mei 2008, 21:39.
      Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht

De benodigde adaptiering (van oude Pentax bajonet naar Canon Eos bajonet ) heb ik aangeschaft bij ; http://search.ebay.nl/_W0QQfgtpZ1QQf...ssZphotobits42

Hier heb ik een ring met electronica kunnen bemachtigen die mijn EOS 450 D wijs maakt dat mijn objectieven op manual staan.
        Binnenkort komt deze ring binnen en ga ik hem testen met de objectieven.

Ik hou iedereen wel op de hoogte hoe mijn ervaringen zijn.

Groeten en veel pezier met de degelijke trouwe objectieven.
        Irineas
        Ik ben zeer benieuwd welk resultaat deze adapter met electronica zal geven. Zelf heb ik me onlangs een adapter zonder electronica aangeschaft gewoon omdat ik deze electronica adapters niet vertrouwde. Dus zeer graag uw bevindingen met deze adapter. Zelf heb ik nog twee objectieven met M42 vatting, een Yashica 50mm f/1.7 en een Vivitar 28mm f/2.8.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Ik ben zeer benieuwd welk resultaat deze adapter met electronica zal geven. Zelf heb ik me onlangs een adapter zonder electronica aangeschaft gewoon omdat ik deze electronica adapters niet vertrouwde. Dus zeer graag uw bevindingen met deze adapter. Zelf heb ik nog twee objectieven met M42 vatting, een Yashica 50mm f/1.7 en een Vivitar 28mm f/2.8.

Grtz, RF
          Zo'n chip doet niks anders dan een lens simuleren die er in feite niet is, met de bedoeling het autofocussyteem te laten werken.
          Het enige risico dat je loopt, is dat het ding niet werkt, en dan is de meerprijs weggegooid geld (overigens zijn ze op Ebay erg goedkoop de laatste tijd )

Met name voor lichtsterke primes met kort brandpunt zijn ze prettig, want die zijn op een modern matglas heel moeilijk te focussen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Zo'n chip doet niks anders dan een lens simuleren die er in feite niet is, met de bedoeling het autofocussyteem te laten werken.
            Het enige risico dat je loopt, is dat het ding niet werkt, en dan is de meerprijs weggegooid geld (overigens zijn ze op Ebay erg goedkoop de laatste tijd )

Met name voor lichtsterke primes met kort brandpunt zijn ze prettig, want die zijn op een modern matglas heel moeilijk te focussen.
            Dus is zo'n adapter met electronica weggegooid geld?
            Ik denk er sterk aan een ander matglas te kopen om het probleem van het scherpstellen te verhelpen. Die 50mm en 28mm die ik nog heb zijn best goede lenzen.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Als hij werkt is zo'n adapter een nuttig hulpmiddel en zeker geen weggegooid geld.
              Wat bedoelde, dat het bij de eerste chips het allemaal niet zo betrouwbaar was, maar het lijkt verbeterd.
              (zijn naar verluid in Rusland ontwikkeld door hobbyisten)

Comment

Hoi allemaal

Leuk om de reacties allemaal zo snel te zien verschijnen.
                Dat geeft je het gevoel dat je niet de enige zoekende enthousiasteling bent.

Hoe zijn de ervaringen met de gewone adapter ? Die hoor ik graag

Euhm, de chip in de adapter is afkomstig uit zuid oost azië of china. Dus neem ik aan dat de software, voor zover aanwezig, daar ook is gemaakt.
                Het kan ook heel goed zijn dat het een ttl chipje is die op de juiste wijze de diverse polen van een signaal voorziet en op die wijze de camara fopt.
                Verder maakt het mij niet zo veel uit uit welk land de software komt, als hij maar werkt.

Ik zal verslag doen, dat is beloofd.
                Ik zal daar meteen de foto's die mij het meest opvallen qua vermeende effecten bij zetten, dan kunnen we de resultaten als groep bespreken.
                Vooral ook daar ik hier aan een nieuwe Body moet gaan wennen en je dus niet het ene foutje wil verwarren met de effecten van de adapter.

Ik heb overigens wel de indruk dat je uiteindelijk wat lichtverlies voor lief moet nemen.
                Heeft iemand hier zicht op of ervaring mee ???.

Doorgaans stel ik alles handmatig in totdat ik de toonzetting lekker vind aanvoelen.
                Maar dan zal ik mogelijk rekening moeten houden met iets langere belichtingstijden lijkt me.
                Graag wederom jullie ervaringen.

Groeten maar weer
                Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

Comment

Hoi allemaal

Leuk om de reacties allemaal zo snel te zien verschijnen.
                  Dat geeft je het gevoel dat je niet de enige zoekende enthousiasteling bent.

Hoe zijn de ervaringen met de gewone adapter ? Die hoor ik graag

Euhm, de chip in de adapter is afkomstig uit zuid oost azië of china. Dus neem ik aan dat de software, voor zover aanwezig, daar ook is gemaakt.
                  Het kan ook heel goed zijn dat het een ttl chipje is die op de juiste wijze de diverse polen van een signaal voorziet en op die wijze de camara fopt.
                  Verder maakt het mij niet zo veel uit uit welk land de software komt, als hij maar werkt.

Ik zal verslag doen, dat is beloofd.
                  Ik zal daar meteen de foto's die mij het meest opvallen qua vermeende effecten bij zetten, dan kunnen we de resultaten als groep bespreken.
                  Vooral ook daar ik hier aan een nieuwe Body moet gaan wennen en je dus niet het ene foutje wil verwarren met de effecten van de adapter.

Ik heb overigens wel de indruk dat je uiteindelijk wat lichtverlies voor lief moet nemen.

Doorgaans stel ik alles handmatig in totdat ik de toonzetting lekker vind aanvoelen.
                  Maar dan zal ik mogelijk rekening moeten houden met iets langere belichtingstijden lijkt me.
                  Graag wederom jullie ervaringen.

Groeten maar weer
                  De gewone adapter heb ik gekocht bij FotoShop Aalten en ben er tevreden van, ik kan dus scherpstellen op oneindig. Alleen is het matglas van een digitale camera niet zo geschikt om handmatig scherp te stellen. Om die reden overweeg ik een prisma matglas aan te kopen. Lichtsterkte verlies door de adapter stel ik niet vast. De lichtmeting van de camera is wat anders. Met mijn 135mm (ondertussen verkocht) waren de foto's overbelicht. Dus moest ik 1 à 2 stops dichtdraaien. Met de 50mm f/1.7 is de belichtingmeting redelijk juist. Met de 28mm f/2.8 is de lichtmeting correct.
                  Voor mij is het grootste probleem bij MF lenzen het scherpstellen door het gewone matglas. Ik wacht met spanning af welk resultaat uw adapter zal geven.

Grtz, RF

Comment

Hoi allemaal

Betweten is leuk!
                    De chip is wel degelijk uit Rusland afkomstig, de massafabricage is in het verre oosten op gang gekomen.
                    Dat de meeste verkopers in China of Hongkong zitten wil niet zeggen dat daar de oorsprong ook ligt.....

PS, er is geen software, alleen hardware
                    Last edited by Keeskanon; 20 mei 2008, 23:08.

Comment

Om die reden overweeg ik een prisma matglas aan te kopen.
                      Grtz, RF
                      Ik adviseer een matglas met instelwig.
                      Die prismaatjes werken alleen redelijk bij automatisch diafragma , en omdat je meestal "stopped down "gaat werken heb je er weinig aan

Comment

Hoi allemaal

Dit is al vaker besproken, een adapter doet niks anders dan een lens mechanisch aan een body koppelen.
                        Er is dan ook geen sprake van lichtverlies

Comment

RF schrijft
                          De lichtmeting van de camera is wat anders. Met mijn 135mm (ondertussen verkocht) waren de foto's overbelicht. Dus moest ik 1 à 2 stops dichtdraaien. Met de 50mm f/1.7 is de belichtingmeting redelijk juist. Met de 28mm f/2.8 is de lichtmeting correct.
                          Bedankt voor je reactie RF

Dit lijkt dus in te houden dat er mogelijk bij sommige type objectieven overbelichting kan ontstaan die je niet met het oog waarneemt tijdens het instellen, en dan met name bij tele objectieven ? ? ? ?
                          Ik zal er met mijn 200mm eens specifiek naar kijken als ik de ring binnen heb.
                          groeten maar weer.
                          Last edited by Irineas; 21 mei 2008, 01:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Betweten is leuk!
                            De chip is wel degelijk uit Rusland afkomstig, de massafabricage is in het verre oosten op gang gekomen.
                            Dat de meeste verkopers in China of Hongkong zitten wil niet zeggen dat daar de oorsprong ook ligt.....

PS, er is geen software, alleen hardware
                            In dat geval is de chip een ttl chipje dat de contacten op de juiste manier aan elkaar koppelt om de body voor de gek te houden.
                            Prima dus.
                            En waar het ding vandaan komt vind ik het minst interessant, zolang het werkt ben ik er blij mee.

groeten maar weer

Comment

Bedankt voor je reactie RF

Dit lijkt dus in te houden dat er mogelijk bij sommige type objectieven overbelichting kan ontstaan die je niet met het oog waarneemt tijdens het instellen, en dan met name bij tele objectieven ? ? ? ?
                              Ik zal er met mijn 200mm eens specifiek naar kijken als ik de ring binnen heb.
                              groeten maar weer.
                              Irineas,
                              De lichtmeting gebeurt nog altijd door de lens natuurlijk.
                              Ik ging als volgt te werk:
                              camera stand op M(aneel).
                              lens op kleinste f (grootste lens opening) om scherp te stellen.
                              Na scherpstelling draaide ik het diafragma op f/5.6 en deed ik de lichtmeting.
                              En inderdaad met die 135mm waren de foto's overbelicht. Maar als je dat weet dan pas je de snelheid van de sluiter wat aan. Het is in het begin wat zoeken met sommige lensen.

Grtz, RF

Comment

Working...
                              X