Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeting bij manuele lenzen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

    Camera op Tv of M zetten.Diafragma volledig open.Scherpstellen.Diafragma instellen op de lens.Sluitersnelheid bepalen door naar je lichtmeter in je zoeker te kijken en driehoekje in het midden van het balkje brengen.Eventueel wat over of onderbelichten.Dat is alles.
    Diafragma op camera instellen is nutteloos,daar geen connectie met lens.
    Waarschijnlijk sluit je diafragma door draaien aan de diafragmaring van de lens, als deze op de balg gemonteerd is.
    Indien niet het gevalp oudere FD-lenzen;diafragmahendel aan achterzijde
    blokkeren.Geeft een klik.Bij nieuwere FD-lenzen moet je een nokje maken waardoor deze diafragmahendel geblokkeerd blijft.Je kunt dit in de gleuf steken,waarin de diafragmahendel beweegt.Er bestaat ook een accesoire hiervoor,maar dit vinden zal iets anders zijn.

    Comment


    • #17
      Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      Camera op Tv of M zetten.Diafragma volledig open.Scherpstellen.Diafragma instellen op de lens.Sluitersnelheid bepalen door naar je lichtmeter in je zoeker te kijken en driehoekje in het midden van het balkje brengen.Eventueel wat over of onderbelichten.Dat is alles.
      Diafragma op camera instellen is nutteloos,daar geen connectie met lens.
      Waarschijnlijk sluit je diafragma door draaien aan de diafragmaring van de lens, als deze op de balg gemonteerd is.
      Indien niet het gevalp oudere FD-lenzen;diafragmahendel aan achterzijde
      blokkeren.Geeft een klik.Bij nieuwere FD-lenzen moet je een nokje maken waardoor deze diafragmahendel geblokkeerd blijft.Je kunt dit in de gleuf steken,waarin de diafragmahendel beweegt.Er bestaat ook een accesoire hiervoor,maar dit vinden zal iets anders zijn.
      Het nut van Tv ontgaat mij geheel, met Av heb je automatische belichting en minder handelingen.

      Verder goeie tip over dat vastzetten van diafragma, dat heeft de TS nodig....

      Comment


      • #18
        Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

        Ik werk altijd met Tv om zo beter m'n sluitertijden in handen te hebben,en minder bewegingsonscherpte.Heb zojuist Av geprobeerd en schijnt inderdaad wat sneller te zijn.Weer iets bijgeleerd

        Comment


        • #19
          Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

          Ik heb de camera de 1ex op A gezet bij dit soort dingen en nooit iets anders geprobeerd. Zelfs flitsen werkt OK!
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #20
            Re: Lichtmeting bij manuele lenzen...

            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Je hebt gelijk, bij oudere EOS camera's is dat zo, ik heb het op mijn stokoude EOS10 geprobeerd.

            Citaat uit:


            How to use the old-style stop-down metering style (display shows something other than “00”)...
            Hoi Telekees, bedankt voor het antwoord op mijn vraag! Ook aan alle anderen bedankt om hierover na te denken...

            Comment

            Working...
            X